Skidtips / fullständigt off vad som gäller

Herr_Thomas

Ny medlem
Hej,
börjar med att tacka för ett bra forum!

Jag funderar på att äntligen byta skidor men jag är fullständigt off vad som gäller idag och vad man ska välja.

Min bakgrund: Jag har åkt skidor i hela mitt liv och tycker själv att jag är rätt duktig.
Jag åker nästan enbart i pist och det brukar bli c:a tio skiddagar pr år, en vecka i fjällen och så enstaka strödagar i hemmabacken som oftast är Flottsbro.

Mina senaste skidor köpte jag 1993 och det som då gällde var fullängd 195 cm (jag är 179 cm). Jag har fullständigt missat hela Carvingtrenden och allt som hände efter 1993.

Prioriteringar är att det ska fungera i hög fart på hårt underlag och självklart vara lättsvängt.
Priset är inte direkt avgörande men en billigare skida som fungerar lika bra som en dyrare är självklart bättre.

Alla tips emottages tacksamt. Jag har provat att prata direkt med försäljarna på tex Stadium eller InterSport men blev inte direkt imponerad av deras kunskaper.

//TB

Om du inte får hjälp av databasen eller försäljare där du varit kan du ju svänga förbi Alpin garaget (om du bor i stockholm), annars kan du ringa och höra med dom. de är ski bums hela gänget med nordens största utbud på skidor.

för övrigt så kan jag ingenting om "pure" pist skidor!

Senast ändrad:
Nu är nya skidor inköpta. Det blev ett par Atomic Race GS11 174 cm och jag är otroligt nöjd med dom. Dom går som på räls i hög fart samtidigt som dom är mycket lättsvängda i låg fart. En otrolig utveckling jämfört med mina gamla raka långa slalomskidor anno 1992.

//TB

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp