Skidval!

Skidval!
Hejsan! nu e de dags för nya lagg..
och behöver lite hjälp här!

Jag är typ 187 lång väger 70-75 kg
Jag åker bra i pist, fort och gärna långa svängar, på kant...e inte expert på offpist men åker det så fort chansen finns för det. :)

söker ett par skidor som funkar för pist men också är helt okej utanför, kör nu på ett par Salomon Scream 8. men tycker de är lite trista dessutom e de för korta tror jag (175)

har testat monster 82, 88 (gillade dem) kommer inte ihåg hur långa de va tror de va 180 cm.
har också testat Ross Bandit smalaste modellen,

Alternativen just nu är:

Monster 82
Völkl Karma eller mantra (har dock inte testat dem) hört mycket bra om dem

kollat på de olika legendmodellerna också men har inte testat dem heller

funderar också på Völkl AC 30, men hur bra e den offpist?

Skulle behöva hjälp med längd också...e 185 för långa osv. prisnivå typ 3000-7500

Tack på förhand

Skidval!
Jag skulle nog satsa på ett par monster. Testade dom förra helgen i världens mest uppkörda uppkördhet och det dära liquid metal och intelligens som jag först trodde var bullcrap visade sig vara hur grymt som helst.
Fick bara testa en 17x lång skida av monster 82 och är van vid stora plank som armada Ant och B-squad trodde att jag skulle få världens mest nervösa skida under mina fötter. Men så var det verkligen inte.
De partier som var någorlunda ouppkörda så svängde de hur fint som helst och var en trevlig bekantskap. Även när man kom till ordentligt uppkörda ställen så blev det en riktig aha upplevelse. Skidan gick från att kännas mjuk till att kännas som små lok som brännde igenom det mesta utan problem. Sjukt skoj! :D

Skidval!
De du nämner är dina val just nu så ligger ju M82 en bra bit under karman/mantran i storlek så tycker jag att du lika gärna kan byta ut det alternativet mot M88. Mantran kan ev. bli lite för stor, fast det beror ju på vart du ska åka :)

En midjebredd mellan 85-90 mm skulle nog passa dig som handsken, är du ännu lite ivrigare på att härja utanför pisterna/åka till alperna så kan du givetvis slänga på ett par mm.

Eftersom du tycker om stora svängar så är det >180 som gäller, du får då också bättre stabilitet och lite bättre flyt i skidorna. 185 är absolut inte för långt.

Var inte rädd för vare sig längd eller bredd, det kan kännas lite obekvämt de första åken men du vänjer dig fort. Börjar det då också bli uppkört eller slaskigt så kommer du hylla dina extra mm under foten, det är inte lika kul att åka när pjäxorna ska envisas med att ta i backen...

Jag tycker absolut att du ska ta en titt på Legend 8800 (numera mythic?), Atomic Snoop Daddy och Goodha 181.

Skidval!
Hittar du en Karma (finns ju inte iår) så kommer du göra ett jäkla prisvärt köp. Alltid nice att hitta bra skidor från förra året. Karman är grymt allround.

Hittar du inte någon Karma så är Bridge årets mest allround Völkl skida och produkt mässigt efterträdare till Karma även om det är en helt ny skida. Karman låg mitt imellan puder och park produktlinjerna men var namngiven efter puder linjen. Bridge har bytt familj, form och konstruktion till viss del så det är inte samma skida men den har samma roll ligger mitt mellan park och puder.

Har den behållit Karmans pistegenskaper så är det en grym allrounder.

Jag blev förvånad hur jäkla bra Karman går i pist. Den kan fladdra iväg i toppen litegrann när det går rigktigt fort och inte är helt jämnt. Men då pratar vi "döna" fart och en skida som inte är pist racer. Sen vet jag inte om det är min åkning eller om det är Karman men kombinationen jag+karma = behövs fart för att komma upp på kant. Hade svårt att köra långsamt på kant med Karman.

Tex

Skidval!
TACK för tipsen, vet inte riktigt än va det blri har inte riktigt kommit fram till om ja ska köpa en skida me typ 90 mm eller om de blir nåt lite smalare, gillar ju o trycka i pisten också, men om man köper en lite mer pistinriktad skida typ völkl ac30 eller någon av nordica hot rod skidorna, får man då en väldigt mycket bättre pistskida?? o hur mycket sämre är de i pisten? de svårt detta :-D

Skidval!
Oki låt mig förtydliga...

Jag har ett par G31or altså förföräldrar till ac30 och jag har ett par Karma.. jag köpte karman för jag ville ha något fetare... ett offpist komplement till G31orna... jag fick inte det jag sökte jag fick en allround skida som är så bra i pist att jag har väldigt svårt att hitta användning för G31orna. Visst dom är bättre i pist men inte så mycke att det är värt att släpa med båda.

Så nu letar jag ett Offpist komplement till Karman... asså Karman är bra i offpisten men vill ha något lite fetare eftersom jag kommer köra mycke offpist i vinter...

Karman följer med mig på resan som min skida för dagar då det är piståkning.

Så jag har kvar den för dess pist egenskaper.

Som sagt jag tycker den är gör kul i offpist också och handen på hjärtat så skulle jag kunna köra offpist med den i vinter också men "ha en 110+ skida" begäret har tagit kontroll över mitt förstånd... ;)

Tex

Skidval!
Men om man ska välja mellan Monster 88 och karma (bridge), ev mantra om man bara ska se till egenskaperna vilken bör ja välja av dem? dessutom: någon som testat både karma o bridge o kan säga hur de har förändrats? ifall ja inte hittar en karma menar jag.. :)

Tillbaka
Topp