Hjälp angående speed turn 2.0

SNUGEN

Medlem
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med valet av bindningar, eller kanske framförallt lite input på olika modeller.

Jag har precis införskaffat ett par opinion carbon 108:or som ska framförallt användas på någorlunda mjuka dagar, både till turer men även en del pist vid bra underlag, i det här fallet mjukt men inte särskilt uppåkt. Som komplement till dessa har jag ett par rocker 2 108:or som framförallt kommer användas när det är uppåkt och man vill stå på lite mer, på dessa sitter i nuläget ett par vipec.

Min fundering är nu, ska man flytta över vipec:en till de nya opinion skidorna och sätta på typ ett par warden på rocker 2: orna eller ska man införskaffa ett par lätta t.ex. speed turn 2.0 bindningar till dem nya opinionen?

Frågan beror därmed till stor del på prestandan på speed turn bindningen eller liknande, kan den användas när man kör pist utan att man behöver konstant oroa sig för tjuvsläpp? Jag har haft noll problem med vipecen så därmed är ju det säkra valet att flytta över den men är ändå lite intresserad av att ha en ännu lättare bindning på skidorna. Sammanfattningsvis vill lagningen hamna i en situation där jag väljer en annan skida 85% av dagarna på grund av en bindning.

Kan ju tilläga att jag väger ca 75-80kg, gillar att hoppa omkring på mindre saker och åker relativt mjukt och centrerat och är inte rädd för att släppa på men är ganska beräknande i min åkstil.

Ser fram emot er input!

Senast ändrad:
Spontant säger jag släng på Vipecen på Opinionen. Du har ju fortfarande en lätt setup då, men som du kan ta med på betydligt fler dagar. Tror inte du kommer välja Rocker 2orna när du ska tura om du redan har Opinionen, så ha dem skidorna som slit och allt i allo med typ Warden som du sa.

Speed turn är en pålitlig och prisvärd tech bindning, men jag hade inte använt den som enda bindning vid massa lek och hopp runt pister och hård offpist, även om den säkert funkar bra för det för en del folk. Jag skulle tro att den har liknande karaktär som gamla Radical, och jag märkte väldigt många fler tjuvsläpp i den bindningen än när jag bytte till Radical 2.0.

Sätt Vipec på Carbon 108 o vanlig bindning på rocker 108. Alternativt köp Tecton till Carbon 108. Jag tror att du kommer åka på dom väldigt stor del av tiden oavsett, är en väldigt kompetent skida!

Jag skulle inte sätta en techbindning där hälen är i luften på en skida över 95mm midja så länge det inte är japanpuder som står på schemat. Men även då hade det blivit problem på traverser och skrå tillbaka osv.

Senast ändrad:
Okej, det verkar som att min initiala grundtanke verkar stämma överens med det ni säger. Det finns ju dock något väldigt attraktivt med bindningar som typ speed bindning eller Salomons Mtn bindning. Om man ser till alla bindningar i den klassen, inklusive atks varianter, vilken skulle ni säga är mest kompetent?

Lite knepigt att säga vilken av alla "lätta" techbindningar som är mest kompetent, i alla så hänger du ju i luften på häldelen. Men jag skulle nog vilja påstå att Dynafit:s TLT Superlite 2.0 är väl bland det "kralligaste" du kan åka på i lätt-lätt kategorin.

Okej, vad skulle du då se som en mindre krallig bindning, är det typ raider 2.0 från Atk med afd delen under hälen? Hur står sig salomons Mtn bindning gentemot speed turn?

Jag skulle nog inte slänga på lättaste lättaste bindningen på dina opinion, även om du har en lätt skida för att vara 108 midja, så kommer du fortfarande ha mycket stighud och mer kontaktyta när du plöjer snö på väg uppför än någon säg sub 100 mm skida som en snorlätt bindning skulle göra sig mer rimlig på. Dvs. om du skulle kunna kvantifiera känslan av en lätt bindnings kraftbesparing i %, så skulle en jävligt lätt bindning kännas mer på smalare och lättare skida än dina carbon opinion. Kör på Vipecen du om du gillar känslan av den !

Om du inte har något emot att hosta upp +5k för ett par nya bindningar så ja, Salomons MTN eller ATK raider 12 med spacern under foten är bra sub 400 grammare med broms. Men inte värt när du sitter på Vipecen (enligt mig).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp