Skidresa med instruktörer och Off-Pist

Ake_Astrom sa:
Enligt Jonny så finns inte den resa som Bikan anonserar ut i främjandets databas (jag har inte hittat den och Jonny har tidigare i tråden hänvisat till årets resa).
Så rent juridiskt tror ni då främjandet kan anses som arrangör?

Den kommer troligtvis att komma in så småningom men i dagsläget så finns den ju inte.

Det betyder att ett kommersiellt bolag säljer resor med vinstintresse och det skall kommersiella bolag syssla med.
Nej, inte enligt Jonny, utan enligt dig. Men du borde väl vid detta laget veta att det mycket väl finns på FF's hemsida.
http://www.friluftsframjandet.se/aktivitet/16478057
http://www.friluftsframjandet.se/files/Euroski_2013_Inbjudan[1].pdf?id=2143

Ake_Astrom sa:
De som leder grupperna är från främjandet enligt annonsen (Bosse om är överkucku kanske är från Bikan).

Så det betyder i mina ögon att främjandet leder grupper bestående av personer som har svarat på en kommersiell annons i Frankrike där sådant inte ses men blida ögon om man inte har "rätt" certifikat/licens eller vad det kallas.
Kanske är från Bikan? Det är du som väljer att slänga in konspirationsteorier för att få lite på fötterna nu. Snabb slagning på Bosse Pettersson på friluftsfrämjandet ger:
http://www.friluftsframjandet.se/bengtsfors/7
Ojdå, en ledare vid FF i Bengtsfors, som råkar vara den avdelning som anordnar resan.. Sammanträffande? Kanske, men troligtvis inte. Vilket innebär att ditt resonemang faller pladask, och speciellt med länkarna ovan där man anmäler sig via FF. Det står också i annonsen att medlemskap är obligatoriskt.

Ake_Astrom sa:
Det betyder även att främjandets ledare med främjandet som reklam pelare leder grupper mot ersättning i natura (inte att förväxla med köttsliga lustar) i främjandets namn och inte ideelt.
Vad som är ideellt kan man alltid diskutera. Men hur många ledare tror du är villiga att ställa upp på en resa där du får bekosta precis allt själv, samtidigt som du skall vara vänlig mot en massa okända människor och visa runt dem i ett system som du kanske inte ens valt själv? Näe, då tror jag hellre man lägger pengarna på en resa med polarna, till ett ställe man själv valt.

Ake_Astrom sa:
Att Jonny sen svarar att den Franska organisationen med det långa namnet inte har något problem med detta kan ju bero på vilken information de fått från Jonny.

Att han inte ser med samma glasögon som en del andra har han ju själv berättat.
Frågan blir då vilka glasögon satt på när han frågade?
För svaret är ju helt beroende på vilken information som han lämnade.

Ser ingen något konstigt i detta?.
Jo, du. För du väljer återigen att lägga fram lite konspirationsteorier om att Jonny undanhåller information, eller ger missvisande information. vad har du för belägg att så skett?

Senast ändrad:
Storpotaten:
Kontrollera datum på de resor du länkar till.
Är det för svårt så läs om ort som den går till. Inte samma resa.

Angånde Bosse så sökte jag inte efter information i främjandets databas helt enkelt för att jag utgick ifrån Bikan annons och där framgår inte varifrån Bosse är och det är ju den enda officiella annonsen på den aktuella resan.

Att ersättningen är i natura typ boende och så vidare är väl helt klart eller?
Och utan att länka till skattemyndighetedns sida så kan jag nog tänka mig att ersättningar som är beskattningsbara är inte enbart kontanter.

Att inom en förening subventionera kostander för de som leder/arrangerar är inte samma sak som att ett kommersiellt bolag ordnar en resa med vinstintresse och ersätter de ledare som arbetar på resan med boende och så vidare.
Skillnaden är nog uppenbar för de flesta.

Att fundera på vad Jonny sa till den Franska organisationen tycker jag är högst relevant då han enligt tidigare inlägg stundom inte alltid svarat rakt och tydligt på frågor.
Det kan ju hända vem som helst eftersom missförstån kan hända men just glasögonen har ju Jonny själv nämnt att han blev hemma blind i och varesig du eller jag vet vad som har sagts.

Jag ksall ge dig 2 möjliga senarier. Jag påstår inte att Jonny har sagt något av de senarier jag lägger upp men bara så att du kan funderar lite.

1)
Vi är en ideell förening (främjandet) som leder en grupp av medlemmar i de Fanska allperna. Vi arbetar ideelt och får med andra ord ingen ersättning.
Ställer det till några problem med de regler som finns för guidning i de Franska alperna?

2)
Det kommersiella företaget Bikan anordnar resor som leds av ideelt arbetande guider från främjandet, deras ersättning är endast resa och uppehälle (vet inget om lift kort så jag utelämnar det).
I annonsen från Bikan så berättar vi att vi kommer att dela in deltagarna i olika grupper efter deras nivå för att alla skall få ut så mycket av resan.
Det framkommer tydligt i annonsen att det ingår guider i priset.
Ställer det till något problem med de regler som finns gör guidning i de Franska alperna?

Jag är medveten om att frågeställningen är lite tillspetsad men jag försöker bara vara tydlig så att du kan förstå möjligheten att svaren kanske skiljer sig åt i de båda frågeställningarna och det beror på vilken typ av information man lämnar.

Kan ju faktiskt inte säga att frågeställnigen i alternativ 2 är felaktigt med den tillgängliga informationen om aktiviteten.

Och den tillgängliga informationen är ju faktiskt endast den som finns i Bikans annons då detta är ett forum som inte har någon koppling till Bikan och allt som här avhandlas ses inte från den annonsen av de som läser den.

Om du läser igenom hela tråden så kanske du förstår frågetecknen om inte så byt glasögon och prova igen.

Vill du sen kalla frågetecken för konspirationsteorier så är det upp till dig.
Jag hoppas bara att du inte tolkar avtal i någon roll för det kan sluta illa för den som undertecknar.

//Åke

Senast ändrad:
Ake_Astrom sa:
Storpotaten:
Kontrollera datum på de resor du länkar till.
Är det för svårt så läs om ort som den går till. Inte samma resa.

Angånde Bosse så sökte jag inte efter information i främjandets databas helt enkelt för att jag utgick ifrån Bikan annons och där framgår inte varifrån Bosse är och det är ju den enda officiella annonsen på den aktuella resan.
Touche, vilken dräpare Åke! Fantastisk. Hade faktiskt helt gått mig förbi att det stod 2014, så det var nog lite för svårt för mig. Tack för din otroligt smidiga assistans.
För övrigt helt otroligt att man redan nu lagt ut 2014 års resor.....imponerande. Och jag vet ju inte, men det kanske tyder på att FF som organisation är lite större och trögare än Bikan?
Ställer de olika resorna allt i annan dager? Ja till viss del gör det ju det, och det har jag naturligtvis svårt att trolla bort.
Men det ändrar inte det faktum att Jonny varit extremt villig att rätta till eventuella felaktigheter, både på hemsidor och med att kolla upp bestämmelser i Frankrike. Och detta trots smutskastning och anklagelser om mutor och dylikt. Personligen ser jag denna ändringsvillighet som något bra, och väljer att tro på det han säger. Medans du väljer att misstänka smolk i bägaren, och skuggor i gränden. Och eftersom det är smolk i bägaren och skuggor i gränden kommer denna diskussion aldrig att ta slut, för det spelar ju ingen roll vad Jonny än säger, du kommer ju ändå inte att lita på det, eller hur?

Och vad gäller Bosse så står det ju i annonsen;
"Med på resan finns det glada skidlärare och instruktörer från Friluftsfrämjandet under ledning av Bosse (stora bilden ovan) som hjälper dig att få ut det mesta av skidåkningen."
Om inte det är solklart för dig, så byt glasögon och prova igen. Och om det fortfarande inte funkar kan det i alla fall kanske vara grund för att undersöka saken noggrannare, om du nu vill leka Kalla fakta.

Vill du sen kalla konspirationsteorier för frågetecken så är det upp till dig.

Storpotaten:
Jonny är extremt villiga att säga i detta forum att han kommer att ändra men har inte sett någon ändring ännu. Har du?

Om främjandet är den som ansvarar för resan så är det kanske förvånande att det inte finns något matrial om resan typ pris och dylikt från deras håll.

Var någon stans i citatet "Med på resan finns det glada skidlärare och instruktörer från Friluftsfrämjandet under ledning av Bosse (stora bilden ovan) som hjälper dig att få ut det mesta av skidåkningen." står det att Bosse är från främjandet?

Det står att Bosse leder de glada skidlärarna och instruktörerna som är från främjandet, inget om var Bosse själv är ifrån.
Att du sen lägger in det du tror och kunde verifiera via främjandets medlemsregister är en helt annan sak.
Men det krävde att du aktivt tog reda på den informationen.

Att läsa och förstå utan att lägga in saker man tror sig tolka är inte lätt men träna gärna på.

Jonny: för min del behöver du inte känna att du svarar på just detta vi har ju som jag tycker det en fungerande kommunikation på andra håll och just denna diskusison handlar mer om att storpotaten inte läser och förstår enligt mig.
Inte huruvida du skall göra eller inte göra något (även fast du är nämnd, men det är ju som exempel på läsförståelse)

Ha en trevlig Valborg //Åke

@Åke
Nej, har hitintills inte sett några ändringar. Men jag har inte heller läst någonstans där det står att det är Jonny som administrerar, och uppdaterar, de två websajterna i fråga, har du?
Så då får vi ju anta att han fört informationen vidare till de som gör det. Eller så väljer man att inte tro på Jonny. Som du.

Och nej, det står inte specifikt i citatet att han är från FF, men det står knappast heller att han är från Bikan. Däremot nämns han i samma andemening som skidlärarna och instruktörerna från FF, så jag skulle säga det ligger närmare till hands.
Du väljer återigen den skeptiska sidan.

Att läsa och förstå utan att lägga in saker man tror sig tolka är inte lätt men träna gärna på.
Jovisst så är det. Men det du inte verkar inse är att även du lägger in dina egna tolkningar. Fast då åt det mer negativa och konspiratoriska hållet.

Sen tycker jag det är lite synd att du inte riktigt förstår poängen. Och poängen är att ja, det finns någon oklarhet här och där, visst. Men det är ju bagateller för bövelen. De har kört dessa resor i 25 år, varför skulle det inte fungera år 2014? För att Bikan lagt ut det på sin sajt före FF? Tveksamt.
Näe, sluta med ältandet och misstänksamheten, det pryder ingen människa.

Senast ändrad:
Kul tråd :)

Två till funderingar kommer här:

Hur kan ni välja ett företag som tar 7200 kr för buss och boende utan att ens liftkort ingår?? För den summan kan man flyga ner och bo på Langleys hotell med helpension. Alternativt boka med Rollin'Snow eller Northlander för ca. 4000 kr och då ingår även liftkort (jag reste med Rollin'Snow förra vintern vecka 4 för 3995 kr med buss, boende och 6 dagars liftkort). Ska ni bo på 5-stjärnigt hotell, eller hur kan redan bli så dyr???

Fundering 2: Är det verkligen smart att åka ner med friluftsfrämjandets-guider som inte har lokalkännedom om Val Thorens? Det är ju otroligt viktigt att ha koll på hur berget har varit under resterande del av året och tidigare veckor. Även om man kan systemet bra så ändras naturen hela tiden. Jag skulle aldrig åka med några guider som inte är på plats hela säsongen!?

Nej, jag rekommenderar alla att boka med något annat bolag. UCPA om man vill ha guide hela veckan, eller annat valfritt resebolag och sen boka guide på plats istället.

Storpataten:
Ditt svar visar mer om hur du läser än hur du förstår.
Jag märkar att du utelämnar att jag sa kanske om Bosse dvs inte ett påstånde utan en fundering.

Andemeningar har inte tolkningsföreträde före det som faktiskt står utan är något man skall undvika om man vill vara säker på att folk inte misstolkar.

Orkar inte gå igenom mer av det du lägger egna tolkningar i utan du får nog helt enkelt ta en kurs om du är intresserad av att lära dig.

Ha en trevlig dag //Åke

Visst Åke, jag tar en kurs. Under tiden kan du fundera på ordet självinsikt - enligt Wiki egenskapen hos en person som uppfattar sig själv på ett realistiskt vis.

Lycka till!

Ake_Astrom och STORPOTATEN lägg ner personangreppen da de inte tillför traden nagot,,

Jag kan verkligen halla med henke_720 om resans pris, vecka 4 är det fortfarande lagsasong i frankrike och lätt att fa tag pa boende billigt, men som jag tolkar det sa är priset pa Bikans hemsida för dem som inte är medlemmar i ff, sa att priset fôr medlemmar i ff blir lagre, sa där har vi ju det traden huvudsakligen borde handla om,, sa jag undrar nu, gar resan att köpas av icke medlemmar i Friluftsfrämjandet? och om sa är fallet och ff intruktörer guidar offpist till samtliga deltagare sa bryter man mot franska regler som jag ser pa det, oavsett besked man fatt fran berörd myndighet, det är helt beroende pa vilken info man ger till dem när fragan ställs.

Senast ändrad:
henke_720 sa:
Kul tråd :)

Två till funderingar kommer här:

Hur kan ni välja ett företag som tar 7200 kr för buss och boende utan att ens liftkort ingår?? För den summan kan man flyga ner och bo på Langleys hotell med helpension. Alternativt boka med Rollin'Snow eller Northlander för ca. 4000 kr och då ingår även liftkort (jag reste med Rollin'Snow förra vintern vecka 4 för 3995 kr med buss, boende och 6 dagars liftkort). Ska ni bo på 5-stjärnigt hotell, eller hur kan redan bli så dyr???

Fundering 2: Är det verkligen smart att åka ner med friluftsfrämjandets-guider som inte har lokalkännedom om Val Thorens? Det är ju otroligt viktigt att ha koll på hur berget har varit under resterande del av året och tidigare veckor. Även om man kan systemet bra så ändras naturen hela tiden. Jag skulle aldrig åka med några guider som inte är på plats hela säsongen!?

Nej, jag rekommenderar alla att boka med något annat bolag. UCPA om man vill ha guide hela veckan, eller annat valfritt resebolag och sen boka guide på plats istället.
Bra funderingar Henke_720

Våra ledare är inte att betrakta som oerfarna, men visst, samma lokalkännedom som de flesta UCPA's guider har är svårt att erhålla utan att bo på plats.
UCPA är riktigt bra. Jag rekommenderar dem gärna och ofta.

Vad gäller priset vågar jag inte svara på varför det ligger där det ligger, varken för kommande eller genomförda aktiviteter.
Jag är en av dem som planerar och utför mycket av vår verksamhet, dock inte EuroSki, priserna, boendet mm har jag därför ingen aning om.

Dyrt eller inte, det får andra svara på.
Priset kanske är högt, men är det lika med dyrt?

TS verkade vara nöjd med årets resa, så han verkar inte upplevt den som dyr.

Jonny_S sa:
Ake_Astrom sa:
Orkar inte gå igenom mer av det du lägger egna tolkningar i utan du får nog helt enkelt ta en kurs om du är intresserad av att lära dig.

Ha en trevlig dag //Åke
Åke
Är du kursledare?

;-)
Stundom så är jag det utan ersättning.
Sysslar ju ibland med ideellt arbete periodvis.
Har även hållit diverse kurser mot ersättning men det är ju inte ideelt arbete.

Men till vardags så sysslar jag med IT frågor och det inkluderar att läsa avtal bland annat (även skriva avtal/projektbeskrivning) fast inte så ofta numer då jag inte längre arbetar som projektledare.

Så se värden med ett smile och längta till nästa säsong. //Åke

Jonny_S är det inte dags nu att svara pa fragan som du undviker att svara pa,,
Kan en icke medlem i ff köpa resan genom Bikan och sedan vara med pa samma vilkor som en ff medlem?

Sa har tydligen varit fallet med resan till St Anton, men dâr ser jag inget problem mer en att som henke_720 papekade att en guide som guidar offpist bör ha en lokal förankring, med det menar jag att vistas i omradet hela säsongen, har ingenting med ff instruktörernas utbildning och kompetens att göra, fôr det vet jag att den är hög,
men i Frankrike sa är reglerna sadana att ff far se upp och inte släppa in icke medlemmar i en guidad tur,

Senast ändrad:
Onlytelemark sa:
Kan en icke medlem i ff köpa resan genom Bikan och sedan vara med pa samma vilkor som en ff medlem?

Sa har tydligen varit fallet med resan till St Anton, men dâr ser jag inget problem mer en att som henke_720 papekade att en guide som guidar offpist bör ha en lokal förankring, med det menar jag att vistas i omradet hela säsongen, har ingenting med ff instruktörernas utbildning och kompetens att göra, fôr det vet jag att den är hög,
men i Frankrike sa är reglerna sadana att ff far se upp och inte släppa in icke medlemmar i en guidad tur,
Det där har besvarats flera ggr, ja ickemedlemmar kan köpa resan, nej de får inte vara med i grupperna som leds av FF. Så har iaf frågan besvarats tidigare i tråden

Pillard sa:
Onlytelemark sa:

Det där har besvarats flera ggr, ja ickemedlemmar kan köpa resan, nej de får inte vara med i grupperna som leds av FF. Så har iaf frågan besvarats tidigare i tråden
Da har jag läst daligt i traden, citera gärna, Radarjoe som startade traden skriver i ett inlägg att han var med pa arets resa och ALLA gruppakningar med ff instruktörer som utveklade hans akning utan att vara medlem,,, sa där faller den matematiken

Only

Vår verksamhet bedrivs i enlighet med våra stadgar och vad de säger angående krav på medlemskap för deltagande.

Resan kan köpas av personer som ännu inte är medlemmar.

Det finns ju en rad förmåner med att vara medlem i Ff, inte bara möjligheten att få svänga med mig eller andra ledare.

Jag hittade nu inlägget där Jonny säger att man ska vara medlem för att aka i grupp med ff, sa fôr detta ber jag om ursakt, traden börjar bli lang ;)

Senast ändrad:
Jonny_S sa:
Only

Vår verksamhet bedrivs i enlighet med våra stadgar och vad de säger angående krav på medlemskap för deltagande.

Resan kan köpas av personer som ännu inte är medlemmar.

Det finns ju en rad förmåner med att vara medlem i Ff, inte bara möjligheten att få svänga med mig eller andra ledare.
Kan jag tolka detta som att de som att det delas ut formulär för medlemskap i ff pa bussen?
Att det är förmanligt att vara medlem det vet jag om, jag har varit medlem sedan jag var barn, fôrst genom mina föräldrar sedan eget medlemskap med vissa uppehall vid utlandsvistelse och numer inte sedan 10 ar pga permanentboende utomlands

Senast ändrad:
Jonny_S sa:
Jag missförstod nog frågan från Rabbit.

Åker man i grupp med våra guider så ska man vara medlem.
Only: Här är citatet om att man ska vara medlem. Däremot hittar jag inte någonstans att radarjoe säger sig inte vara medlem i FF.

edit: oops, det var visst några som hann före. Det här verkar helt klart vara den mest engagerande tråden på hela freeride för stunden. Ska man tolka det som att folk börjar få skidabstinens? ;)

Senast ändrad:
Only

Det skulle vara helt ok att bli medlem på bussen.
Men nej, vi delar inte ut några formulär.

Jag hade visserligen en idé om att vi skulle göra det under Vasaloppet.
De som stoppas av repet får en info-broschyr och ett inbetalningskort.

"Välkommen till FF, vi har inte heller så bråttom"

Fast det förslaget röstades ner på centralt håll.

Jonny_S sa:
Only

Det skulle vara helt ok att bli medlem på bussen.
Men nej, vi delar inte ut några formulär.

Jag hade visserligen en idé om att vi skulle göra det under Vasaloppet.
De som stoppas av repet får en info-broschyr och ett inbetalningskort.

"Välkommen till FF, vi har inte heller så bråttom"

Fast det förslaget röstades ner på centralt håll.
Kul ide synd att den röstades ner ser klart det humoristiska värdet.

Hur går det med annonsen och formuleringen?
Om jag bokar en resa av Bikan idag så skulle jag bli upprörd om jag inte fick den utlovade guidningen (om jag inte redan var medlem).
Och följden blev nog en anmälan till allmänna reklamationsnämnden för felaktig marknadsföring.

Får jag nu guidning (som ej medlem) så är vi ju tillbaks hela vägen till början på denna onödigt långa tråd.

Nu framgår det ju inte direkt att resan är bokningsbar redan men de berättar ju att det är 20 platser kvar så jag uppfattar det som om jag kan boka nu.

//Åke

Pillard, du maste väl halla med om att Bikans hemsida är vilseledande? vad beträffar skidabstinens sa är det i mitt fall för Juli och Augusti som ger mig angest, ingen skidakning och lite sämre vagor för surf ;)

Senast ändrad:
Ifall Bikan säger nåt annat till sina kunder är ju mellan Bikan och deras kunder, inte FFs ansvar egentligen. Det känns som att det blir lite hetsig stämning gentemot FF här, det är ju inte de som i så fall gör fel.

Nu är även Bikans sida uppdaterad.
Eller, nu och nu..., det har den varit ett tag men jag har inte skrivit något inlägg här om det.

http://www.skidresa.eu/Ski_FRA_VT_grp.html

Nu framgår tydligt att man ska vara medlem för att åka med våra instruktörer, citerat från hemsidan:

"För att åka med i grupperna krävs dessutom medlemskap i Friluftsfrämjandet.
Inte medlem ännu?Anmäl dig här!
(För att få ut maximalt av Friluftsfrämjandets medlemsår rekommenderas att
du löser ditt medlemskap efter 1:a juni, mer information finns på Friluftsfrämjandets hemsida)"

Jonny_S sa:
Nu är även Bikans sida uppdaterad.
Eller, nu och nu..., det har den varit ett tag men jag har inte skrivit något inlägg här om det.

http://www.skidresa.eu/Ski_FRA_VT_grp.html

Nu framgår tydligt att man ska vara medlem för att åka med våra instruktörer, citerat från hemsidan:

"För att åka med i grupperna krävs dessutom medlemskap i Friluftsfrämjandet.
Inte medlem ännu?Anmäl dig här!
(För att få ut maximalt av Friluftsfrämjandets medlemsår rekommenderas att
du löser ditt medlemskap efter 1:a juni, mer information finns på Friluftsfrämjandets hemsida)"
Kanon!
Men så länge sedan som de uppdaterade är det ju inte för jag kontrollerade i senare delen på Maj och då var det inget ändrat.

Men som sagt bättre sent än aldrig.

//Åke

Tillbaka
Topp