Skidor..

Skiersdown

Ny medlem
Skidor..
Nu har jag kollat runt lite och börjar förstå ungefär vilka skidor som skulle kunna passa mig. Jag åker offpist och pist 60/40 kanske men prioriterar offpisten pga att det är så mycket roligare. I pist åker jag stora svängar med ganska mycket fart. I offpist beror det på hur det ser ut, träd slutning etc.

Jag anser mig som en ganska duktig åkare.

Mina mått:
Vikt: 72 kg
Längd: 180 cm

Jag växer fortfarande och hoppas på att bli 10 kg tyngre inom 3-4 år.

Skidorna jag kollat lite på:

Völkl Mantra 185 cm
Völkl Karma 187 cm
Rossignol B4 185 cm (Hur är den i pist?)
Rossignol B3 184 cm
Rossignol Scratch BC 185 cm

När man hör recentioner på t.ex Mantran och Scratch BC verkar många tycka att de är bra både i pist och offpist. Men skidorna värkar ändå skilja sig mycket i konstruktion.

Så nu undrar jag vad ni tycker att jag ska välja, motivera gärna!

Skidor..
mantran kan du glömma. ska tydligen pga missljud vara en av de oskönare laggen. karman vet jag är bra, snygg dessutom. ett bra alternativ. bra allroundbredd på midjan

rossen går bort pga den skabbiga designen

scratchen ska ju vara riktigt grym över hela berget. jag skulle välja dom pga mångsidigheten: bredden gör dem fina offpist men de är tillräckligt bra för att köra pisten med. sage kör ganska stort på dom så de duger nog fint

Skidor..
när de stöter ska de ge ifrån sig ett metalliknande missljud som ska ta udden helt av glädjen.
jag skulle helt klart gå på bc:n

Skidor..
Jag skulle nästan säga tvärt emot vad herring säger... Mantran kan nog vara din skida. Strunta i ljudet, det är skidans åkkunskaper du vill ha, inte det perfekta ljudet... Och B3 kan nog oxå vara ett grymt bra val, men mellan Mantra och B3 är Mantran nog ett roligare val överlag...

Sen kommer ju Scratch BC, vilket är ett kapitel helt för sig självt. Jag funderade tidigare på "säsongen" att köpa mig ett par Mantra, men iom att jag vill ha twintip och lite mer hopporienterat så lutar det med väldigt hög procent mot att jag nu den 25 surfar in på sport-conrad och beställer ett par Scratch BC, just för att de är så pass mångfasetterade (där håller jag med herring!) Personligen tror jag att man kan ha mycket roligare på ett par Mantra, både puder och pist, se bara till alla amerikaner som är stormförtjusta i dem... Men eftersom jag vill ha full twintip så tar jag Scratchen, som oxå är billigare! Så jag förtydligar det du själv för fram, att det står mellan Mantra och S. BC... Det är bara hur du vill prioritera som avgör, och du vet ju vad jag prioriterar nu...

Skidor..
Hm..
Det finns fler aspekter att tänka på här..
Måste det absolut vara twintip?
Du nämner ingenting om det.. Annars så skulle jag helt klart rekomendera något ur Stöckli´s sortiment. T ex en Stormrider..Fungerar klockrent för de ändamål som du har beskrivit.. Limmade storsvängskungar i pisten och världens goaste offpist lagg.

Om alternativen endast är de som står så skulle jag nog lägga pengarna på Mantran. Missljud ok, men man köper inte skidor för hur de låter..

Lycka till..

Skidor..
Skiersdown, forsätt på de längder du funderar på, Lil-ze är en 13-åring som inte vet att man kan åka på andra ställen än i parken med sina Salomon 720...

Stöckli kan vara ett jäkligt bra tips, men jag står fast vid Mantran...

Skidor..
Japp, om det blir något så blir det Mantran. Stöckli finns inte hos Conrad. Kolla gärna min tråd om pjäxor före skidor..

Tack för alla tips!

Tillbaka
Topp