Skidresa till Sibirien

Sirblaizner

Ny medlem
Skidresa till Sibirien
Hej,

Förra året åkte vi med en guide i Gudauri som även hade anordnar resor till Sibirien, i närheten av Novokuznetsk och vi blev ju såklart intresserade direkt. När Erik Nylanders "12 000 km" kom blev vi inte mindre intresserade, har tyvärr inte tid att ta tåget. Sen kom en pandemi och nu siktar vi på att åka i december istället om allt går åt rätt håll. Min fråga är om det är någon som har någon bra kunskap om åkningen i Sibirien, är det så snösäkert som guiden sålde in det? Något man ska undvika eller sikta in sig på? All kunskap är som vanligt välkommet!

Väl mött!

Skidresa till Sibirien
Hej

Jag var i Luzhba sista veckan i nov 2019. Åkte med

Det är nog samma bergsområde som din guide pratar om eftersom Novokuznetsk ligger på andra sidan bergsområdet jämfört med Abakan.

Tycker det var riktigt bra. Fint puder och superb skogsåkning. Inte så långa åk eller branta men kul och bra snö. Det var kallt vissa dagar, men trots -20 -25 på morgonen kändes det inte så farligt. Kan vara värre med -30-35 sa de, men redan 2019 var ett konstigt år med regn i okt som "aldrig" hänt, så klimatförändringarna har anlänt även dit sa de. Boendet helt OK, man tvagar sig i den ryska bastun Banjan efter turandet. Maten också helt Ok.

Rolig resa bara ta sig till Luzhba
Det mesta står på webbsidan hur man tar sig dit. Vi anlände en dag före till Abakan för att slippa den värsta jet-laggen och den minimala sömnen på nattflyget från Moskva, vilket var ett bra beslut.

Hoppas komma iväg med tåg till Irkutsk och åka i Bajkalområdet i framtiden

Bara fråga om du vill ha mer info.

Senast ändrad:

Sirblaizner

Ny medlem
Skidresa till Sibirien
Stämmer, är Luzhba men med en annan firma bara. Jaha, trist med regn men det är den risken man alltid tar tyvärr med skidresor, att man tajmar fel. Men låter ändå som ett relativt snösäkert ställe att åka till!
Är det såpass mycket snö att man behöver skaffa lite bredare skidor också?

Återkommer kanske med mer konkreta frågor men härligt med en första positiv kommentar i alla fall!

Skidresa till Sibirien
Jag är nog fel person att fråga. Jag tycker man oftast inte behöver så breda. Var inte extremt med snö när vi var där heller. Jag körde på 96 midja (Black Crows camox freebird). Bra med kvicka skidor i skogen. Det är inte bara granar utan lagom tät lövskog oftast med lite längre öppna ytor.

Dessa fransmän var där samtidigt som mig och gjorde detta reportage

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp