Skidval - All-Mountain

CheesyM

Ny medlem
Skidval - All-Mountain
Tja Freeride! Nu var det dags att införskaffa sig ett par nya lagg! Efter mycket surfande på forum och diverse skidsajter är jag fortfarande inte klok på vilka skidor jag ska köpa.

Skulle klassa mig som en medelåkare och vill utveckla min skidåkning. Spenderar mina skiddagar helst utanför pisten men också en del på, ungefär 60/40 fördel off-pist. Åker mest i de nordiska fjällen och är 184cm lång och väger 77 kilo.

Har kikat på följande skidor:
Salomon Q-98 (188cm)
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/salomon/q-98.html
Rossignol Sin 7 (188cm)
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/rossignol/sin-7.html
K2 Shreditor 102 (189cm)
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/k2/shreditor-102.html

Har jag hittat rätt i skid-djungeln? Och vilken skida tror ni passar mig bäst?

Tack på förhand!

Skidval - All-Mountain
Alla tre är bra men Q98? Varför inte 105 när du ändå åker så mycket offpist? Lägg även till Extrem Project 100 186 cm!

Senast ändrad:
Skidval - All-Mountain
Kikade på Q-98 live i sthlm och tyckte dom såg extremt breda ut och blev då lite fundersam på min annars givna beställning Q-105.. Men både verkar vara härliga så känns som en värd investering. Hört att salomons rocker2 var bra för lite lättare åkare och tror att det samma gäller för dessa!

Skidval - All-Mountain
Ersali sa:
Kikade på Q-98 live i sthlm och tyckte dom såg extremt breda ut och blev då lite fundersam på min annars givna beställning Q-105.. Men både verkar vara härliga så känns som en värd investering. Hört att salomons rocker2 var bra för lite lättare åkare och tror att det samma gäller för dessa!
Var nog för att de stog bredvid för smala skidor. Min brors q105 ser otroligt smala ut jämte mina skidor med 118 mm midja, vilka i sin tur ser anorektiska ut jämte polarens 132 mm ;)

Skidval - All-Mountain
Hasse_Lindborg sa:
Alla tre är bra men Q98? Varför inte 105 när du ändå åker så mycket offpist? Lägg även till Extrem Project 100 186 cm!
Soft med snabba svar! Hur beter sig Q-105:an i pisten, blir den svår åkt? Vill ha en ganska förlåtande skida. Extrem Project 100 ligger lite utanför min prisklass.

Skidval - All-Mountain
CheesyM sa:
Hasse_Lindborg sa:
Soft med snabba svar! Hur beter sig Q-105:an i pisten, blir den svår åkt? Vill ha en ganska förlåtande skida. Extrem Project 100 ligger lite utanför min prisklass.
det är väl bara en fråga om teknik, jag har inga som helst problem att köra om och runt dom flesta i pisten med mina völkl kuro som är 132 i midjan men det är klart att jämfört med ett par pistraketer som nordica spitfire så är dom kite långsammare att få runt.... men som svar på din fråga 105 mm i pisten är inga som helst problem

/C

Skidval - All-Mountain
Primary sa:
armada TST finns också, 102/103 i midjan.

Sen finns ju rocker2 108 och line SFB, lite bredare skidor.
Hur är TSTn?

Kör nu på ett par Rossingol S3 vilket är en fantastisk all-mountain skida som verkligen klarar allt, varför skulle jag annars ränna runt på dem i tre år? Men är ju även därför det börjar bli dags att leta upp ett par nya, kör överallt, hårt och väl förutom i parken där jag heller inte spenderar mycket tid. Har kollat lite på Sin/Soul 7 från Rossingol nya sortiment då de verkar mest jämförbara men är ju samtidigt kul att gå på något nytt. Vill i alla fall ha ett par som är stabila nog att fläska på i pisten som samtidigt flyter fint i puder och kan hjälpa mig att utvecklas lite i parken.

Är 180 och väger in på 70 kg, ha gärna i åtanken att jag har ett par tjocka puderlagg.

Skidval - All-Mountain
fluffyclouds sa:
Primary sa:

Hur är TSTn?

Kör nu på ett par Rossingol S3 vilket är en fantastisk all-mountain skida som verkligen klarar allt, varför skulle jag annars ränna runt på dem i tre år? Men är ju även därför det börjar bli dags att leta upp ett par nya, kör överallt, hårt och väl förutom i parken där jag heller inte spenderar mycket tid. Har kollat lite på Sin/Soul 7 från Rossingol nya sortiment då de verkar mest jämförbara men är ju samtidigt kul att gå på något nytt. Vill i alla fall ha ett par som är stabila nog att fläska på i pisten som samtidigt flyter fint i puder och kan hjälpa mig att utvecklas lite i parken.

Är 180 och väger in på 70 kg, ha gärna i åtanken att jag har ett par tjocka puderlagg.
Skulle också vela få reda på vad folket säger om TSTn, är själv ute efter ett par nya skidor allmountain/allround/onequiverski och har kommit fram till TST, SFB eller Rocker2 108.

Vad jag hört om TSTn är att den ska vara lite "chargigare" än JJ, gå riktigt bra i pisten men även flyter riktigt bra i offpisten. JP Auclaire använder TSTn som sin alltiallo skida, ungefär som Pollard kör sin SFB som sin alltiallo antar jag, dock är det ju skillnad på åkstilarna. SFB och Rocker2 108 är väl något mer lekfulla och jibbiga medan TSTn är mer åt köra "seriöst" hållet vad jag har förstått (rätta mig gärna!!)

TSTn finns billigt hos tysken, tillsammans med Griffon/STH2wtr13 så kostade dem 520/540eur (~ 4700kr) billigaste jag har hittat dem iaf!

längderna då? väger ca 80 är 183cm kort, väger mellan ~185-~192 längderna!

Hoppas någon/några lite mer kunniga kan ge oss lite tips :)

Skidval - All-Mountain
Kör själv Shreditorn och de är extremt förlåtande att åka på. Går riktigt bra i pist och utanför pist.

Jag är 187 cm lång och valde tyvärr 179:orna vilket jag ångrar. Skulle helt klart ha gått på de längre. För dig som är 183 så tror jag ett par 179:or passar perfekt.

Jag funderar på att sälja mina tack vare längden, åkta på 3 ggr i år. Så är du sugen är det bara att slänga iväg ett pm.

Skidval - All-Mountain
Hej. testade både extrem project 100 och Rossignol soul 7 under helgen i Hemsedal.
Det hade kommit ca 50cm snö under 3 dagar. Extrem skidan gillade jag skarpt, skulle enligt mig vara ett självklart val för mig som åker 75% pist. Rossignol skidan funkar också fint i pist, men passar nog dig bättre samt mig då jag själv är ute efter 1 komplement till mina nuvarande skidor.
Rossignol skidan fick jag några sköna offpist svängar med och där funkar den fint.
Försök att få provåka några skidor, som tidigare sagt så funkar det fint att carva med bredare skidor ( åker själv med Völkl RTM VWerks som är 84mm under fot och är inte jättevan med bredare skidor)
Extrem skidan va 186cm och rossignol skidan 188cm.
Slutsats från en 37 åring medel åkare i offpist och åt avancerad åkare i pist 185cm 98kg.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att sälja mina völkl skidor och gå all in på extrem, men gillar Völkl skidan skarpt och som det ser ut så blir det nog ev 1 komplement köp till mina befintliga skidor.
Fler skidor kommer att testas innan jag bestämmer mig, det är en ren djungel det här med skidor.

Skidval - All-Mountain
Fick möjlighet att testa både Salomon Q-98 och Rossignol SIN 7. Bara efter några åk så tyckte jag att Rossis skida var mer lätt åkt och bet bättre i pisten. Även om off-pst förhållandena inte var något att hurra för så testade jag några repor utanför pisten, även där tyckte jag att SIN 7 var något vassare och passade mig bättre.

Så äntligen vet jag vilka skidor jag ska klicka hem, det blir ett par Rossignol SIN 7. Tror att det är provåkning som gäller om man är osäker ;)

Skidval - All-Mountain
CheesyM sa:
Fick möjlighet att testa både Salomon Q-98 och Rossignol SIN 7. Bara efter några åk så tyckte jag att Rossis skida var mer lätt åkt och bet bättre i pisten. Även om off-pst förhållandena inte var något att hurra för så testade jag några repor utanför pisten, även där tyckte jag att SIN 7 var något vassare och passade mig bättre.

Så äntligen vet jag vilka skidor jag ska klicka hem, det blir ett par Rossignol SIN 7. Tror att det är provåkning som gäller om man är osäker ;)
Härligt!
Ah blir nog en tripp till alperna snart så kan man testa lite skidor först!

Skidval - All-Mountain
Primary sa:
fluffyclouds sa:
Primary sa:

Hur är TSTn?

Skulle också vela få reda på vad folket säger om TSTn, är själv ute efter ett par nya skidor allmountain/allround/onequiverski och har kommit fram till TST, SFB eller Rocker2 108.

Vad jag hört om TSTn är att den ska vara lite "chargigare" än JJ, gå riktigt bra i pisten men även flyter riktigt bra i offpisten. JP Auclaire använder TSTn som sin alltiallo skida, ungefär som Pollard kör sin SFB som sin alltiallo antar jag, dock är det ju skillnad på åkstilarna. SFB och Rocker2 108 är väl något mer lekfulla och jibbiga medan TSTn är mer åt köra "seriöst" hållet vad jag har förstått (rätta mig gärna!!)

TSTn finns billigt hos tysken, tillsammans med Griffon/STH2wtr13 så kostade dem 520/540eur (~ 4700kr) billigaste jag har hittat dem iaf!

Hallå.. Lite feedback på TST'n.

Letade efter en skida förra året att ha som enda skida, alperna någon vecka per år och Åre. Dvs den skulle behöva behärska ett isigt åre samt puder i alperna. Valet föll då på ett par K2 hardside, vilket jag körde med en vecka i alperna. Grymma skidor men rätt tråkiga... För pist orienterade. Sålde då dem och letade efter ett par 'lekfulla' allround skidor. Valet föll till slut på ett par Armata TST, Frågan var då vilken längd.. Hade tok ångest om jag skulle gå på 185 eller 192. Väger 80 kg och mäter in på 186. Jag bestämde mig till slut för 192 och ångrar mig inte en sekund! Skidorna känns klart smidigare än mina 181 K2 hardside.

Har bara kört dem en vecka i Åre än så kan tyvärr inte uttala mig om puder egenskaperna än men i pisten är dem grymma. Förvisso lite mindre fartstabila än hardside men absolut fullt tillräckliga. Ska tillägga att jag inte har åkt så många skidor i det här segmentet innan men rocker 2 108 upplevde jag som mindre roliga i pisten än TST. TST har rätt styv tail vilket gör dem gosiga.

Stod i garaget och vallade en kompis nyinköpte soul 7 häromdagen, såg riktigt fina ut. Dock så borde de vara snäppet sämre än TST i hård pist (?).. Hade en riktigt mjuk tail jämfört med TST som är styva baktill.

Summan som kardemumman; Jag är sjukt nöjd med mina 192 TST för pistbruk, djupare puder hade jag hoppats på att få testa i wagrain med omnejd fr.om imorgon men ser lite runt ut på den fronten....

Skidval - All-Mountain
Nosskire sa:
Primary sa:
fluffyclouds sa:
Hur är TSTn?

Hallå.. Lite feedback på TST'n.

Letade efter en skida förra året att ha som enda skida, alperna någon vecka per år och Åre. Dvs den skulle behöva behärska ett isigt åre samt puder i alperna. Valet föll då på ett par K2 hardside, vilket jag körde med en vecka i alperna. Grymma skidor men rätt tråkiga... För pist orienterade. Sålde då dem och letade efter ett par 'lekfulla' allround skidor. Valet föll till slut på ett par Armata TST, Frågan var då vilken längd.. Hade tok ångest om jag skulle gå på 185 eller 192. Väger 80 kg och mäter in på 186. Jag bestämde mig till slut för 192 och ångrar mig inte en sekund! Skidorna känns klart smidigare än mina 181 K2 hardside.

Har bara kört dem en vecka i Åre än så kan tyvärr inte uttala mig om puder egenskaperna än men i pisten är dem grymma. Förvisso lite mindre fartstabila än hardside men absolut fullt tillräckliga. Ska tillägga att jag inte har åkt så många skidor i det här segmentet innan men rocker 2 108 upplevde jag som mindre roliga i pisten än TST. TST har rätt styv tail vilket gör dem gosiga.

Stod i garaget och vallade en kompis nyinköpte soul 7 häromdagen, såg riktigt fina ut. Dock så borde de vara snäppet sämre än TST i hård pist (?).. Hade en riktigt mjuk tail jämfört med TST som är styva baktill.

Summan som kardemumman; Jag är sjukt nöjd med mina 192 TST för pistbruk, djupare puder hade jag hoppats på att få testa i wagrain med omnejd fr.om imorgon men ser lite runt ut på den fronten....
Fasen vad bra!
Men när du skriver att den inte är lika fartstabil menar du då att de börjar fladdra i högre farter eller är det något annat som händer?
Mer sånt här skulle vara perfekt!

Tack! :)

Skidval - All-Mountain
Nej, den fladdrar inte alla farligt. Trots en låååång tip rocker så är den stabil. Här är ett test som sammanfattar TST på pricken;

"The TST can rail like a race ski, but doesn't have the heavy, metal weight or harsh stiffness to it. It's an excellent carving ski that, again, considering its light swing-weight, feels surprisingly sturdy on edge. Furthermore, for as manageable the TST's flex felt underfoot (and given that Armada actually says the ski is softest in the shovel), I was somewhat surprised that the rockered shovels chattered and flopped very little while carving and skidding around on groomers, even when the snow surface was less than smooth. I was glad to find this, as it suggested the ski could also do well when things get chopped and bumpy, and you don't want to dial back your speed (more on this in a bit)."

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-armada-tst

Senast ändrad:
Skidval - All-Mountain
Nosskire sa:
Nej, den fladdrar inte alla farligt. Trots en låååång tip rocker så är den stabil. Här är ett test som sammanfattar TST på pricken;

"The TST can rail like a race ski, but doesn't have the heavy, metal weight or harsh stiffness to it. It's an excellent carving ski that, again, considering its light swing-weight, feels surprisingly sturdy on edge."

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-armada-tst
Härligt! låter ju riktigt bra :)

Skidval - All-Mountain
sin 7 är en bra skida om man åker en hel del i pisten har åkt 14 dagar på dom samt i lite ny snö när det kom
här i romme alpin mina är 188 och gillar dom en hel del
är själv 187 lång

Tillbaka
Topp