Vilken flyplats? Vilken skidort? - januari

xaedon

Ny medlem
Om ni skulle dra iväg i slutet av januari (avresa mellan den 18-23) till alperna för att åka puderåkning, vilken flygplats skulle ni åka till? Ni bokar alltså inte boende eller något annat, endast flyg. Detta för att på plats, eller dagarna innan, fixa resten, dvs. bestämma skidort, fixa boende, transfer och liftkort, utifrån snöförhållandena. Ni vill alltså åka dit förutsättningarna för puderåkning är som bäst.

Ni flyger från Stockholm (alternativt Skavsta?) och ni måste boka idag. Utifrån era erfarenheter och kunskaper om möjlighet till transfer från flygplatsen, generella snöförhållanden på diverse orter i slutet av januari, försök till en billig resa, tillgång av boende, skön ort att spendera en veckas skidåkning på, vilken flygplats skulle ni boka till?

Jag har nämligen planerat att göra just detta och det uppstår en del frågor när jag tänker på hur det ska gå till. Först och främst är ju frågan vilken flygplats jag ska boka in biljetten till? Känns som att flygbiljett är det enda jag inte vågar gambla med, boende går väl alltid att fixa på plats vid den tiden på året antar jag? Eller kan jag vänta med flygbiljetten också till dagarna innan och ändå kunna få det billigt och i princip till vilken flyplats som helst, nån som vet hur det brukar se ut på flygbiljettsmarknaden i slutet av januari?

Det jag är lite rädd för är att köpa en biljett till Geneve till exempel och sedan finns pudret i Zell am See. Är ju inte direkt rimligt att åka dit från Geneve. Finns det någon flygplats som ligger inom rimliga avstånd till det mesta (inom 5h kanske) eller blir det till att chansa? I sådana fall lutar det åt att åka till Geneve men jag har egentligen ingen grund för det så tänkte bara höra med er.

Hur skulle ni gjort i detta läge? Gärna att ni kommenterar valet också så jag kan utvärdera svaren på något sätt.

Tack på förhand!

Zurich, kan du tänka dig en resetid runt 4-5h med tåg så är väl Zurich ganska oslagbart..

Zurich är spuer bra. du kan åka tåg överallt i Schweiz och till stortsett alla skidorter.
Om du pallar läsa danska kan du kolla länkarna här. 4 olika ställen på en vecka förra året. Allt med tåg från Zurich. Tyvär var snöförhållande katastrof det mesta av förra säsongen.
http://www.skiers.dk/artikler/nyeste-artikler/672-round-trip-swiss-engelberg-

http://www.skiers.dk/artikler/nyeste-artikler/680-round-trip-swiss-andermatt

http://www.skiers.dk/artikler/nyeste-artikler/684-round-trip-swiss-muerren-jungfrau-region-

http://www.skiers.dk/artikler/nyeste-artikler/691-round-trip-swiss-jungfraujoch-top-of-europe-

Zürich är bra, artiklarna ovan redovisar 4 orter i Schweiz, Andermatt, Engelberg, Grindelwald och Mürren (som ligger väldigt nära varandra, så egentligen bara 3 olika ställen). Naturligtvis nås alla orter i Schweiz med rimliga tågresor.
Från Zürich nås också St Anton och närliggande orter med tåg på cirka 3 timmar.

För skidakning i frankrike, sa är Grenoble bäst, Lätt att ta sig till bla Le Deux Alp, Alpe d`Huez och till La Grave, I mitt tycke bästa flygplatsen att utga ifran fôr att leta puder i frankrike,,

Flyger du till München har du hela österrike, italien, östra schweiz typ graubünden och wallis inom räckhall med BIL. Med norwegian kan du säkert boka relativt billigt kortfristigt. österrike är billigare än schweiz. boende kan du boka sista minuten vid mitten pa januari (men inte i februari). har du bil är du naturligtvis flexiblare att hitta boende. förr i tiden fanns det ju ryanair till salzburg pa vintern - vet inte om det finns mer. ryanair finns annars kanske kvar till memmingen, där har du hela vorarlberg, graubünden osv lätttillgängligt da det ligger en timme väster om münchen/ner mot schweiz.

Senast ändrad:
ok, tack för alla svar. Verkar som att de flesta skulle åka till Zurich alltså? Det enda problemet jag ser med det är att det inte finns några billiga flybiljetter dit. ToR går på minst 1600 kr och då vet jag inte ifall skidutrustning ingår (tror inte det) medan jag kan åka till Geneve för 1200 kr inklusive skidor. Kan man hyra bil på flygplatsen och köra till den ort man vill och sen lämna in den där och på så sätt endast använda den som transport om det nu inte skulle gå tåg dit man vill?

Någon som brukar göra denna typ av resa som kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag antar att inte alla bokar in sina resor 1 år innan man åker till en specifik ort så någon borde kunna berätta lite. Problemet ligger väl egentligen inte i till vilken flygplats jag åker till utan snarare vilka transfermöjligheter de olika flygplatserna har till olika orter. Bil vore ju som sagt nice, men kanske blir dyrt och vill ju inte hyra en hel vecka utan skulle i sådana fall endast vara dit- och tillbakaresan.

Skulle definitivt säga Zürich, strategiskt placerat för att kunna välja östra eller västra alperna, Schweiz samt delar av Österrike och Frankrike. Man kan faktiskt komma till Chamonix på runt 5h med tåg (ok, kräver ett par byten men ändå)! :)
Bra att veta om tågen här nere är att de inte är så billiga (men man vet exakt vad det kostar varje gång oavsett när man köper biljetten), så tåget kan gå på lika mycket som flyget om du hittar ngt så billigt som 1200 SEK tor.

Tillbaka
Topp