Skidtest i "ÅKA SKIDOR" mm

mickeh

Ny medlem
Hej!
Är skidtesten i "Åka Skidor" tillförlitliga? Jag letar nämnligen efter en bra slalomskida som duger att tävla på. Så enligt testet där så lutar det nog åt
*Dynastar Speed Omegalass
*Fischer Race SC RC4
*Fischer Worldcup SC RC4

Är dessa skidor enligt er bra skidor?
Vad ska man tänka på när man letar efter en skida som duger att tävla i slalom på?
Vilka regeler gäller för att bestämma längden?

/M

Fick just ett tips om att Atomic SL 9.12 Årsmodell: 2003 är en bra skida till ett schysst pris. Någon som håller med om det?
/M

om du ska tävla, så är ju rekommendationen att du teståker skidan själv, innan du köper den. jag antar att du tillhör nån klubb. dom borde kunna hjälpa dig med kontakter.

dessutom brukar ju inte åka skidor recensera dom riktiga värstingskidorna i pist-genren. men du kanske inte siktade på näst intill landslagsklass heller?

Dynastarskidorna är egentligen de enda av de skidor du nämner som är tillräckligt högpresterande för att fungera som tävlingsskida. Fischer Worldcup SC kan fungera om du tävlar på klubbnivå. Detsamma gäller Atomic 9.12, som är en ganska snäll skida som vinner på att den är lätt att hantera. Fischer Race SC är däremot absolut inget att ha. Åka Skidors uttalande om den verkar helt taget ur luften. Den är fladdrig även i moderata farter och konstruktionen släpper igenom alldeles för mkt "högfrekventa" vibrationer upp till åkaren.
Innan du bestämmer dig bör du teståka både full-on race-skidor (Atomic SL11.12, Dynastaren, Fischer SL, Elan SLX, Ross WCSL, Head WCSL, Völkl P50SCR o likn) och lite mer folkracebetonade skidor (Atomic SL9.12, Fischer WCSL, Elan HCX, Ross 9Spp, Salomon Eq10 3V mfl). Känner du att du behärskar den första kategorin är det inget att tveka på. Då kommer den typen av skida göra dig till en bättre åkare. Gör du det inte gör du bäst i att köpa någon i den undre kategorin. Vilket märke du sedan väljer är mer en fråga om känsla än prestanda.

Tack MnO för ett bra svar med lite underlag för vad som är bra och dåligt!
De flesta man pratar med säger att man ska provåka skidan först, vilket är själklart. Men då jag bor i mellansverige så har jag inga direkta möjligheter förrens man är i fjällen.
Skidprövningsdagarna som de olika tillverkarna brukar kunna ha i backen tillhandahåller sällan några skidor av bättre kvalitet.

Någon som har några bra tips på handlare i Sälen som är prisvärda och seriösa? Eller törs man köpa grisen i säcken här hemma? Och vart ska man köpa då om man bor i Kungsör(utanför Västerås...)

ArcTracer:
DATA om mig själv:
* 175cm
* 60kg
* Smal men vältränad (cyklist egentligen...)
* Ganska aggressiv åkstil, behöver dock mer träning på carvingskidan
* Nivå... har kört sedan 4 års åldern. Amatör som gärna skulle vilja bli bättre för att köra "riktiga" tävlingar
* Föredrar slalom före storslalom och fartgrenarna. (Just nu iallafall.)

Precis som du säger, det är motorn i maskinen som gör det mesta av jobbet. Men precis som inom cyklingen så jagar man lite bättre grejor hela tiden i hopp om att bli en bättre cyklist/skidåkare.

Eftersom du är så pass lätt skulle jag rekommendera Atomic 9.12, Salomon Equipe 10 3V eller Stöckli Laser SL (årets är snällare än 02:an). Dessa skidor är relativt mjuka och lättåkta för klassen och passar lättare åkare. Antagligen kommer du uppleva att dessa skidor tom har ett bättre grepp än deras hårdare motsvarigheter pga att du, med dina 60kg, kommer att ha svårt att trycka igenom de hårdare skidorna ordentligt. Speciellt Stöcklin har ett mkt bra isgrepp även om man inte åker med max insats eller är lätt, men samtidigt tycker iaf jag att den inte för den skull toppar ur när man trycker på. Köper du den kommer du att bli nöjd.

Du skulle har varit i Tandådalen i helgen. Där kunde man testa alla de skidor som har nämnts i inlägget. Flera av tillverkarna skulle till Stöten kommande eller nästa helg tror jag. Bor du i mellansverige är det ju bara att sticka dit och testa.

När det gäller Fischers RC4-serie kan man konstatera att toppmodellerna är riktigt bra skidor. Men kan jag bara uppmana ArcTracer att teståka Fischer RC4 Slalom och Fischer RC4 RaceSC och byta lite emellan dom. Det tar inte många svängar innan man inser att namnet RC4 inte garanterar prestanda, utan snarare är ditsatt även på billigare skidor för att herr medeltysk ska kunna jubla när Von Gruenigen, Kostner och Ghedina kliver upp på pallen med "samma" skidor som han själv har. Fischer är väl nästan inofficiella mästare på att prångla ut en mängd modeller som alla heter Worldcup, Race eller liknande, oavsett vilken nivå av åkare de är riktade till.

//MnO
Som info: Åker i år Dynastar, Salomon, Atomic och VR Snowrider. Tidigare Head, Fischer, Kneissl, Völkl och Olle Dahlman Signature.

Tillbaka
Topp