Skidorna pajade i transport - hjälp med lagning

• Trådstartare Trådstartare xkm
  • Start datum Start datum

xkm

Medlem
Hej! Mina skidor skadades vid transport i slutet av förra säsongen, kom aldrig fram till hur det gick till men anywho! Hade helt glömt bort detta tills jag plockade fram dom idag. Stålkanten är hel men böjd,
undersidan av belaget har fått sig en rejäl törn och sidewall-grejen är sprucken.
Försökte trycka med fingrarna för att få in den spruckna sidan men pågrund av stålkanten som är böjd så går det inte. Nån som har förslag på hur jag bäst böjer tillbaka stålkanten rak igen?
Får förmodligen smeta ihop nån limblandning för att få det tätt igen, har p-tex till belaget.
All hjälp mottages! Se bilder nedan.

Japp, det är rottefella telisbindningar ;)

Dom där ser ju ut att vara färdiga för soptippen. Hela konstruktionen, inkl kärnan i skidan, är ju deformerad och sidwallen är av.
Kan helt omöjligt gå att reparera så att det håller.
Men allt är väl möjligt, kanske, men det blir nog aldrig något som håller för belastningen när du åker.

Ja, dom blir väl inte som nya men min förhoppning är att dom håller en säsong till.

Men dom ser ju rejält stukade ut, även på ovansidan. Någon som använt dom som bräckjärn?
Det lär ju krävas rejälare doningar än fingerkraft för att böja tillbaka dom till ursprunglig form och funktion

Lyckades räta ut stålkanten någorlunda med hammare och skruvstäd sen drog jag på ett lager epoxy på hela kalaset!
Får se hur det blev imorrn.. :D

xkm sa:
Lyckades räta ut stålkanten någorlunda med hammare och skruvstäd sen drog jag på ett lager epoxy på hela kalaset!
...
Jag tycker om optimismen och resurserna verkar ju finnas.
Det skulle vara kul om du postar bilder efter att ha åkt på den reparerade skidan i några dagar.

/r

Ouch.

Vilken smäll! Men det brukar faktiskt att gå att laga det mesta så länge inte kärnan är helt kex. Och håller det inte så kommer det ändå inte att hända något dramatiskt om det inte gör det. Den kommer bara att kännas lite mjuk i responsen. Helt rätt. Skidor ska lagas. Inte slängas!

Här kommer en sen uppdatering pga flytt..
Blev en oh-shit-jag-flyttar-om-2-dagar-lagning så kunde säkert gjorts bättre men hoppas det håller.. får återkomma med update efter jag åkt på dom ett tag!
Slipade ner överflödigt epoxy och rengjorde med base cleaner, värmde upp belaget med värmepistol och hade på p-tex från brinnande p-tex stav, ska försöka få tag på riktig p-tex och investera typ i en lödkolv eller liknande för att smälta till nästa gång..
Skrapade någorlunda jämt med en målarskrapa :)
På ett ungefär mätt med tumstock så buktar skidan ut strax under 1 mm på bredden där skadan skedde och är intryckt uppåt ca 1 mm i det området där det är lagat. Återstår att se hur stor skillnad det blir i åkningen!

Lagad skida till vänster i bild.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp