skidornas läng

Aspens

Medlem
skidornas läng
HEJ!
jag skulle bli tacksam om jag kunde få några tips om hur långa skidor man ska ha.... JAg är ca. 183 cm och jag har ett par skidor som är 170 cm... men jag ska köpa nya och undrar hur långa dem ska va... jag åker pist men föredrar att åka puder när jag får chansen..... skidorna som jag kollar på är ett par ZAG BIG... och jag vet inte om jag ska ha 168 eller 178 cm... jag är jättenöjd med mina 170 cm skidor som jag har haft innan... vilken längd borde jag köpa???

skidornas läng
det beror på om du föredrar korta skidor , men om du tycker 170cm va lite kort så borde du ta 178cm och om 170 va perfekta skulle jag nog ändå ta dom längre.

Men som sagt det är du som ska åka så ta skidorna du tror mest på.

skidornas läng
Är lite andra saker som spelar in vilken längd du ska ha. Hur lång du själv är är inte hela historian. Jag har sett folk som är knappt 170 som kört hårt och stort på 194lagg.
Så hur många mkt du åker per år, hur mkt du väger och vart du har tänkt att åka är det viktigaste. Köra stora svängar nedför aguillen så kanske du rentav skulle ha roligare med en helt annan skida. Medan om du ska surfa bland träd så känns ZAG BIG som en mkt bra skida. Understaaand?

skidornas läng
PNyberg sa:
Är lite andra saker som spelar in vilken längd du ska ha. Hur lång du själv är är inte hela historian. Jag har sett folk som är knappt 170 som kört hårt och stort på 194lagg.
Vart har du sett mig? ;)

Åter till topic

Lyssna på PNyberg.
Några riktlinjer som jag tycker är viktiga vid val av längd och skida:
- Vikt
- Användningsområde
- Teknik/styrka
- Åkstil
- Pjäxval (en mjuk pjäxa med biffiga skidor är spännande men inte kul)
m.m
Som allroundskida (pist/park/opreparerat) kör jag en skida som är 191 lång (körde 195 förr) till min hydda på 170cm/75 kg.

skidornas läng
Hmm Jarle... Vet folk som kör hårdare än dig (inte svårt) Styvare skidor än dig, och har ungefär 100 i flex. Hur går det ihop enligt din mall???

//H

skidornas läng
Hasse sa:
Hmm Jarle... Vet folk som kör hårdare än dig (inte svårt) Styvare skidor än dig, och har ungefär 100 i flex. Hur går det ihop enligt din mall???

//H
Haha Hasse, tappat ironin? ;) Antagligen så har dessa människor en grym position och teknik, något jag inte är i närheten av än på några år. Skrev ju klart och tydligt att det är något jag tycker är viktigt.
Finns de som åker riktigt hårigt och stort på nudelskidor också men det är inget jag gör...

edit:
100 i flex är väl inte direkt jättemjukt i friåkningssammanhang heller? Inte många som kör med 130+ längre väl?

edit2:
Anser fortfarande att pjäxan spelar roll vid skidval, lika mycket som alla andra parametrar, det kanske inte är den viktigaste men den påverkar.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp