"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Skidtips för 60 % offpist 40 % pist | Freeride

Skidtips för 60 % offpist 40 % pist

NiklasOlsson

Ny medlem
Tjenare alla kunniga skidåkare!

Jag letar efter ett par nya goa skidor till slutet av denna säsong, kanske fynda under rean. Jag har dock inte så stor kunskap om vilka skidor som passar vilken åkstil. Jag åker som sagt 60 % utanför pisten och 40% i, jag åker i princip ingen park. Jag väger ca 70 kg och är 180 cm lång. Vilken typ av skida passar mig bra då?

Jag har tittat lite kring kanske K2 fujative eller någon i head monster serien och funderat på om detta är rätt modeller.

Är otroligt tacksam för svar :)

Mvh

Niklas

Kanske ett par Rossignol Bandit SC 80.
Jag köpte ett par inför denna vinter och har kört på dem lite drygt 4 veckor varav 3 i alperna. Tycker att de passa utmärkt i alla fören. De är inte tok bra när de bli fluff, inte heller tok bra i pist. Men de är allround och bra på det mesta.

varför tittar man på fujative om man inte åker park?
Head Monster låter som en mkt bättre ide men det finns nog 50 skidor till du bör fundera på tyvärr, som vanligt säger jag: är man osäker på vad man vill ha bör man hyra tills man vet mer.

Anledningen till att jag kollade på fujative var att de rekommenderades av personal på ett flertal ställen. Men som sagt de verkar vara mer av en parkskida som funkar bra för övrigt också. Det kanske är så att jag ska prova mig fram mer. Har för det mesta åkt rossingol men fick prova ett par monster ett tag i chamonix och de var sjukt goare utanför än de mer carvade modellerna som finns i rossingols utbud. Ska också tilläggas att jag aldrig ägt ett par skidor utan bara hyrt. Fortsätt gärna komma med tips så jag vet vilka jag ska prova i så fall :)

Tack Niklas

Hmmm... Du bör inte nämna namn på de ställena som rekomenderat Fujative då de kommer tappa rejält i respekt hos kunderna. Fujative är en parkskida som fungerar exceptionellt dåligt överallt...

Ungefär vad i storleksväg siktar du på? 60/40 är relativt mycket offpist, men många (speciellt de som inte har stora krav på utrustning eller inte har åkt mycket lössnö/inte har provat olika skidmodeller) tenderar ändå att köpa typ 80mm's lagg, vilket i dagens läge praktiskt taget är rena pistskidor... Det ändå som gör dem lite mer "freeride" är att de klarar fart och mjukare snö (vårsnö och mjukare snö i pisten) bättre. Det är alltså inga offpistskidor. Jag personligen som har åkt på och äger riktigt feta skidor, och som även har åkt mycket på relativt breda skidor i pisten har själv ingen problem med att köra dag ut och dag in på ett par skidor med runt 100mm i midjan. Det är ett klart tapp i rapphet i piståkning, men kan man leva med en större svängradie och en högre hastighet, så gör inte det så mycket. För det är när skidorna börjar komma upp mot 100mm som man kan börja kalla det offpistskidor, eller iaf. friåkningsskidor. Visst, 80mm är klart bättre än 65mm, men i sådana bredder är det snarare längd som spelar roll för flytet. Och 80mm kräver fortfarande en god offpistteknik från den gamla skolan... Med 100mm börjar flytet och surfet infinna sig (om man nu är ute efter det, vilket def. inte är någon slags standard!) vilket gör det mycket enklare att åka just offpist och lössnö, men som kan kännas tungt och jobbigt i tät skog...

Det är iaf. så som jag ser på saken. Det är ganska mycket upp till dig själv ungefär var du kategoriserar dig själv, och hur du ser dig själv och vad du ser dig åka på för skidor några säsonger framöver....

fujative är helt fel skida.

jag skulle leta efter någonting i 95-105mm midja, radie kanske inte över 30m efter som du vill kunna åka pist med dem. inte för hårda.

Ross S5, Gotama 08/09, Pro rider

känner du förresten att du måste ha twintip? kommer du hasa mycket korridorer, kommer du att vilja kunna landa/åka switch?

Håller med Carled, ett par fujative är helt åt skogen enligt min mening.
Sikta på något i breddkladd på 90-105mm. Välj inte för kort längd heller. Absolut inte kortare än din kroppslängd.

En snabb sökning i skiddatabasen här på freeride ger några intressanta träffar, bl.a:
Rossignol SC/DC95
Völkl mantra
DPS Wailer 95
Dynastar Legend Pro Rider

Finns många fler, kolla in den här: https://www.freeride.se/skidatabase/2009/
Kolla även in längdguiden: https://www.freeride.se/content/92/

För din del som (vad jag antar) inte har benkoll på skillnaden mellan en skida som fujative och de skidor jag nyss räknade upp, tror jag det hade varit guld värt för dig om du kunde hitta något skidtest att åka till och prova skillnaden mellan dessa olika skidor.

Lycka till med skidköpet! :)

En Rossignol S3 skulle nog passa dig bra. Med en midja på 92mm och en längd på 180cm.
Har dock inte testat den i BC, men i pist funkar den perfekt!

Hoppas du hittar något!
/Aron

Toppensvar allihopa! Jag har som sagt inte åkt så mycket på olika typer av skidor, har varit pisthängare ganska länge. Jag har för mig att Åre har skidtest där man kan testa olika skidor? Hade varit guld eftersom jag ska dit nu i påsk.

Twintip är egentligen inget för mig eftersom jag inte kommer utnyttja dess fördelar något vidare. Är heller inte den som vill ha ett par riktiga plankor att glida runt med i pudret. De där rossignol S3 lägger jag till på listan över testa skidor :). Är det någon som har fler tips är det bara att skriva på, jag är sjukt tacksam för all hjälp jag får. Ni är engagerade och kan era grejer känns det som.

Mvh Niklas

Som Nojlas också nämnde tror jag att Völkl Mantra skulle passa riktigt bra för dig. Har dom själv och har läst mycket tester och omdömen och alla verkar rörande överens om att de är grymt mångsidiga. Även om du upptäcker att du vill skjuta över 20 % åt något håll, t.ex. åka mer offpist så klarar Mantra det. Jag har de som enda par skidor och känner väldigt sällan några begränsningar, skulle vara puckelpisterna då (har 185 cm). Jag har förresten ungefär samma vikt och längd som du. Mantra trivs dock bäst med stora svängar i pisten, föredrar du kortsvängar kanske du ska kolla på något annat. Finns recensioner och en hel del i forumen också där du kan läsa mer.

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp