Skidtips… och är det könsskillnad..?

Skidjakt

Medlem
Hej
Tar gärna emot tips och insight.
Jag är Avancerad åkare som kör nästan Uteslutande i pist. Alltid lagt massor av pengar på att hyra utrustning, ovärt.. och tänkte nu köpa istället.
Hittat 2 modeller Völkl som är intressanta.
Racetiger SRX eller Deacon 76. Någon som har koll på dessa/erfarenhet? Vilka passar min nivå och åkning bäst?

Jag är 175 cm lång. Har genom åren haft både korta och långa skidor, vilket varit kul när man hyrt. Men om jag köper och ska ha ett par mer långsiktigt, vilken längd bör jag köra på..?

Och slutligen, jag tror dessa Völkl modeller är herr/unisex. Har det någon betydelse när jag är dam?

All input uppskattas!! 🙏

Hallå

Kul att du hittat några som intresserar dig.
Det är en liten skillnad på skidorna du kollat in
SRX är mer en ren pistskida som är gjord för att efterlikna "tävlingsskidor" Medans D76 är "tävlingsskida" som är gjord för att vara mer allround.
Om man kan förklara det så rent modellmässigt
Båda har storslalom karaktär, så de gillar långa svängar.

Sen är det ganska stor skillnad mellan dem.
SRX är en avancerad medelskida, den har bra isgrepp och stabilitet, är fartstabil och trygg, svänger bra och ändå lätthanterlig. Den har ett smalt band utav titanal som dämpar och en glasfiber förstärkning vilket gör att skidan är kvickare och inte lika dämpad och därmed upplevs som piggare.

Deacon 76 är en avancerad skida som passar den avancerade åkaren, men även den som är en bättre medelgod skidåkare som vill ha en skida att utvecklas på.
Skidan har dubbla lager titanal vilket gör skidan dämpad och stabil, så den kan för en ovan skidåkare upplevas lite tung om man inte är van med en sådan skida.

Enkelt kan man säga att SRX är kvickare och svängigare redan från låg hastighet medans D76 blir stabilare i hög fart.
Ännu enklare förklarat, om du åker mer runt Kungsberget, Järvsö Romme eller Sälen, så är SRX att föredra före D76 som mer passar Vemdalen Åre och liknande backar.
MEN det är verkligen en förenklad beskrivning då båda modellerna är lika roliga på alla skidorterna.

Modellerna går under unisex programmet.
Flair SC är den damskidan som är mest lik SRX, den har ungefär samma konstruktion, men är mer åt slalomhållet med kortare svängradie. Så RacetigerRC skulle man enkelt jämföra den med.

Längdmässigt så är det lite av vad man vill ha ut av skidan, vill du köra snabbt med låga svängar i perfekt pistad backe, så kan du utan problem gå på de längre modellerna
Medans om man vill ha en mer allround skida som blir lättare att hantera i uppkörda backar och trevligare om det är folk runt om en i backen, så skulle jag gå på samma längd som du är eller upp till en 5-7 cm kortare.
Sen är det samma med vikten, är man lite tyngre kan man gå upp lite i längd, medans om man väger lite mindre så är det ibland bättre att gå ner i längd för att anpassa skidornas hårdhet mer efter sin vikt.

Men som alltid
försök testa innan du köper, det är så mycket bättre att göra det om du har möjlighet. Båda skidorna är bra, men det är små skillnader i dem, så bättre att testa först för att se vilken som är den som passar bäst

Slutligen så har jag personligen inte åkt på SRX, men en del på Deacon76, mest dock på mastersvarianten, gillar att den är stabil och sitter fantastisk bra på alla underlag, men ändå är lätthanterlig.
Så kan inte jämföra dem personligen.

Såg att Stadium Outlet säljer Srx för 4999:-
Minus 25% på det nu.
3750:- för den skidan måste väl vara ett bra pris?
Bara i 173cm dock.

Tillbaka
Topp