Skidort utan mycket svenskar nära Geneve

Jakbob

Medlem
Hejsan

Försöker få ihop någon resa med familjen vecka 7 men det börjar bli lite knivigt pga mina föräldrars konstiga mål. Ett sätt vore att flyga till Geneve och därifrån ta sig någonstans antingen med någon transfer eller hyra bil där.

Finns det någon bra skidort som inte ligger alltför långt bort som inte är överfylld av svenskar? Tror att mysig ort blir prioriterad lite framför åkningen just nu. Försöker hitta men när man letar hittar man ju bara de där stora ställena.

Tack

En till fråga då, vilka stora flygplatser finns där nere som ligger bra till för att sedan ta sig till någon skidort? Måste ju inte flyga till Geneve.

leysin - få svenskar men 2 internatinella skolor & en japansk
2h med tåg direkt från flygplatsen till Leysin

Villars - litet och få svenskar

Kolla vart det inte går några charterresor, det brukar vara lika med få svenskar.

Föreslår La Clusaz. Typ 1,5 timme från Geneve. Knappt en svensk i backen när jag var där.

www.laclusaz.com

oj, tåg till alperna,

kolla sj, jag tror det står om europa tåg där

Morzine är det ej så många svenskar i men åk ej till avoriaz. också 2h från geneve men då med buss eller hyrbil

Den mysigaste och snösäkraste orten i närheten av Geneve är Zermatt. 2.5 timmar med hyrbil fran geneva airport, eller 3h med tag. Har akt skidor där de senaste 3 helgerna. Hakan

Ja det finns svenskar i Zermatt (me included!), men det är inte som i Verbier eller Chamonix där man bara hör svenska... ;o)
Haller med om att Leysin kan vara kanon oxo, om det är en puderdag, men jag tror de inte har sa mycket snö ännu. Fast det har ju snöat sedan i mandags nu, sa det kanske börjar ta form där med! Men byn Leysin har inte sa himla mycket action... Här är mina Leysin-bilder: http://www.kodakgallery.com/I.jsp?c=l6n4p2t.3ntuh5wl&x=0&y=-fd764y

EnderWiggin sa:
Ja det finns svenskar i Zermatt (me included!), men det är inte som i Verbier eller Chamonix där man bara hör svenska... ;o)
Haller med om att Leysin kan vara kanon oxo, om det är en puderdag, men jag tror de inte har sa mycket snö ännu. Fast det har ju snöat sedan i mandags nu, sa det kanske börjar ta form där med! Men byn Leysin har inte sa himla mycket action... Här är mina Leysin-bilder: http://www.kodakgallery.com/I.jsp?c=l6n4p2t.3ntuh5wl&x=0&y=-fd764y
schyssta bilder! Har du åkt ned vid den gammla liften borta vid skolan ned från toppen?
Zermatt är schysst men ej särskillt barnfamiljsvänligt, är det ok, så är möjligheterna närmast oändliga

Ursäkta stavning i inlägget, L, o & . fungerar ej

Ja vete tusan om jag sag ngn skola... men vi akte bland annat ett par gamla liftar "langt upp till höger", nerifran sett. Mycket kul skogsakning i raviner! Jag bor i Montreux, sa Leysin ligger bara 30 min bort. Perfekt när det snöat under natten, da är man först pa plan morgonen efter! ;o))

På Bernuse, när du går ut från kabinen, gå åt vänster så kan du kmma ned ångt åt vänster i byn, sett nedifrån
Har du varit uppe på Diaberets 3000 efter ett dump? inte så mycket längre bort men schysst åkning ned till botten
Jag bodde i Leysin 00-01 så det var ett tag sedan, kmmer inte ihåg så många åk

Tillbaka
Topp