Skidval TST, SFB, Kendo

mobi89

Medlem
Skidval TST, SFB, Kendo
Hej,

Här kommer ännu en tråd angående skidval. Har läst en hel del på forumet samt olika tester. Söker all mountain-skidor att ta med på skidresor där man bara vill/kan ha med ett par.
Är 173cm, ca 70kg, ca 10-15 skiddagar per år. Ingen expert men har åkt en del och tar mig ner över allt, åkt mest pist men vill utveckla offpiståkningen också.
Söker en ganska kvick och smidig skida med bra isgrepp som gärna vill carva men som ändå fungerar ok i offpisten.

Mest intressant nu är:
Armada TST 174cm - Verkar vara en omtyckt skida. Rädd att 174cm blir för kort iom tip rockern men 183cm känns för långt för mig.
Line SFB 178cm - Verkar lättåkta, allround. Hur är isgreppet? Kanske lite för jibbiga?
Völkl Kendo 177cm - Verkar gå bra i pisten, dock lite smala för offpist.

Har tyvärr ingen möjlighet att provåka de olika skidorna innan köp.
Finns några mer bra alternativ?

Skidval TST, SFB, Kendo
Var inte rädd för att gå upp i längd. Ska du inte jibba så ser jag mer fördelar med en längre skida. Det är bara att vänja sig vid det paret man bestämmer sig för :)

Förutom de du nämnt kan du kika på bl.a. Nordica Patron, Black Crows Corvus (köttigare än Atris) och überpopulära Atris. Faction CT 3.0. Listan kan bli lång...

Skidval TST, SFB, Kendo
Jag är partisk iom att jag kört just TST som varjedags-skida i snart tre vintrar, men den är verkligen superallround, och även rolig som pistskida. Kanske ska nämna att jag väger knappt 60 kilo och ändå inte har några problem med 183:an. Klart en får kämpa lite om det blir riktigt djupt (typ knädjupt eller mer) men nosen flyter verkligen som en kork.

SFB är kul, har testat dem litegrann, men jag hade nog snarare sneglat på Rossi Soul7 eller Dynastar Cham107 (årets version) om baklängesåkningsegenskaper inte är prio. Soul7 är vansinnigt populär som uthyrningsskida, den går hem hos de flesta. (Finns även i blå-vit grafik men heter då Savory, för den som inte gillar AIK..) :D

Kendo skulle jag stryka direkt.. alldeles för smal ;)

Skidval TST, SFB, Kendo
Du kan ju kolla på Line Sick Day 110 i stället för SFB om du inte vill ha en så jibbig skida.

Bra svängradie runt 18 i 179 längd tror jag. Finns även en 102:a i år.

Sen finns ju supernatural 100/108/115 som har lite större radie och är lite mer dämpad och tyngre.

Annars tror jag också att TST är en riktigt bra skida. Hade nog köpt den i våras men fanns bara i 192cm då så det fick bli SD110 som jag är väldigt nöjd med.
Enda lilla nackdelen med TST är att de har väldigt tunna stålkanter 1,7mm för att spara vikt. Kör man på nån sten så finns det ju inte så mycket slipmån.

Skidval TST, SFB, Kendo
TST är en riktigt rolig, allsidig sida som ändå går att köras ganska fort. 183 är inga problem för dig, jag väger 77 och är 184cm och kör 192cm. Den känns otroligt mycket kortare än vad den är.

SFB ska ju vara en fantastisk skida, i alla fall den gamla modellen (vet inte så mycket om den nya).

Jag gillade TST så mycket att jag också köpt storebror Norwalk som nu blivit min varjedags-skida. Jag gillar kombinationen av stor rocker fram och platt tail med ordentligt spann däremellan.

Skidval TST, SFB, Kendo
Stort tack för alla svar!
Line SD102 och Soul 7 ser även de mycket intressanta ut. Ska kolla närmare på dom.
Åter till längden som jag har svårt att bestämma mig för. Ser att alla verkar rekommendera en något längre skida (ca 180cm). Utöver att offpist-egenskaperna blir sämre, vad förlorar/vinner jag i pisten om jag väljer en kortare modell (SD102 172cm, TST 174cm, Soul 7 172cm)?

I övrigt, hur står sig de olika skidorna kvalitets/konstruktionsmässigt? (Ex. något klenare stålkant på TST)

Skidval TST, SFB, Kendo
Beror väl lite beroende på vilka skidor det är men generellt kn man väl säga att man förlorar stabilitet (och hastighet inbillar jag mig. Jag är ingen fysiker men någon kan kanske konfirmera/dementera detta påstående?) Personligen har jag haft en del kortare lagg sett till min egen längd (dvs kortare eller samma längd som mig själv) och jag är mer nöjd med längre modeller för min åkning.

Skidval TST, SFB, Kendo
Den kortare skida blir ju kvickare (lättare att få runt) men som vctr nämner lite mindre stabil. Utifrån din vikt skulle jag också rekommendera runt 180. Sen är det ju en smaksak, vissa gillar längre andra kortare.
Måste du köpa nu? Är väl bättre att hyra lite olika modeller och längder på plats så har du bättre koll på vad du gillar.

Skidval TST, SFB, Kendo
Jag hade absolut tagit den längre modellen på de skidor sommar pratar om. Jag är ungefär identisk i längd som du och åker på soul7 180. Skitnöjd med skidorna och upplever absolut inte att de är klumpiga.
Rockern tar även bort ganska mycket längd (beroende på den specifika längden på rockern på skidan du väljer såklart) vilket för att kontaktytan i pisten blir liten om du tar de korta skidorna.

Jag här testat soul7, TST och SFB och tycker alla tre är fenomenala - oavsett vilken skida du väljer sv de här så tror jag att du kommer bli helnöjd.

Skidval TST, SFB, Kendo
Val av längd beror som sagt mycket på vilken skida du väljer.
TST har ju ganska lång tiprocker och stor tailtip så mycket kant försvinner. Så TST skulle jag nog välja i minst 180.
SD har ganska lång effektiv kant liten/kort twintip( tailtip -eller vad säger man?) och lite kortare tiprocker så den kanske kan väljas i kortare längd.
SFB har väl tip- och tailrocker så längre längd på den med skulle jag tro.

Skidval TST, SFB, Kendo
-Jag börjar med samma som jag alltid gör, försök att köpa dem där du kan testa dem innan, det är värt varenda krona det kan kosta extra mot att köpa på något billigt ställe...

Men en skida som jag skulle rekommendera dig är, Völkl 90eight. Den är mjukare i uppbyggnaden mot många av de andra skidorna som rekomenderats. Om du dessutom inte åker så jättemycket så passar en sådan bra mycket bättre.
Skidan är absolut ingen fladderskida men den är inte lika dämpad vilket gör den kvickare och roligare än många styva och hårt dämpade skidor.
Med tanke på din längd och vikt så skulle jag rekommendera 177cm längd, den lilla bättre bärigheten du får med en 184cm skida är inget du märker av, men du får mycket bättre pistegenskaper med 177 vilket gör dem bättre för dig.

Skidval TST, SFB, Kendo
Tack för tipset. 90eight ser också intressant ut, någon mer som testat den? Verkar inte finnas jättemånga recensioner av den på nätet.

Skidval TST, SFB, Kendo
Får instämma med chrillelille, TST är en skida man tycker om och det gäller också Norwalk.
Välj bort 174 cm, det är 183 cm du skall ha, alla dagar i veckan! Funkar utmärkt som enda skida att ta med på en resa.
(Kan även nämna att det går utmärkt att nöta svängar med Norwalk i pist, trots att det är hårt underlag och en bred skida)
TST carvar alldeles utmärkt.

När det gäller hållbarhet och kvalitet, så är det sällan något problem på några Armadaskidor. De tillverkas på en fabrik i Österrike med gott rykte och hård kvalitetskontroll. Ha med dig det när du funderar på att köpa skidor som är tillverkade i Kina...

Köp TST, kör så det ryker och njut av livet! :-) Du kommer inte bli besviken.

Tillbaka
Topp