Skidutbildning

malinforsberg

Ny medlem
Skidutbildning
Hej! jag går ut gymnasiet nu i vår och min dröm har länge varit att jobba som skidlärare helst utomlands ganska direkt efteråt. har tävlat i alpint i 10 år men har inte gått någon skidlärarutblining. Är det ett måste? finns det intensivkurser som man kan gå under ett lov (påsklov, sportlov) då man blir klar med ett steg? Alla svar och info som kan hjälpas uppskattas verkligen!

Skidutbildning
Hej Malin! Om du ska jobba som skidlärare krävs det att du har gjort en skidlärarutbildning ja. Jag har gått via SLAO men du kan också gå via Friluftsfrämjandet i Sverige, kolla in deras hemsidor för datum för utbildningar. Om målet är att jobba utomlands så kan man även gå en utbildning i just det landet och regionen där man vill jobba. Olika länder och olika skidskolor kräver olika typ av utbildningar, hör av dig till lite olika skidskolor i de orter du skulle kunna tänka dig att jobba och hör efter vad de kräver för form av utbildning och erfarenhet. Skulle du vilja jobba i de svenska fjällen en säsong innan du söker dig utomlands, så kan man söka jobbet först utan att ha utbildning, och om man får jobb som skidlärare så får man gå en obligatorisk skidlärarutbildning, detta gäller inom Skistar (resten har jag inte koll på), då man går steg 1 & 2 innan jobbstart och utbildningen blir då billigare än om man hade gjort den privat. Detta blev kanske lite rörigt så fråga gärna igen om något var oklart!

Senast ändrad:
Skidutbildning
Tjenare! Har precis samma idé som dig Malin!

Skulle du vilja jobba i de svenska fjällen en säsong innan du söker dig utomlands, så kan man söka jobbet först utan att ha utbildning, och om man får jobb som skidlärare så får man gå en obligatorisk skidlärarutbildning, detta gäller inom Skistar (resten har jag inte koll på), då man går steg 1 & 2 innan jobbstart och utbildningen blir då billigare än om man hade gjort den privat. Detta blev kanske lite rörigt så fråga gärna igen om något var oklart!
Om jag nu fattar det rätt så behöver man alltså inte ha utbildningen för att söka jobbet som skidlärare för skistar, utan man kan då gå utbildningen efter att man har fått jobbet? (om man nu får det ^^)

Skidutbildning
flissan sa:
Hej Malin! Om du ska jobba som skidlärare krävs det att du har gjort en skidlärarutbildning ja. Jag har gått via SLAO men du kan också gå via Friluftsfrämjandet i Sverige, kolla in deras hemsidor för datum för utbildningar. Om målet är att jobba utomlands så kan man även gå en utbildning i just det landet och regionen där man vill jobba. Olika länder och olika skidskolor kräver olika typ av utbildningar, hör av dig till lite olika skidskolor i de orter du skulle kunna tänka dig att jobba och hör efter vad de kräver för form av utbildning och erfarenhet. Skulle du vilja jobba i de svenska fjällen en säsong innan du söker dig utomlands, så kan man söka jobbet först utan att ha utbildning, och om man får jobb som skidlärare så får man gå en obligatorisk skidlärarutbildning, detta gäller inom Skistar (resten har jag inte koll på), då man går steg 1 & 2 innan jobbstart och utbildningen blir då billigare än om man hade gjort den privat. Detta blev kanske lite rörigt så fråga gärna igen om något var oklart!
Tack snälla för svaret!! mycket har klarnat nu :)

Skidutbildning
Hej! Har du sett detta? http://www.skidlararlinjen.se/ har en kompis som gick detta och har fått grymma jobb, bland annat som lärare i New Zeeland!! hon gick det istället för att gå stegen. Verkar ju riktigt kul!! :)
Jaaa skidlärarlinjen verkar ju vara riktigt bra! Dock så tror jag att jag åker upp å säsonga något/några år innan man eventuellt går utbildningen så man inte har kvar skoltröttheten ;)
Lycka till med skidlärar drömmarna så ses vi väl i någon backe någon gång kanske :D

PEACE!

Skidutbildning
Zoubolo sa:
Tjenare! Har precis samma idé som dig Malin!

Om jag nu fattar det rätt så behöver man alltså inte ha utbildningen för att söka jobbet som skidlärare för skistar, utan man kan då gå utbildningen efter att man har fått jobbet? (om man nu får det ^^)
Ja det stämmer. De brukar ta emot ansökningar på sommaren fram till slutet av augusti och så blir man kallad till intervju under hösten.
Att gå skidlärarlinjen i Åre kan vara smart om man känner att man verkligen vill satsa på skidläraryrket och snabbt ta sig upp i utbildningsstegen och därmed få möjlighet till att gå upp i examen. Under ett år går man alla de fyra utbildningsstegen tillsammans med skolan och får även jobba/göra praktik i en skidskola under några veckor. Det finns en liknande utbildning i Orsa som heter SCOTT och som är på 2 år istället, passar nog den som behöver ta det lite långsammare och inte är en lika skillad skidåkare från början, samt att man där även läser lite turismämnen. Det finns som sagt lite olika vägar man kan gå, men SCOTT och skidlärarlinjen är bra om man vill hålla på med skidskoleyrket en längre tid och vill ha mer hjälp med de olika stegen.

Senast ändrad:
Skidutbildning
Mitt tips är att söka till SCoTT's Turism- & Skidlärarutbildning, gick själv där i 2 år och det är dem roligaste åren hittils i mitt liv. Man träfar sjukt mycket trevliga och vettiga människor, läser många intressanta ämnen och åker väldigt mycket skidor. När jag gick där hade man möjlighet att ta alla 4 skidlärar stegen, snowboardcrossover och parkinstruktör1 jag tror att det kommer göras om lite så att det blir mer inviduellt så att man kan välja annat så som längdskidor och race.

2 år kan kännas som lång tid men det är lätt värt det! Om någon har frågor ang SCoTT så skicka ett PM bara :)

Skidutbildning
Ett tips angående det som sades om Skistar och utbildning när du söker och fått jobb där.
Det gäller tyvärr inte på alla orter, vet att i Sälen funkar det så där det är stort ombyte på skidlärare varje vinter och det behövs kopiöst många skidlärare till att ta hand om alla barn, för det krävs det inte så hög utbildningsnivå (steg 1 och ev. 2). Vet inte hur det ligger till i Hemsedal, Trysil, Vemdalen.
I Åre som jag arbetat i 4 säsonger behöver man ha utbildat sig innan för att ha en chans till arbete. Om man utmärker sig som duktig med barn och/eller gör en grym intervjuhelg kan steg 1 och 2 räcka annars krävs generellt sett högre utbildning. Kan som många andra här i tråden tipsa om båda utbildningarna som nämts, båda verkar roliga och givande, har träffat många som gjort sin praktik under utbildningen och om du tävlar så kommer du klara dom galant åkningsmässigt.
De flesta som söker till Åre har gått nån av de två utbildningarna eller har arbetat innan så konkurrensen brukar vara stenhård. Men som sagt, jag talar bara för hur det brukar vara i Åre men kanske kan ge lite ljus över hur arbetsmarknaden kan se ut. Lycka till med dina framtida planer!

Tillbaka
Topp