Skidprepp, hjälp med ett bra startkit

Hej,

Funderar på att köpa ett kit för slipning & vallning, finns väldigt många verktyg, brynen och tillbehör i alla möjliga storlekar där ute.

Vad tycker ni behövs i ett bra startkit, hemmabruk.

/ Dirk

Hej Dirk!

Tror det finns flera trådar här som avhandlar ämnet, men här kommer en lista på bra-att-ha-saker (enligt mig):

Bra arbetsbänk
Skidhållare
Gummiband som håller upp skistoppers
Vallajärn
Plastsickel (4 eller 5 mm)
Nylonborste
Kantskärare
Kantvinkel (jag kör 88 grader)
Filklämma
Fil
Bryne
Belagstav

Detta är nog en slags startkit för skidvård. Om du ska prioritera så tycker jag du ska börja med utrustning för kantunderhåll, därefter vallautrustning.

Om du sedan vill fylla på så kan ytterligare en kantvinkel vara kul om du vill variera och testa. Och lite olika borstar. Och sedan kan man ju alltid laborera med rillning och olika strukturer i belaget. Längre ned på listan finns även utrustning för underhåll av belagskanten, finns filhållare även för detta.

Och så en universalvalla.

Jag tycker väl underhållna kanter är mer värt att lägga pengar och tid på än valla.

Hej Dirk!

Tror det finns flera trådar här som avhandlar ämnet, men här kommer en lista på bra-att-ha-saker (enligt mig):

Bra arbetsbänk
Skidhållare
Gummiband som håller upp skistoppers
Vallajärn
Plastsickel (4 eller 5 mm)
Nylonborste
Kantskärare
Kantvinkel (jag kör 88 grader)
Filklämma
Fil
Bryne
Belagstav

Detta är nog en slags startkit för skidvård. Om du ska prioritera så tycker jag du ska börja med utrustning för kantunderhåll, därefter vallautrustning.

Om du sedan vill fylla på så kan ytterligare en kantvinkel vara kul om du vill variera och testa. Och lite olika borstar. Och sedan kan man ju alltid laborera med rillning och olika strukturer i belaget. Längre ned på listan finns även utrustning för underhåll av belagskanten, finns filhållare även för detta.

Och så en universalvalla.

Jag tycker väl underhållna kanter är mer värt att lägga pengar och tid på än valla.
Toppen!
Tacksam för svar!

Bänk, vise, gummiband och vallajärn finns, likaså sickel och borste,

Duger dessa som jag länkat? Eller har ni bättre
Förslag?

Kom gärna med exakta tips även på bryne och fil!

Med vänlig hälsning, Dirk

Toppen!
Tacksam för svar!

Bänk, vise, gummiband och vallajärn finns, likaså sickel och borste,

Duger dessa som jag länkat? Eller har ni bättre
Förslag?

Kom gärna med exakta tips även på bryne och fil!

Med vänlig hälsning, Dirk
Det där blir ju bra. Såg att Alpingaraget säljer bryne och fil med lite rabatter nu. Välj ett fint bryne och en medium fil, kan inte bli så fel.

Om du sedan drar en större sten över stålkanten kan du behöva någon typ av grövre metallfil (”pansarfil”), men det kanske du redan har i verktygslådan.

Om du går för den där filhållaren behöver du inte filklämman. I övrigt håller jag med zzzchrille om prioritetsordningen. Kanske kasta in ett diamantbryne också?

Sen kan jag rekommendera kantskäraren i länken nedan. Dyr, men otroligt bra. Och lättare att använda än de enklare varianterna.

Tillbaka
Topp