Skidtips

MallanF

Ny medlem
Skidtips
Hej,

Ska köpa nya skidor, men har svårt att välja. Vill ha ett par off pist och pist skidor i ett =D Tänkte säsonga i vinter och behöver därför ett par grymma skidor, men som alla andra säsongare har jag inte enormt mycket pengar. Är ungefär 167 lång och väger ca 65kg! några tips? Är en hyfsat avancerad åkare, har åkt hela mitt liv!

Skidtips
Vad har du åkt på för skidor tidigare och vad har du tyckt om dom? Vart har du tänk att säsonga och vad hade du tänkt att åka? Park/pist/offpiste?!

Skidtips
låter som allmountainskidor. hur mycket offpistvana har du? var ska du åka nånstans, i sverige, alperna, usa, etc? ska det vara fokus på offpist eller pist? har du vana av skidor med midja över, säg, 80 mm?

jag tycker aldrig att man ska göra avkall på offpistegenskaperna om skidorna ska användas till detta. kommer spontant att tänka på völkl aura som är mantrans kvinnliga motpart, och mantran är ju en utmärkt pistskida fast den är 90+ mm i midja. misstar jag mig inte så är auran 94 mm under foten, och om du inte har några problem med det så är det i alla fall en bra offpistskida, framför allt här i sverige. kanske lite mer fokus på offpist då, men... får väl höra vad du säger om det andra först... :)

edit: såg nåt i din gästbok om bad gastein, i så fall tycker jag definitivt att du ska fokusera mer på offpistegenskaperna. frågan är väl kanske i så fall om du vill ha mjukare eller styvare flex, t.ex.

Senast ändrad:
Skidtips
Åkt mycket i både alperna och i sverige! har ganska stor off pist vana! ska säsonga i alperna och BG är ett utav ställen vi tittar på men även engelberg och då är det ju mer fokus på offpist! Vill kunna ha skidorna ett tag därför vill jag ha ett par skidor som även kan köras mycket i pist då ajg tillbringar mycket tid uppe i klövsjö i sverige! Har kört alla möjliga skidor innan men aldrig riktigt fastnat för någon.

Skidtips
Gotama eller Kiku kanske kan vara ngt om du tänker köpa en mer offpiste inriktad skida. Båda finns i 168. Gotaman och Kiku (båda från Volkl ...btw) har samma form fast Kikun har ett snällare flex än Gotaman.
http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_53_320_323&products_id=4562
http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_53_320_323&products_id=4731
http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_53_320_323&products_id=4736

Där har du lite olika alternativ på bra offpisteinriktade lagg.
Sen har du även Mantra/Aura då, som tidigare har nämnts, med lite bättre pistegenskaper.

Skidtips
MallanF sa:
Åkt mycket i både alperna och i sverige! har ganska stor off pist vana! ska säsonga i alperna och BG är ett utav ställen vi tittar på men även engelberg och då är det ju mer fokus på offpist! Vill kunna ha skidorna ett tag därför vill jag ha ett par skidor som även kan köras mycket i pist då ajg tillbringar mycket tid uppe i klövsjö i sverige! Har kört alla möjliga skidor innan men aldrig riktigt fastnat för någon.
okej, men då kanske inte völkl aura är ett så dåligt alternativ i alla fall! du behöver ju inte ha den längsta av dem heller. jag har åkt en del på mantran i sverige, både offpist och i pist och tycker att denna är riktigt bra som allroundskida.
kan tilläggas att jag även åkt rätt mycket på völkl gotama som nyberg nämnde, och denna har långt ifrån samma pistkvalitéer som mantran, bland annat dåligt isgrepp. völkl kiku vet jag dock ingenting om.

Senast ändrad:
Skidtips
Finns det några skidor som är lite mer pist anpassade men fortfarande klarar sig i offpisten? Älskar att åka storslalom svängar ner för en hel backe och vill ha skidor som klarar av detta bra

Skidtips
MallanF sa:
Finns det några skidor som är lite mer pist anpassade men fortfarande klarar sig i offpisten? Älskar att åka storslalom svängar ner för en hel backe och vill ha skidor som klarar av detta bra
Det roliga är att många bredare skidor (100mm+) klarar sig väldigt bra i pisten...bättre än vad man kan tro. Jag hade tex ett par EP Pro som mäter 127mm under foten, dessa carvar upp allt som inte är utav is. Så jag skulle iaf tipsa om att åka på ngn demodag i vinter innan du drar iväg till alperna. Testa lite allt möjligt, från superfeta till allmountain (ca 90mm). Du kommer märka hur kul i pist en del skidor faktiskt är trots deras bredd.

Bredd redigerad ;)

Senast ändrad:
Skidtips
Hörru Froggan! Du kommer aldrig hitta det drömmparet du letar efter. Det finns inte! Ska du säsonga i alpererna borde du skaffa dig ett par riktigt bra offpistskidor och inte åka på några halvbra allroundskidor. Blir bara dyrt i slutändan. Förr eller senare måste du ändå ta steget och köpa rejaäla skidor. Ja menar, om du ska åka till alperna med allroundskidor så får du inte ut något av det och du kan lika gärna åka till Storhogna och säsonga där ;-/

Peace

Skidtips
Jag tycker du ska köpa två par skidor. Ett par för pist, och ett par för offpist. Det blir inte dyrare i längden eftersom skidor ändå slits ut och ett par skidor till brukar det alltid vara plats för. Jag åkte till min säsong i USA med 2 par skidor och kom hem med 4 par.

Jag har K2 Hippy Stinx (The Seth), är lika lång som dig och vägde som dig när jag åkte skidor sist, fast jag åker telemark. Jag är väldigt nöjd med hippisarna. Väger man inte så mycket så flyter man bra i puder, men så klart sämre än med en skida med bredare midja (har haft K2 Made'n AK). Fördelen är att skidorna är lätta att köra även när det blir hård offpist, så som vindpackat och skare. Visst funkar skidorna bra i pisten: dem är kontrollerbara. Men man har roligare på ett par smalare skidor som är gjorde för piståkning.

Lycka till!

Skidtips
Wrede89 sa:
Hörru Froggan! Du kommer aldrig hitta det drömmparet du letar efter. Det finns inte! Ska du säsonga i alpererna borde du skaffa dig ett par riktigt bra offpistskidor och inte åka på några halvbra allroundskidor. Blir bara dyrt i slutändan. Förr eller senare måste du ändå ta steget och köpa rejaäla skidor. Ja menar, om du ska åka till alperna med allroundskidor så får du inte ut något av det och du kan lika gärna åka till Storhogna och säsonga där ;-/

Peace
Håller med min vän här ovan =P.

så är faktiskt den dystra sanningen. Ett par skidor för vart ändmål gäller dessvärre, tycker jag själv då får jag väl tilläga. Så ingen lackar ur menar jag... haha..

Vill man ha ut 100 procent utav sin åkning i offpisten så måste man åxå ha ett par offpist skidor. Vill man köra storslalom, ja då måste man ju ha ett par blad som funkar för det...
Men... med dagens breda skidor så finns d massor att välja på som funkar hur bra som helst i pisten hård som mjuk... lekiga å roliga med ett jädra skär med olika svänradie, sen finns d även sånna man inte ens kan svänga med men sitter som fasen så länge man typ kör rakt ned.. haha.. storslalom ville du väl ha sa du? *lol*
Mitt råd då..
Ta å läs vad d står om dom stora laggen.. å välj det som kommer närmst dina behov.. så länge den bara e så bred som möjligt.. å ska du till bg kan jag lova att du får nytta av dom så fega inte. Har alltid försökt ha det bredaste å än så länge funkar d.. även om d inte e Canada..

En jag vet som jag har åkt på en hel del är i alla fall

www.hendryxskis.se Modell: Rhino

Klarar allt i alla underlag i vilken storlek av sväng som..allt hänger på dig själv... ju fortare det går å ju längre svängar du gör , ju mer stryka i benen kräver det.. den jag åkt på mest av allt =) Den kanske kan vara lite stor.. men det hänger ju mest på hur duktig du är... Annars titta vad mer han har att erbjuda.. allt han erbjuder håller säkert samma standard som Rhinon.. =) 1 kr i PR avgift av Henrik tack hahaha..

Annars märket jag tycker som gäller är ARMADA! e själv sugen på Armada ARG (La Gorda faktiskt.. =)

Välj bland dom spännande annerlunda skidorna.. så lovar jag dig en härlig pudersäsång på härliga skidor..

ps.. fega inte med längd heller...Ta så långa du bara vågar alternativt längden tillverkaren tycker... fler fördelar än nackdelar även om man inte kan tro det... man lär sig fortare än vad man kan tro... plus d lät ju som du åkt en hel del om jag förstod det rätt=)

Senast ändrad:
Skidtips
haha lacka? =D

nej men till baka till ämnet. jag tror du bara kommer tröttna om du åker på ett par, det är bara skönt att kunna byta.
sen beror det ju också på varför du åker ner dit. jag åker n er dit för att åka skidor och vill ha ut så mycket skidåkning och glädje som möjligt i mina skidor. vissa vill ju bara kröka sönder sig själva

lycka till

Skidtips
Wrede89 sa:
haha lacka? =D

nej men till baka till ämnet. jag tror du bara kommer tröttna om du åker på ett par, det är bara skönt att kunna byta.
sen beror det ju också på varför du åker ner dit. jag åker n er dit för att åka skidor och vill ha ut så mycket skidåkning och glädje som möjligt i mina skidor. vissa vill ju bara kröka sönder sig själva

lycka till
haha... typ 80 % dessvärre =P men mer snö åt dom som åker.. =P

Tillbaka
Topp