Skidval till Japan

Bonumm

Ny medlem
Skidval till Japan
Hej!

Drar till Japan nu till veckan och kan bara ta med ett par skidor, så nu måste jag välja vilka skidor som ska med. Kommer att åka där i 7st dagar och mestadels i skog. Har att välja på mellan DPS 112RP och DPS 138. Har aldrig åkt på mina 138:or och är lite orolig för hur de går i tät skog, svänger de runt lätt osv. Mina 112:or har jag åkt jäkligt mycket med och känner mig helt säkra på dessa. 112:orna funkar bra i skog men tycker de bromsar lite i djupt puder. Har hudar till 112:orna också men tvivlar på att vi kommer att tura något.

Så vad skulle ni välja om ni vore mig?

Skidval till Japan
Det beror ju lite på hur mycket snö som ni får och hur täta dumpen kommer vara. Jag har polare som är där nu och rent spontant är det 138 som gäller a.t.m., utan snack. Jag har själv haft 112RP och den enda de är dåliga på är ju riktigt, riktigt djupt puder, speciellt om man vill gasa på lite. Och det antar jag att du vill göra om det är skidfilmsförhållanden!
Jag har inte kört 138'an, men har ett par andra reverseskidor (Down CD5, iofs väldigt smala) och om det är något som reverse är bra till är det ju snabba svängar. 138'an klarar snömängden och träden utan problem skulle jag tro. Det är väl ändå världens bästa rev/rev?!?

Så om det har snöat och antagligen kommer komma lite mer snö (det är ju 7 dagar, lätt att prognostisera) är det 138'an som gäller. När hade du annars tänkt att använda 138'an förrutom i Japan? AK much?:P

Skidval till Japan
Carled:

Det är just det som är lite roligt. När f-n ska man annars använda 138:orna. Sist jag var i Japan hade jag 112:orna och de var helt ok förutom i riktigt djupt puder. Hann inte med så mycket dock, bröt benet andra dagen :-(

Det får nog bli 138:orna :-)

Skidval till Japan
VAR i japan ska du åka? Ska jag vara ärlig så är min tanke ungefär; om du ska till nånstans där man kan åka på lite större berg kan du fundera. Om du ändå ska till niseko el dyl finns ingen poäng med att ta något annat än 138orna. Och egentligen inte annars heller, finns 2 (eller 3?) pers här på lodgen som kör lotus 138 som enda skida och de tycker den rullar på bra alltid. Eller ja, så fort det finns snö som är värd att åka iaf :P

Skidval till Japan
Ska åka runt i områdena kring Niseko och Sapporo. Tack för inputen, det får som sagt bli 138:orna. Hoppas att man blir kompis med de fort bara :-)

Skidval till Japan
Ta med båda. Läs tråden om att ta med två skidor på flyget.

Har du ingen vän som kan följa med dig till flyget som kan plocka ett av paren om de säger nej vid incheckningen. På vägen hem kan du se till att vara i god tid till flyget och i värsta fall köra en flygfrakt av övervikten. Gissar att det kostar 500-1000:- för ett par skidor från Japan.

Tänk så här:

1. Vad kostar resan? Är det värt suboptimal åkning för att spara en tusenlapp?

2. Om du inte bryter benet utan skidan när du är där, vore det inte rätt skönt med ett extrapar då?

Skidval till Japan
Sant! Om du har Pure-versioner av båda paren, hyffsat lätta bindningar och inte ett Dakine-multifodral så kan du ta med båda. Om du har tech-bindningar på 112'orna så är det verkligen läge att försöka plocka med båda!

Skidval till Japan
På sapporo kommer 138orna inte leda till suboptimal åkning ;) Se till att inte bryta benet igen bara!

Men absolut, beroende på vilket bolag du flyger med är det mer eller mindre lätt att få med sig två par skidor.

Senast ändrad:
Skidval till Japan
Skidorna är pure båda två. Jag har ett dakine fall line double, det väger nästan 20kg med båda paren. Nackdelen är att det kostar 200euro för frakten av ett par t o r Japan, samt att de brukar vara rätt kinkiga på flyget till Sapporo. Så jag tror det är kört att få med båda och att betala 400euro känns lite väl saftigt. Hoppas att de inte är så kinkiga med multifodral som sas. Flög till Italien med swiss nu i januari med mitt dakine och slapp då skidfrakten trots att mitt bage vägde 30kg totalt. Flyger nu med KLM, någon som har erfarenhet av KLM? Känns fortfarande som det är lotto hur mycket man får betala för frakten. Sist jag var i Japan 2010 så fick vissa betala skidfrakt på 490kr och vissa klarade sig utan att betala. Detta fast vi åkte på samma flyg med samma researrangör. Det gäller att ha lite tur när man checkar in, helst ska man nog försöka checka in manuellt.

Ska nog satsa på inserts på mina DPS tills nästa år, då blir det lite enklare att packa och släpa runt dem.

Skidval till Japan
Jag kör med ett par skidor som är 112 under foten och det har bara varit problem senaste 2 dagarna.

Blir det som det va tidigare i veckan med 3 dagars uppehåll vill du nog ha dina 112or.

Skidval till Japan
Blir inte läge att hyra. Var och provåkte mina 138:or idag och de funkade hyfsat i pisten. Men skulle det bli piståkning av någon anledning ja då blir det ju inte så kul direkt. Men det lutar åt att jag tar med mig mina 138:or till Japan. Jag tror att de kommer att fungera i uppkört puder oxå, de verkade ganska stabila.

Skidval till Japan
Sitter i Niseko just nu,utan tvekan 138 tidigare i veckan sjukt mycket snö.
Skogen är inte så tät för det mesta tips är däremot fångremmar av något slag.
Letade skida i 1 timme och med lite tur så hittade vi den.

Skidval till Japan
När jag flög till kanada i vintras med KLM var det 23 kilo som gällde för skidbagage. Vi hade 22,95 i samtliga skidbagage och ingen klagade på det

Skidval till Japan
thomas58 sa:
Look p18 är lösningen

Skidval till Japan
Piglet55 sa:
Sveda_och_verk sa:
thomas58 sa:
Look p18 är lösningen
Förlåt en okunnig men gör P18 att man lättare hittar skidan i snön ?
Look står när de andra faller helt enkelt.... (sitter med andra ord kvar på foten)

Skidval till Japan
Bonumm sa:
Skidorna är pure båda två. Jag har ett dakine fall line double, det väger nästan 20kg med båda paren. Nackdelen är att det kostar 200euro för frakten av ett par t o r Japan, samt att de brukar vara rätt kinkiga på flyget till Sapporo. Så jag tror det är kört att få med båda och att betala 400euro känns lite väl saftigt. Hoppas att de inte är så kinkiga med multifodral som sas. Flög till Italien med swiss nu i januari med mitt dakine och slapp då skidfrakten trots att mitt bage vägde 30kg totalt. Flyger nu med KLM, någon som har erfarenhet av KLM? Känns fortfarande som det är lotto hur mycket man får betala för frakten. Sist jag var i Japan 2010 så fick vissa betala skidfrakt på 490kr och vissa klarade sig utan att betala. Detta fast vi åkte på samma flyg med samma researrangör. Det gäller att ha lite tur när man checkar in, helst ska man nog försöka checka in manuellt.

Ska nog satsa på inserts på mina DPS tills nästa år, då blir det lite enklare att packa och släpa runt dem.
100$ fick jag betala med KLM/Air France när jag åkte från Tokyo med min snowboardbag. Skulle betalt 100€ till Tokyo, men de slapp jag, datastrul.

Tillbaka
Topp