Skidtestarhelgen i Tandådalen 2010

666peja666

Aktiv medlem
Klart man skall dit. Nån som vet när den går av stapeln i år?

Hade varit roligt att se hendryx där i år...

Problemet med testhelger i slutet av november och början av december är ju att det som regel är sjukt dåliga åkförhållanden i de svenska fjällen. Att testa till exempel Hendryx måste ju vara en mardröm eftersom de flesta vill använda dem i fluffigt puder men får nöja sig med isig konstsnö och massor med folk att kryssa emellan.

Sjukt dåliga backar, ja, men det är en dröm att börja säsongen med att testa feta skidor bland en massa duktiga skidåkare. Förra året var det nog inte mer än 10 meter bred puckelpist i dålig konstsnö de första 100 meterna. Varje åk med ett leende på läpparna...bara inspirerande och dessutom fostrande....

sist och minst... säsongens första afterski!

Doughboy sa:
Problemet med testhelger i slutet av november och början av december är ju att det som regel är sjukt dåliga åkförhållanden i de svenska fjällen. Att testa till exempel Hendryx måste ju vara en mardröm eftersom de flesta vill använda dem i fluffigt puder men får nöja sig med isig konstsnö och massor med folk att kryssa emellan.
Ær hendryx puderlagg?? Det tror jag då inte..Det enda som folk påpekar ær hur fantastiska de ær i pisten....så ne. Breda pistlagg borde væl vara en korrekt benæmning? :P

PNyberg sa:
Ær hendryx puderlagg?? Det tror jag då inte..Det enda som folk påpekar ær hur fantastiska de ær i pisten....så ne. Breda pistlagg borde væl vara en korrekt benæmning? :P
Det var bara ett exempel på vad de flesta egentligen skulle vilja ha ut av en testhelg, inte nödvändigtvis en 100% korrekt beskrivning av vilken typ av skidor Hendryx är.

Det bästa är väl att testa skidor i hårt före. Funkar de i det så funkar det till allt!

Annars så ser man till att det finns testskidor resten av året på ett pudersäkert ställe!

Doughboy sa:
PNyberg sa:
Det var bara ett exempel på vad de flesta egentligen skulle vilja ha ut av en testhelg, inte nödvändigtvis en 100% korrekt beskrivning av vilken typ av skidor Hendryx är.
Hehe..jag bara skojade lite :P

Hasse_Lindborg sa:
Det bästa är väl att testa skidor i hårt före. Funkar de i det så funkar det till allt!

Annars så ser man till att det finns testskidor resten av året på ett pudersäkert ställe!
Helt rätt Hasse, måste fan bli slut på tjatet om att man inte kan testa feta lagg på hårt underlag. Visst flytet får man ju inget direkt svar(men man får en känsla av hur dom kommer funka), men hur dom uppför sig säger mycket om skidan och för det andra går ju (nästan) ALLA fetingar som tåget i pisten numera!!

PNyberg sa:
Doughboy sa:
PNyberg sa:
Hehe..jag bara skojade lite :P
Tack, det är fult att sprida osanningar Per.

Senast ändrad:
robRhino sa:
Hasse_Lindborg sa:

Helt rätt Hasse, måste fan bli slut på tjatet om att man inte kan testa feta lagg på hårt underlag. Visst flytet får man ju inget direkt svar(men man får en känsla av hur dom kommer funka), men hur dom uppför sig säger mycket om skidan och för det andra går ju (nästan) ALLA fetingar som tåget i pisten numera!!
va är de för bs? kan man åka skidor kan man åka på alla sorters skidor, ok. men att prova ett par puderskidor med mer än 11 cenitmeter under foten på blåis är väl som att prova nya raceskidor (dvs viktade osv.) i knädjupt puder = rätt osmart att komma med "sanningar" från en sådan bedömning.

skulle vilja se Pnyberg, Noljas CARLED Hasse_storsäljare mfl här på forumet på ett par blades, och då menar jag blades a la version 1.0

väldigt mkt prat här

Well...det ligger mkt sanning i det vi sæger då? Har man en skida som ær 11cm bred och beter sig bra i pisten (till det man har tænkt att anvænda de till..lek/charge osv) så kan man væl till 90% av tillfællena tro att den skidan æven kommer gå bra i puder. Ditt resonemang håller inte helt i min værld. Friåkningsskidor på 11cm ær ofta mer eller mindre puderspecifika. Och funkar de då æven i pisten så ær bara det ett plus. Pistskidor som ska anvændas i pisten hør inte hemma i pudret alls om du frågar mig (før korta, smala, styva).
Så nej...det dær får du nog tænka om på.
Okej...vart ska vi åka med bladsen då? Du ska nog se att de flesta som ær relativt duktiga inte har några problem att hantera ett par skidor med de måtten. Dæremot hade jag inte velat stælla mig på ett par gamla DH skidor med oændlig skærning på och flex som en i-balk...burrrr.

kebacken sa:
robRhino sa:
Hasse_Lindborg sa:

va är de för bs? kan man åka skidor kan man åka på alla sorters skidor, ok. men att prova ett par puderskidor med mer än 11 cenitmeter under foten på blåis är väl som att prova nya raceskidor (dvs viktade osv.) i knädjupt puder = rätt osmart att komma med "sanningar" från en sådan bedömning.

skulle vilja se Pnyberg, Noljas CARLED Hasse_storsäljare mfl här på forumet på ett par blades, och då menar jag blades a la version 1.0

väldigt mkt prat här

PNyberg sa:
Det där är fortfarande skitsnack menar jag. Att påstå att ett par skidor med 11 under foten kan "bete sig bra i pisten" har ju ingenting med skidans egenskaper att göra egentligen. Man skulle lika gärna kunna byta ut ett par KURO mot InterSports Miniskidor (http://1.bp.blogspot.com/_j4UqS7Trh98/SkhmJpo8e-I/AAAAAAAAAvw/ifiTlAkrqcc/s400/miniskidor.jpg) och fortfarande fara med "sanningar" om att den funkar i pisten.
Dvs, menar man att en puderskida (byggd för puder) beter sig bra i pisten, då menar man egentligen att den fungerar i det avseendet att text glida.

Vi måste på något sätt inse att en RACE/slalomcarver-skida inte är en "extrem egenart", utan mer att det är spetsen av utveckling från den ursprungliga skidan? Håller du inte med?
Och jämför du en RACEskida och en PUDERskida i pisten, så inser du att du kan lika gärna använda dig av snowbaldes/miniskidor.

Förklarade mer, kanske inte bättre... Ursäkta i sådant fall.

Senast ändrad:
kebacken sa:
PNyberg sa:
Det där är fortfarande skitsnack menar jag. Att påstå att ett par skidor med 11 under foten kan "bete sig bra i pisten" har ju ingenting med skidans egenskaper att göra egentligen. Man skulle lika gärna kunna byta ut ett par KURO mot InterSports Miniskidor (http://1.bp.blogspot.com/_j4UqS7Trh98/SkhmJpo8e-I/AAAAAAAAAvw/ifiTlAkrqcc/s400/miniskidor.jpg) och fortfarande fara med "sanningar" om att den funkar i pisten.
Dvs, menar man att en puderskida (byggd för puder) beter sig bra i pisten, då menar man egentligen att den fungerar i det avseendet att text glida.

Vi måste på något sätt inse att en RACE/slalomcarver-skida inte är en "extrem egenart", utan mer att det är spetsen av utveckling från den ursprungliga skidan? Håller du inte med?
Och jämför du en RACEskida och en PUDERskida i pisten, så inser du att du kan lika gärna använda dig av snowbaldes/miniskidor.

Förklarade mer, kanske inte bättre... Ursäkta i sådant fall.
Hah nej alltså vad jag menar är att ett test av en bred skida som är puderorienterad (nu snackar vi inte rev/rev) kan fortfarande bli testad på ett hårt underlag och på så sätt få ut ganska så mkt av testet. Långt ifrån allt då variabla snöförhållanden inte finns i en pist (kanske ngn isfläck här och var) och det är oftast det man stöter på när man kör offpist. Men likaväl så får du ju ut om skidan känns krävande, trög, snärtig, lekfull eller stabil bara genom att köra pist med dom.
Givetvis får du ut 0 info om dess egenskaper i puder och uppkört puder. Men det får man väl helt enkelt ta för givet att den går fint i fluff om man har en skida som är 11cm under foten, relativt lång och har ngn slags rocker :P

Självklart så håller jag med om att en raceskida är bättre än en puderskida när det kommer till att smiska pist, annat har jag aldrig påstått.

Pratar vi om samma sak eller blandar vi äpplen med päron?

jag är lite för trött för att förstå vart diskussionen är på väg, men det är definitivt intressant att testa feta puderskidor under ett skidtest. Speciellt vi nördar som åker på dessa tingestar 90% av säsongen.

Att det är intressant att en tillverkare som Hendryx kommer till risiga försäsongsbackar är en underdrift. Om det är några skidor som är roliga när det inte är övermycket med snö, hårt, uppkört så är det Hendryx! En par "tråkiga" pistskidor kräver jämnt underlag, ett par Hendryx går lika bra även fast det är lite uppsladdat och lössnöpucklar...

Till senaste skidtestet i Åre hade jag två par nya skidor som jag ville testa (twintip + GS). Utöver dessa släpade jag med mina SL-skidor ifall jag ville svänga mycket.

SL-skidorna var tokjobbiga. För mycket att jobba med så tidigt på säsongen, även om muskelminnet vaknade fort. Inga problem vid vanlig åkning, men halva fallhöjden var av helt klart varierande kvalité och en så pass kort och mjuk skida funkar inte i då...

Twintipsen var lekfulla, funkade till allt, men mittmonterade så det blev inte samma åkglädje... Tryggheten i att veta att man kunde åka hur som helst utan att ha stenkoll på skidorna gjorde dessa till klar vinnare över SL.

GS-skidorna däremot... Jävlar vad kul det var! Och det var inte enbart kul för att det är ett par Atomic GS12 av mycket hög nivå och med det ett överjordiskt isgrepp, utan för att de även var långa, stabila och lekfulla (soft flex). jag kunde dåna på där det var "rent", jag kunde hålla fart över stökiga partier, och jag kunde smälla på rakt igenom pucklarna av uppbromsad kanonsnö (så gott som puder!).

Det som däremot var roligast av allt att åka på, och även klart smidigast... Var ett par Rossi S7!

Lekfulla som twintipsen, stabila som GS-skidorna med bättre köra-över-förmåga och en tajt och kul svängradie som faktiskt greppade bra.

Jag har köpt ett par DPS Wailer 112, en skida som bör vara som S7 på ecstacy tack vare ännu lättare, styvare och spänstigare konstruktion. Det blir min enda skida som jag tar med till skidtestet i år... Det ska bli jäkligt kul att se om det är någon skida som kan daska den på fingrarna när det gäller drag i pisten i kombination med terrängduglighet. Om Hendryx har någon skida som inte är så jäkla spårvillig kanske det kan bli kamp!

Carled sa:
PNyberg sa:
Carled sa:
Hejhej! Jag ska oxå till Åre. Ska vi leka då? Kan jag få testa dina "som s7 på ecstacy" så får du testa mina "EHP lär sig svänga"?
Sounds like a deal, om du har runt 305mm långa pjäxor... Mina ska få FKS, och vi vet hur vänliga de är vid olika sullängd.
310...så det är lite kanske kanske inte där. Men det har gått förr :P Vet att Jarle ska dit oxå. Lets make it a play date :)

Carled sa:
Det som däremot var roligast av allt att åka på, och även klart smidigast... Var ett par Rossi S7!

Lekfulla som twintipsen, stabila som GS-skidorna med bättre köra-över-förmåga och en tajt och kul svängradie som faktiskt greppade bra.

Jag har köpt ett par DPS Wailer 112, en skida som bör vara som S7 på ecstacy tack vare ännu lättare, styvare och spänstigare konstruktion. Det blir min enda skida som jag tar med till skidtestet i år... Det ska bli jäkligt kul att se om det är någon skida som kan daska den på fingrarna när det gäller drag i pisten i kombination med terrängduglighet. Om Hendryx har någon skida som inte är så jäkla spårvillig kanske det kan bli kamp!
Kan hålla med, en riktigt bra puderskida (läs allroundskida med midja på 10-12 cm) är en riktigt bra kompromiss som funkar jäkligt fint i de flesta fören om man har koll på tekniken. Nu kanske S7 inte räknas just till den kategorin men coolt att de presterar så pass bra ändå, vore coolt att pröva in person.

Ta och pröva Rhino Chaser 188 cm Carled, den har "bara" 21 m i sväng ;). Det går dock att stå på bra med dem utan att uppvisa några nämnvärda SL-tendenser, men det märker du nog själv.

Jag kommer inte vara på skidtestet i Åre men väl i Tandådalen och Lindvallen (brantåkarnas mecka, hihi). Kom och pröva nya Line Prophet 115 i K2-tältet vetja, en av vinterns roligaste nyheter (i mina ögon). Om de är lika kvicka och lättåkta som Prophet 100 men med lite mer köttaregenskaper kan det vara en perfekt ett-kogers-skida för oss som inte orkar hålla på att byta lagg i parti och minut ;).

Senast ändrad:
PNyberg: det är lite synd att det är endast dig som tar skiten jag kastar, men högst beundransvärt. rspkt. Dem jag ville nå med mitt första uttalande var ju egnetligen robRhino och Hasse_Lindborg, sen gjorde jag en rejäl generalisering av ""tupparna på forumet" (om du ursäktar) :)

Det är nog äpplen och päron, men jag anser fortfarande att man inte får ut mkt av att prova ett par 11cm+-skidor i lindvallen på konst-snö. För man handlar väl ett par sådana skidor till ett helt annat ändamål.. Yeye...

Över till CARLED. Jag är fruktansvärt nyfiken på hur du åker, skulle vara kul med en video eller likn.. Det är hursom lite svårt att ta dina argument på allvar när du slänger dig med termer som: "smälla på "

Carled sa:
...ett par Atomic GS12 av mycket hög nivå... ... långa, stabila och lekfulla (soft flex)... ...och jag kunde smälla på rakt igenom pucklarna av uppbromsad kanonsnö...
Rätt mig om jag har fel, men rimmar inte lekfulla (soft flex) och smälla igenom pucklarna lite dåligt?

Sen att en prylnörd gillar ett par splitternya skidor är inte så konstigt. Den skidan har även orangea inslag i grafiken om jag inte minns fel?

Sen om du tycker att Hendryx skidor är, vad sa du, spårvilliga? Då tycker jag du ska ta ut dem i 50cm nysnö, och uttala dig igen... En skida med 10+ under foten är inte kvick från kant i kant i pisten - inse det!

PNyberg: det är lite synd att det är endast dig som tar skiten jag kastar, men högst beundransvärt. rspkt. Dem jag ville nå med mitt första uttalande var ju egnetligen robRhino och Hasse_Lindborg, sen gjorde jag en rejäl generalisering av ""tupparna på forumet" (om du ursäktar) :)

Det är nog äpplen och päron, men jag anser fortfarande att man inte får ut mkt av att prova ett par 11cm+-skidor i lindvallen på konst-snö. För man handlar väl ett par sådana skidor till ett helt annat ändamål.. Yeye...

Över till CARLED. Jag är fruktansvärt nyfiken på hur du åker, skulle vara kul med en video eller likn.. Det är hursom lite svårt att ta dina argument på allvar när du slänger dig med termer som: "smälla på "
Carled sa:
...ett par Atomic GS12 av mycket hög nivå... ... långa, stabila och lekfulla (soft flex)... ...och jag kunde smälla på rakt igenom pucklarna av uppbromsad kanonsnö...
Rätt mig om jag har fel, men rimmar inte lekfulla (soft flex) och smälla igenom pucklarna lite dåligt?

Sen att en prylnörd gillar ett par splitternya skidor är inte så konstigt. Den skidan har även orangea inslag i grafiken om jag inte minns fel?

Sen om du tycker att Hendryx skidor är, vad sa du, spårvilliga? Då tycker jag du ska ta ut dem i 50cm nysnö, och uttala dig igen... En skida med 10+ under foten är inte kvick från kant i kant i pisten - inse det!

Senast ändrad:
kebacken sa:
Över till CARLED. Jag är fruktansvärt nyfiken på hur du åker, skulle vara kul med en video eller likn.. Det är hursom lite svårt att ta dina argument på allvar när du slänger dig med termer som: "smälla på"
Carled sa:
Du vet vad GS12 är för skida va? 190cm ren tävlingsskida med en svängradie på 27 meter och typ 50cm monsterplatta under bindningen. Det är ingen nudelmjuk jibbskida vi snackar om. Däremot är de beställda med mjuk flex vilket betyder att de flexar ganska fint yttersta 30-40 cm av skidan. Mycket trevligt om man kör modern tävlingsteknik och går in på sladd för att sedan bita fast... Med smälla på menar jag att gå jäkligt rakt i linjen och inte vara så extremt noggrann rent teknikmässigt med fotvinkeln och att jobba ner brättena efter varje puckel. Svårt att greppa? Kanske inte det schysstaste mot en tävlingsskida, men vafan...
kebacken sa:
Jag tror att texten och "grafiken" är vit, men jag kommer inte ihåg...

kebacken sa:
Spårvilliga, hookiga... Kalla det vad du vill, men skidorna skall åkas på skär och lämnar inte mycket till egen fantasi. Sjukt roliga skidor i pist, men jag står inte ut med dem i uppkörd offpist. Jag föredrar helt klart skidor med lösare känsla! Det är som att köpa en sportbil och aldrig kunna koppla ur ESP\'n för att leka lite... Jag vill kunna slajda ut bakändan! Hendryx Idiosynaptic verkar faktiskt vettig om kantgreppet fortfarande finns där.

kebacken: Men en skida med 11 cm + i midjan funkar ju i offpisten i vilket fall som hest eller? Har aldrig åkt på en skida med 11 cm+ i midjan som har sjunkit i pudret. Sen att en skida med 12+ flyter bättre är oftast sant. Men däremot så är det intressant att testa pistegenskaperna på dessa skidor då man oftast tycker det är skönt med bara en skida i quivern. Och då vill man gärna ha en som funkar att åka i pisten oxå.

Förstår inte riktigt vad du vill komma med ditt inlägg? Blades? Har jag till och med har haft skidlektioner med det i Ramis v.3 för ett par år sedan. Var inte så kul att lära ut till massa kids med dessa men att åka och utnyttja dess svängradie är oftast en utmaning.

Min bästa/roligaste skida i pisten är fortfarande mina gamla race GS skidor från 2003. Och förmodligen kommer ingen att slå dom som är 100+ i midjan. Men bara för det så kan man ha 100+ skidor som är roliga i pisten som jag skrev här ovan fast inte med samma egenskaper som en renodlad pistskida.

Hej igen.... vet inte om du skämtar eller.....
men jag håller verkligen inte med dig i dina påståenden.
Visst ett par race lagg har ett grymt bet i pisten, men i min värld stannar dom där......är ju helt begränsade till en nypistad, stenhård pist = tråkiga och svåråkta så fort det blivit lite uppkört. Däremot är dagen såkallade fetingar så fantastiskt mycket bättre än för bara några år sen. Har använt skidor med ca 100-110 som pist och lekskidor under flera år nu(köpte mig iof ett par Sultan 85 förra hösten för att köra isiga försäsongspister). Men skidor som t ex Hendryx PH, Rossingnol s6, Black Crows Corvus och t o m Line sfb(även om jag tror prophet 115 är ännu grymmare) mm går ju sjukt bra på hårdare underlag. Dessutom blir ju en skida som PH.n sjukt snabba och smidiga tack vare rocker profilen.
" Och jämför du en RACEskida och en PUDERskida i pisten, så inser du att du kan lika gärna använda dig av snowbaldes/miniskidor" - visst stämmer det om du ska tävla, men dessa är ju mycket närmare varandra i just pisten. Däremot är racing skidorna just snowblades ute i det fria. Kan säkert ha missuppfattat en del och menar det inte som något påhopp, men det är iaf min åsikt om dessa OLIKA lagg. Sen kan man ju disskutera vad man menar med puderlagg, många kör ju då med +120mm. Självklart är en racer bättre om man kör hela dagen i en riktigt hård jämn pist, men det är för att förhållandena ofta varierar och att dom som uttalat sig(tror jag... iaf jag) gillar att svänga ut utanför så fort det finns något + att leka lite.
kebacken sa:

Carled sa:

Tjena rob… Menar du att övriga fabrikanter hunnit i kapp Hdryx när du skriver att "dagens sk. fetisar är mycket bättre på hårt ulag nu än för några år sedan.
Ga. PH'n var ju ur styv i hård pist redan för 4- 5-6 år sedan eller när den kom (industrispionage ongoing ???).

Hsh. Du har helt rätt i att en skida måste kännas rätt i hårt ulag så en skidtest i pist är helt ok, speciellt när man varit på "torken" i ett halvt år, m.a.o. fri fr. snö.

Abstinensklubben ä på G.

Någon annan talade om snabba från kant till kant., förr var en skida det om den var 61 mm, var den 64 mm var det tveksamt, (det ultimata borde vara en skridskoskena =) , tiden är förändrlig...
Känns som om uttrycket är lite förlegat med dagens bredder, viktigare är att skidan är snabb in i svängen.
Risken med Rocker är att man inte får skidan lika snabbt in i svängen, främre delen når inte ned (pga. rockern) för att initiera svängen. En lösning är att frammontera bindningen så att man får bättre tryck på fram delen, naktdelen är att man får sämre flyt, risken för submarin'ing ökar men är "taper" förhållandet rätt flyter skidan ok.
Men nu hamnade vi vid sidan av tråden, här snackas inte teknik utan annat…

Vi syns ev. andra test helgen.

Best Regards Håkan

Kul ändå att det uppstår en diskussion, och alla inblandade böjer ju sina åsikter en aning allt eftersom. Det kanske är för att vi missuppfattar varandra elelr förklarar dåligt.

Till hasse: jag har varit med om 11+ som sjunker. beror kanske på hur mkt öl man dricker? :)

Till Carled: GS12 är väl arvingen till 10.22 som jag själv åkt så mkt på att den tappat färg. jag vet vad det är för slags skida men jag tvekar lite när du säger att " mjuk flex vilket betyder att de flexar ganska fint yttersta 30-40 cm av skidan." vet inte mycket om ämnet men en viktad skida ska fungera lika för alla med olika vikt - eller?

Till powdercowboy: Känns som om uttrycket (kant till kant) är lite förlegat med dagens bredder, viktigare är att skidan är snabb in i svängen.
Att gå från kant till kant kommer man alltid göra så länge man åker med skärande svängar? Dvs det är inte förlegat, utan det är en del av sväng-tekniken?

Till alla andra; jag står fast vid att ett skidtest i Lindvallen på försäsongen lämpar sig bäst till skidor i just den miljön, flack försäsongsbacke - inte brant orörd bergssida med nysnö.

puss på er :)

kebacken sa:
Till alla andra; jag står fast vid att ett skidtest i Lindvallen på försäsongen lämpar sig bäst till skidor i just den miljön, flack försäsongsbacke - inte brant orörd bergssida med nysnö.

Jag/vi jobbar på att eventuellt att ha en skidtest uppe i Funäs med heliskiing/catskiing och offpistskidor för rätt förhållanden men då är frågan om folk vill betala för att testa skidor i rätt miljö ;)

Hasse_Lindborg sa:
kebacken sa:

Jag/vi jobbar på att eventuellt att ha en skidtest uppe i Funäs med heliskiing/catskiing och offpistskidor för rätt förhållanden men då är frågan om folk vill betala för att testa skidor i rätt miljö ;)
Glassigt!

Låter som en grym idé med helikopterskidtest. Lite tråkigt bara om man slantar in en massa pengar och får testar ett par man verkligen inte gillar. Då kanske man känner sig lite blåst.

Hur mycket kommer det kosta?

kebacken sa:
lindvallen är ju klart olämligt men nu är det ju tandådalen vi pratar om idenna tråd...

Jag är sugen på att åka upp i år just för att omständigheteterna sannolikt är helt fel för de skidor som jag och de flesta här är intresserade av. Det är i hård pist som jag tycker alla feta skidor JAG testat visar störst brister, hittar jag något som är 100mm+ som klarar det JAG önskar i tandådalens pist, pucklar och värst av allt kanonsnö så klarar den nog allt den kan bli utsatt för i ett större alpsystem. Stora problemet med sälen är iofs att testa fartstabilitet, det blir ju bara 3 svängar med fart.

JAG i stora bokstäver för att belysa att det är min personliga åsikt, inte något axiom eller ett tecken på storhetsvansinne.

kebacken sa:
Till Carled: GS12 är väl arvingen till 10.22 som jag själv åkt så mkt på att den tappat färg. jag vet vad det är för slags skida men jag tvekar lite när du säger att " mjuk flex vilket betyder att de flexar ganska fint yttersta 30-40 cm av skidan." vet inte mycket om ämnet men en viktad skida ska fungera lika för alla med olika vikt - eller?
jag kommer inte exakt ihåg hur mina är viktade, och jag orkar inte gräva fram skidorna och kolla, men... Mina skidor är ganska så mycket special-special. De är beställningsjobb (ihopbyggda efter någons specifika spec's) som någon med fina kontakter högt upp i Altenmarkt lyckats böna hit till Sverige. De är beställda att vara 190 långa, 27.5m radie, mjukaste flex i längsled. De är märkbart mjukare än vanliga GS-skidor och löjligt roliga att åka med tack vare att de biter något djävulskt om man trycker till. Det är inga som helst problem att få in brättet i svängen i.o.m. att de är så mjuka...

JL76: Jag kan inte mer än instämma med dina goda tankar. Klarar laggen puderlagg (100-130 mm) sig bra i förhållandena i Tandådalen, som ibland kan vara horribla, klarar de det mesta. I fint puder är jag inte det minsta orolig att mina puderlagg inte ska prestera hur bra som helst. Måhända att jag behöver anpassa min teknik en aning efter hur mycket och hur bra snön är men det är lätt fixat jämför med att försöka få en skida som inte vill svänga (oavsett fart och mängd dynamisk kant) att svänga.

Vill du testa fartstabiliteten kan du ju alltid köra rakt ner och hänga bak i pjuken, det verkar ju onekligen en hel del tro är ett bra sätt att testa fartstabilitet på =P.

Senast ändrad:
+1

Förra året hittade jag mina +12 i tandådalen på skidtestarhelgen. Fantastiskt bra att få testa skidor innan man köper för i min värld är det min teknik o mina preferenser som avgör vilka skidor jag gillar, inte snöförhållandet. Jag hoppas vi ses där!!

JL76 sa:
kebacken sa:
lindvallen är ju klart olämligt men nu är det ju tandådalen vi pratar om idenna tråd...

Jag är sugen på att åka upp i år just för att omständigheteterna sannolikt är helt fel för de skidor som jag och de flesta här är intresserade av. Det är i hård pist som jag tycker alla feta skidor JAG testat visar störst brister, hittar jag något som är 100mm+ som klarar det JAG önskar i tandådalens pist, pucklar och värst av allt kanonsnö så klarar den nog allt den kan bli utsatt för i ett större alpsystem. Stora problemet med sälen är iofs att testa fartstabilitet, det blir ju bara 3 svängar med fart.

JAG i stora bokstäver för att belysa att det är min personliga åsikt, inte något axiom eller ett tecken på storhetsvansinne.

jeffa sa:
Glassigt!

Låter som en grym idé med helikopterskidtest. Lite tråkigt bara om man slantar in en massa pengar och får testar ett par man verkligen inte gillar. Då kanske man känner sig lite blåst.

Hur mycket kommer det kosta?
Som sagt vi/jag jobbar lite på denna idé och hur vi skall lägga upp den, priser och så vidare. Inget som är klart än. Saken är ju det att det är ju inget vidare ställe som går att flyga på i dec då man helst skall nå ut till de som skall köpa nya skidor. Så jag/vi jobbar på att eventuellt kunna göra det i mars/april med nästa års skidor. Men att få med leverantörerna på det är kanske inte så lätt.

Tillbaka
Topp