Skidor till kids

Zanke72

Medlem
Skidor till kids
Fråga om barn och deras skidor...
Mina kids har blivit rätt bra på skidor. Den yngsta är 9 men kan redan hänga på över i stort sett hela berget. När det kommer till hans skidor så har jag alltid fått höra att de måste vara ca 10 cm kortare än deras längd. Undrar om någon som är bättre på material än mig kan säga hur viktigt det är?

Skidor till kids
Med tanke på att de växer 10cm på en säsong... Det är omögligt att pricka rätt.Jag köpte ett par Völkl Mantra 158 till min 10-åring inför sportlovet. Jag kan ge mig f-n på att de kommer vara för korta i december.

Skidor till kids
Passar på att länka in denna köpguide ...

Om det är något ni borde fundera på att förbättra på Freeride så är det att tydligare lyfta fram alla ständigt aktuella guldkorn till artiklar som idag ligger och gömmer sig. Frågan "Hur långa ..." är t.ex. ständigt återkommande i forumen och för ju förvisso det goda med sig att en och annan skapar sig en identitet.

Skidor till kids
IMG_20200421_165935.jpg

Om beggat skulle kunna vara intressant och längden kan funka så är de här till salu. Dottern har stått på bra med dem. Men det är mittmonterad twintip o lite rocker så min erfarenhet säger mig att man får tänka räkna bort lite jämfört med en vanlig skida. Nyslipade, p texade och vallade.

Nu är hon 142 och har ett par liknande 139 centimeters som hon älskar. Även fast hon bara fick köra en helg på dem innan coronan.....och pappa fick inte ens vara med..snyft.

Skidor till kids
Tack för hjälpen alla! Uppskattas. @rodney_piston De är lite korta men tackar för erbjudandet 🙂Mitt val, om ni undrar, kommer bli en Bent Chetler 143a. Han är 138 nu så de borde bli ok till vintern. ... Hoppas jag 😬

Skidor till kids
Någon som har erfarenhet av både Freeride och Freestyle skidor till barn. Gärna en combo skida. Det enda lite brädare jag har hittat i lite kortare längder är Volkl Mantra jr 118 och och K2 Mindbender jr 119. Mantra jr är alldeles för styv och Mindbender JR har ingen twintip. Det känns också som det större utbudet som kommer i +130 CM är antingen freeride el freestyle. Barn åker ju överallt så skidor som funkar bra i både park och på berget är ju att föredra.

Skidor till kids
Någon som har erfarenhet av både Freeride och Freestyle skidor till barn. Gärna en combo skida. Det enda lite brädare jag har hittat i lite kortare längder är Volkl Mantra jr 118 och och K2 Mindbender jr 119. Mantra jr är alldeles för styv och Mindbender JR har ingen twintip.
Mantra/ Gotama är grymt bra skidor. Att det skulle vara styva har mina barn inte märkt av, extremt lättåkta, de har åkt från 118-158 som komplement till alla racelagg de haft. Nu är det 11 och 14 år, växt ur dem och åker Extrem Roots och Mothertree 95.

Skidor till kids
Mantra/ Gotama är grymt bra skidor. Att det skulle vara styva har mina barn inte märkt av, extremt lättåkta, de har åkt från 118-158 som komplement till alla racelagg de haft. Nu är det 11 och 14 år, växt ur dem och åker Extrem Roots och Mothertree 95.
Om du tar en 118 är den utan tvekan bra att köra på skär med men dom är enligt mig alldeles för styva för att vara en rolig jibbig skida. Ett barn på 25 kg kan omöjligt omöjligt pressa dom upp tailen tex. Därav inte en bra do it all skida.

Tillbaka
Topp