Skidtips

regtmd

Ny medlem
Skidtips
Dags att införskaffa sig ett par nya skidor till vintern. Skidorna skall vara all around, dvs passa för offpist, backen och i parken. Har spanat in HEAD J.O PRO, mest för dess utseénde, har dock läst att dessa lämpar sig bäst i parken och inte är något vidare i pisten? i så fall, tips på andra skidor?

Skidtips
jadu..du får antingen göra som fridsen säger eller så ge oss lite mer att jobba med. Typ hur många skiddagar du har, hur mkt du kommer att åka, vart du kommer att åka, din åkstil, vikt med mera.

Skidtips
Okey. Längd: 182. Vikt: 73. Ska till Åre en vecka under vintern, sen blir det St. Anton v.7, sen inget mer planerat men får se. Tycker om att åka mycket offpist, klarar även av enklare saker i parken som 180, 360 och enklare grabar.

Skidtips
låter inte riktigt som att du ska ha en parkorienterad skida egentligen... kanske en bc-skida som funkar i parken i stället? leta efter skidor med midja runt 90-95 kanske. jo pro är typ 80 eller nåt om jag inte misstar mig. en cm kan du nog lägga på midjan utan problem, och du får garanterat en mycket roligare skida i offpisten. som fridsen säger, man kan hitta mycket bra i skiddatabasen, men den är väl inte uppdaterad än?

Skidtips
om du nu inte ska åka så mkt kan det vara ett tips att kolla begagnatmarknaden. Finns jäkligt många lagg som skulle kunna vara intressanta för dig.
Jag skulle lägga en röst på Big Trouble. Stabil nog för offpisten med snärtig nog för parken.

Skidtips
svårt att få en skida som är bra både för offpist, park o pist -åkning.. om du är 182 så skulle jag säga att du ska ha en offpistskida som är runt 190 eller kanske längre, men den kommer va värdelös i parken för den är för lång o för tung..
men en skida som jag tycker är bra både i puder o i pist är k2 seth, men den är dock inte så bra i parken..

men som pnyberg säger så är nog big trouble en bra skida till allt det du ska ha den till..

Skidtips
Salomon Teneighty Foil är en grymt bra allroundskida!
Kanon i offpist, park och ändå riktigt rolig och stabila att carva med i pisten

Skidtips
Gustav_89 sa:
Finns det ett inlägg du ska frånse ifrån i denna tråd är det detta.

En skida som ska vara riktigt bra i pist/park/puder ska tydligen vara Prophete 100, snacka med Hasse om den skidan.

En annan skida som är riktigt bra i outpisten och klarar av parken utan problem är Goodha 191, fast 36 m radie gör ju sig inte lika kul i pisten dock, det blir ju inga sl-svängar direkt

Senast ändrad:
Skidtips
JO pro är tom smalare än 80mm, med andra or så kan du räkna bort den direkt.
Däremot så borde du kolla runt bland twintips i bredden 90-110mm, breda nog för att funka fint offpist men smala nog att funka fint som allroundskida. Kolla på längder runt 185cm+-.

Skidtips
Prophet 100 186 cm. Kan vara en av de bästa allround skidor ever! Den funkar till de mesta som en allroundskida skall göra så.

//H

Skidtips
Jarle sa:
Gustav_89 sa:
Finns det ett inlägg du ska frånse ifrån i denna tråd är det detta
Jag tycker foil är rätt bra men de funkar inte alls i hårda pister. Vad jag vet så tillverkas de inte längre.

Det jag skulle ha satsat på är antingen Scott p3 eller K2 extreme. Har aldrig provåkt de sistnämnda, men om de nu är någon slags vidareutveckling på Public enemy så lär de ju vara rätt bra (i alla fall utanför pisten). Jag åker på ett par p3:or (årsmodell 06/07) nu och de är grymmt sköna så gott som överallt.

Det man ska tänka på med Scott är att om man köper skidorna färdigmonterade så får man oftast salomons standardbindning. Jag vet inte vad bindningen heter, men för mig höll de typ i tre dagar.

Skidtips
apanson sa:
Jarle sa:
Gustav_89 sa:
Jag tycker foil är rätt bra men de funkar inte alls i hårda pister. Vad jag vet så tillverkas de inte längre.

Det jag skulle ha satsat på är antingen Scott p3 eller K2 extreme. Har aldrig provåkt de sistnämnda, men om de nu är någon slags vidareutveckling på Public enemy så lär de ju vara rätt bra (i alla fall utanför pisten). Jag åker på ett par p3:or (årsmodell 06/07) nu och de är grymmt sköna så gott som överallt.

Det man ska tänka på med Scott är att om man köper skidorna färdigmonterade så får man oftast salomons standardbindning. Jag vet inte vad bindningen heter, men för mig höll de typ i tre dagar.
Bindningen är 912 eller 914.. Kan också vara z10 eller liknande.
PE och liknande är för smala för outpisten. Funkar i norden men då finns det bättre skidor, i alperna är de ganska mycket för smala

Skidtips
Jarle sa:
apanson sa:
Jarle sa:

Bindningen är 912 eller 914.. Kan också vara z10 eller liknande.
PE och liknande är för smala för outpisten. Funkar i norden men då finns det bättre skidor, i alperna är de ganska mycket för smala
Jag tänkte väl mest på skandinaviska förhållanden och inte direkt "puder-till-pungen-dagar".
Är det alperna som gäller har jag däremot ingen koll alls. :D

Skidtips
Kolla in Factions modeller. Jag har kört Dillinger senaste säsongen och den var grymt skön. Enligt mig funkar den grymt i offpist,backe och parken. Den är 92mm under pjäxan.
Sedan finns det lite större och bredare modellerna, 112mm.

www.factionskis.com

Skidtips
Ok, här kommer det en liten utläggning om vad du bör tänka på vid köp av nya skidor och vilka skillnader uppbyggnad osv gör.

Mjuka skidor:
+ Lättåkta
+ Lekfulla
+ Bättre flyt i puder gentemot en likadan skida som är styvare

- Oftast sämre stabilitet
- Risk att "trampa igenom"
- Ofta sämre isgrepp

Styva skidor:
+ Stabila
+ Kantgreppet är oftast bättre
+ Tuffare på after skin ;)

- Kräver mer aktiv/starkare/mer teknisk åkning
- Känns lättare "klumpiga"
Tänkte komma på 3 på respektive +/- men men...

Skidans mått (tip/waist/tail) berättar bl.a. skidans radie och bärkraft i löst underlag. En bred skida är mer förlåtande i stökig terräng.

En "rak" skida är i allmänhet mer förlåtande och låter åkaren själv ,i större utsträckning, bestämma svängradien osv i lösare underlag. En skida med mycket sväng (mycket skärning) ingjuder till lekfullare åkning och tightare svängar men hookar lätt i dålig snö och i lösare snö. Splittail har också en tendens att hooka i skräpsnö, fast det är väl inte ens en konstruktion du funderar på då du ska jibba.

- Var inte rädd för att välja en lång skida, du tjänar på det överallt förutom i parken men där är inte längd någon större nackdel.

- Välj skidans egenskaper efter vart du helst vill åka och vart du mest kommer åka. Vill du alltså åka puder men mest kommer åka skare så får du helt enkelt kompromissa, en skida som är grym på allt finns inte.

- Var inte heller rädd för breda skidor, en skida runt 87-95 mm skulle jag tro kunna fungerar, plus/minus några mm beroende på vad du prioriterar. Allt upp till 110 mm skulle jag vilja klassa som allround för en offpistskida.

- Hur vill du att skidan ska bete sig? Vill du att den ska gå som ett lok så väljer du en styv och ganska rak skida eller en mjukare/mer skärning för livligare åkegenskaper. Att tänka på är även att mjukare skidor upplevs som mer lättåkta.

- Damskidor är i regel "snällare" än herrmodellerna, de är alltså i princip samma som motsvarande herrmodell fast lite mer lättåkt. Detta pga att tjejer helt enkelt, i regel, inte är lika starka och tunga som killar. Bindningen är i regel också lite frammonterad för att lättare initiera sväng.

- Bindningarna är viktiga, vill du kunna använda trekkers är det bökigt med Ross/lookbindningar. Se till att du väljer en DIN-skala som passar dig och även ger lite utrymme att utvecklas.

Som vanligt har man väl säkert missat något så känn er fria att fylla på.
Ännu mer som vanligt prova olika skidor innan du bestämmer dig, om du har möjligheten.

Tillbaka
Topp