Skidresan och finanskrisen - andra säsongen

ulno7633

Ny medlem
För ca ett år sedna gjorde jag en liten jämförelse över valutor i olika länder. Här kommer en liten uppföljning.

Förra året såg det ut som följer:
USD/SEK 27 okt 2008: 1 USD = 8.10
CAD/SEK 27 okt 2008: 1 CAD = 6.33
EUR/SEK 27 okt 2008: 1 EUR = 10,40
JPY/SEK 27 okt 2008: 1 JPY = 0.087

Åkte man till USA och Japan fick man hosta upp rejäl med pengar pga kronfallet. Nu har det gått ett år vad ligger kurserna på idag då.

USD/SEK 13 okt 2009: 1 USD = 6.98
CAD/SEK 13 okt 2009: 1 CAD = 6.77
EUR/SEK 13 okt 2009: 1 EUR = 10.35
JPY/SEK 13 okt 2009: 1 JPY = 0.077

USA och Japan har blivit något billigare, Alperna ungefär samma som förra året. Kanada något dyrare.

Man kan iaf lungt påstå att kronan är väldigt svag. 2007 i oktober så låg 1 CAD på runt 5.6 SEK och JPY på 0.056, och 1 EUR fick man för 9.1 SEK.

Hoppas du filar på din budget innan resan, annars kan det bli en obehaglig överraskning.

när jag var i usa, jan-mars så låg USD mellan 8.80 - 9.30 ellervad det nu var som högst, synnerligen olämpligt när man är i konsumtionens högborg. Under de tre säsonger jag varit i canada så brukar caden ligga runt 6.30 - 6.50 så när den var i 5.60 så var den ovanligt låg (historiskt mer än 10år bakåt har SEK varit starkare dock). Mycket tyderdock på en tillbakagång för kronan så alla ni som ska betala boende passa på nu. =)

När euron var som värst förra säsongen var den väl uppe på nästan 12 SEK för en alpdollar? Minns inte exakt, mer än att det var jäkligt nice att få lite mer i lön för varje gång när pengarna landade på svenska kontot.
Hoppas hursomhelst att den kan hålla sig runt 10 (eller lägre!!) i vinter, det blir så jobbigt att hålla på och räkna allt gånger elva eller tolv i mataffären.

JA fan när usadollarn närmade sig 10 var den rätt lätt att räkna med i butiken men eftersom jag alldrig är nöjd skulle jag hellre ha räknat gånger 5.90 ändå... hehe, nej tråkigt med alla valautatransaktioner är ju att bankerna tar sina 3% på allt man köper dessutom.

Säsongarens bästa vän är icas bankkort, ingen avgift på uttag utomlands!
(med reservation för att det kan ha ändrat sig)

yess, har det kortet, men det är ett Mastercard och de jävlarna lägger på 1% men ICA är helt klart bästa dealen Worldwide. Svenska kort överhuvudtaget är billiga i en internationell jämförelse (I varje fall jämfört med kanadensiska och amerikanska).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp