Skidor vs. snowboard?

• Trådstartare Trådstartare c-cino
  • Start datum Start datum
C

c-cino

Guest
Skidor vs. snowboard?
Hej!

edit: Vet att det finns många trådar som den här, men inte som tar upp min frågeställning eller med mina parametrar
Har nu under en längre tid funderat fram och tillbaka angående om jag ska åka skidor eller snowboard. Självklart är detta helt individuellt och inget som ni kan besvara helt då det är min känsla som är avgörande. Men, jag tänkte ändå förklara mitt dilemma och frågeställning.

Vet inte var jag skulle posta tråden, men under Snowboard kändes väl närmast.

Bakgrund/problemet
Jag har åkt skidor sedan barnsben, men konverterade till snowboard när jag testade vid ca 9-års åldern. Snowboard har jag åkt sedan 2001, men har på senare år "tröttnat" eller utvecklingen har väl lugnat sig lite kan man säga.
Jag åker allt möjligt, men söker mig gärna till offpisten (endast liftburen) och älskar att köra puder i gles skog, gärna lite varierande lutning.
Problemet ligger bara i att jag får så jävla ont i bakbenet (eller trött) eftersom jag måste stå helt bakåtlutad för att flyta schysst.
Parken kan man också hitta mig i, klarar treor utan problem men inte direkt någon fena.

Jag är en ganska duktig åkare, men har aldrig direkt haft koll på utrustningen, vetat vad som är bra med min bräda eller brytt mig om att uppgradera varje år. Jag vet helt enkelt inte speciellt mycket om utrustningen.

Förra året köpte jag ett par begagnade helt "vanliga" twintips, inget märkvärdigt, och började ta upp skidåkningen. Det här året har jag blivit mer och mer insnöad på skidor för jag gillar att åka skidor i pisten mer eftersom det blir mer av en utmaning för mig.
Men jag vill, när jag blir bättre, söka mig utanför pisten och då slipper jag ju det problemet jag hade med snowboard.

Men när jag läser om vad som är "skönast" för offpist säger ju alla snowboard, och då blir jag fundersam om det är dumt att byta till skidor trots att jag tycker att skidor är roligare i pisten och leka runt med 180s i små gupp osv., eftersom jag ser en mycket snabbare utveckling i mitt åkande då.

Då tänkte jag att det kanske är min utrustning som gör att jag inte uppskattar offpisten som man borde med en snowboard? Montering av bindningar kanske? Längre bräda? Bredare? Mjukare? Ni förstår, jag kan inte mycket om utrustningen.
Eller borde jag byta till skidor och njuta så gott det går i offpisten med dem?
Kör förövrigt på någon Ride 156 cm, jag är 178cm och väger 67kg skostorlek 42-43.

Sorry för lång text, men jag har mycket funderingar som ni kanske märker :)

Senast ändrad:
Skidor vs. snowboard?
Ja de är helt klart, brädan som är dålig. Är det i Sverige du kör?
Åkte på en Ride bräda 157 innan jag visste bättre, det sög att åka puder all vikt på bakbenet knappt någon kontroll helt utpumpad. Skaffa en längre bräda gärna med lite rocker.
Åker du rejäla dumpar på stora berg rekommenderas en big moutain bräda annars köp en lite längre park bräda med lite rocker.

Skidor vs. snowboard?
Kör mestadels i Sverige, men försöker få någon vecka i alperna varje år, men det är inte alltid det lyckas men mer framöver förhoppningsvis :)
Ska troligen till alperna nästa år för att stanna för säsongen, men en mjuk och ganska lång bräda är att föredra eller?

Skidor vs. snowboard?
Om inte annat kan du ju prova att bakmontera snowboarden lite för bättre flyt vilket borde innebära att du kan stå mer normalt :P

Skidor vs. snowboard?
linder sa:
Om inte annat kan du ju prova att bakmontera snowboarden lite för bättre flyt vilket borde innebära att du kan stå mer normalt :P
Vilket bara är gjort genom att skruva av bindningarna och flytta dem bakåt? Vad är fördelarna/nackdelarna med den monteringen jämfört med mittmontering? Som jag kommer känna av :)

Skidor vs. snowboard?
c-cino sa:
linder sa:
Vilket bara är gjort genom att skruva av bindningarna och flytta dem bakåt? Vad är fördelarna/nackdelarna med den monteringen jämfört med mittmontering? Som jag kommer känna av :)
Ja.
Fördelen är ju att du slipper ha lika mycket tyngd på bakbenet och nackdelen är att det bli svårare att åka switch.

Skidor vs. snowboard?
För att slippa "rear leg burn" i offpist (puder) rekomenderas en taperbräda, typ en NS Summit, Venture Odin, Smokin Pinner, Rome Notch eller liknande.

Skidor vs. snowboard?
Inte riktigt samma men känner igen tankarna.

Jag var också lite uttråkad ett tag och kände att jag ville prova något "nytt", håller med dig om att det är grymt kul att glida runt lite i pisten på twintips och leka lite. Trots allt skulle jag aldrig på freeskis våga mig in i parken (mer än för att posa lite fräckt) och åker man någon centimeter ut i pudret så undrar man varför man förstör en så fin dag och önskar att man stod på tvären igen.

Lösningen för mig är att ibland för nöjes skull och åka skidor för variationen, men att fortsätta att söka utmaningarna i parken på snowboard, där tar det helt enkelt aldrig slut.

Mao, mitt tips (förutom tidigare skrivna utrustningstips) är att kanske söka dig till parken, där finns det utmaningar i massor.

Skidor vs. snowboard?
För att slippa krampen, brassa på mer och släng in lite switch då det går. Å kanske lite bakmonterat

Högre fart bär bättre och man behöver inte hänga i baksätet hela puderrepan. Det finns dessutom ingen bättre känsla att i hög fart dra på en snabb stoppsväng så att det blir en vägg av puder. Kan man sedan åka igenom pudersprutet är lyckan total (valfritt sexskämt läggs in här)

Med lite switch så får andra muskler jobba och man kan återhämta sig. Nu påstår jag inte att jag är en sån som puderjibbar och tip-toear midjedjupt dagarna i ända. Men när man åker i skog (vilket man med all sannolikhet gör om man åker i Sverige) behöver man korrigera runt en massa träd o stenar. Om du behöver sakta ner o tråckla dig förbi nåt gunk, försök få in lite swich. Eller fakie om man föredrar det

Skidor vs. snowboard?
Den stora frågan är ju varför du ska välja att bara åka bräda eller skidor. Åk allt! snowboard,skidor,telemark,monoski,snowblades,skwal,bob,sjärtlapp,pulka.....mm Flest utrustningar när man dör vinner :P Plus att man aldrig ledsnar då man alltid kan utvecklas hela tiden.

Skidor vs. snowboard?
Det funkar inte pga en oändlig beslutsångest.. Kommer inte orka välja varenda jävla gång jag ska åka, total beslutsångest blir det antagligen då!

Det blir ju ändå alltid en grej man kör helst eller väljer att ha som det man har som standard så att säga.

;)

Skidor vs. snowboard?
Har själv sadlat om till skidor senaste året efter ca 10 år på bräda. Mina anledningar var att jag tycker det är mycket roligare med skidor i pist, och alla sega traverser och transportsträckor som ofta blir jävligt jobbiga på bräda. Dessutom vill jag börja tura lite, men visst snöskor eller splitboard finns ju. Men om det bara är rear legburn du vill undvika så är det en teknik och utrustningsfråga, kör på en längre puderbräda med taper och rocker så blir det nog annorlunda... Har en 172 cm Lib-tech till salu om du är intresserad, ingen rocker men den funkar finfint att bomba på i offpisten med. Eller i pisten för den delen. Avråder från parken dock :-)

Skidor vs. snowboard?
Alltså, jag tycker det är roligare med skidor i pisten och som du säger alla transportsträckor blir mycket schysstare :)
Det jag är rädd för är väl att jag inte vill kompromissa med "lekfullheten" en bräda har och jag vill heller inte ge upp känslan i offpist (om man nu bortser från rear legburn). Känslan utanför pisten är väl säkert kvar på skidor, men känns också lite stelare.
Känns även lite som att skidåkare sneglar avundsjukt på brädåkare i offpisten, känns ju inte kul att vara den som tänker "fan, så skönt hade jag haft det om jag fortsatt med bräda".

Skidor vs. snowboard?
Nja, nu har jag ju inte åkt så mycket lagg ännu men med ett par breda lagom mjuka lagg så behöver nog inte lekfullheten försvinna. Kolla in lite skidfilm med tex Pollard, ser rätt lekfullt ut. Och surfkänslan man kan få på bräda tror jag även uppstår på ett skönt sätt med tex Lotus 138, Deapth Hoar eller något annat pudermonster. Men som sagt, har inte åkt en endaste centimeter puder med skidor ännu, förra säsongen var ju rätt torr...
Men det är väl bara att köra skidor en såsong, suger det så byt tillbaka!

Skidor vs. snowboard?
Jag började åka skidor förra året, men jag hann ju inte komma upp i någon nivå, åkte mest pist, testade att hoppa i några gröna hopp liksom.
Tror egentligen mitt enda hopp är att köra skidor OCH snowboard, skidor när det är mycket pist och kanske lära sig mer park och snowboard när man söker sig utanför pisten och i pucklar/skog + lite andra roliga/lekfulla saker.

Skidor vs. snowboard?
Åkte själv bräda länge inna jag pga jobb tvingades byta till skidor, sedan fastnade jag. Rätt länge tyckte jag att skidor just hade ett övertag i pisten, medan bräda var mer lekfull i park och även hade ett övertag i lössnö. På senare år har dock lössnöskidorna gjort att skidor är minst lika kul som bräda även där. Lägg till några praktiska aspekter som transporter och att slippa sätta sig ner när man väntar... Blir tyvärr rätt sällan jag åker bräda numera. Nu blev jag dock sjukt sugen på det!

hoppas du kommer fram till något som känns bra!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp