Skidvård

Megawatt

Medlem
Skidvård
Hej,

Har problem med frugan skidor som blir vita i belagen bara efter någon dags åkning, jag borstade ur dem ordentligt (tror jag) o vallade på dem inför helgen men ser likadana ut igen.. är det dax att lämna in dem på slip eller kan jag göra ngt själv för att få ett långvarigare resultat? Mina skidor blir inte alls lika snabbt dåliga trots att jag åker mer..

Skidvård
Är det lite enklare skidor med ett billigt plastbelag (sitter ofta på billiga standardskidor, typ upp till 3000kr) är det svårt att göra något åt saken. Det bästa är att köra en ny planslip med så grov struktur som möjligt. Utan slip får du räkna med att det blir grått/vitt snabbt, oavsett vad du gör.

Skidvård
Tack,
Det är en Völkle Pyra hon åker på o jag kan för lite om skidor för att säga vad det är för typ av belag på dem.. men det kanske dax att lämna i dem?

Skidvård
Ett budgetalternativ (om du har prylarna) är att köra en REJÄL omgång med rotorborste av relativt grov modell, sen valla och rotorborsta en gång till. Passa dig för att trycka för mycket bara, för då kan du bränna belaget, särskilt innan vallning.

Skidvård
Q105 sa:
Tack,
Det är en Völkle Pyra hon åker på o jag kan för lite om skidor för att säga vad det är för typ av belag på dem.. men det kanske dax att lämna i dem?
Det är ett något billigare belag på dem så de blir snabbare gråa som MnO skriver. Exakt vad det beror på vet jag inte men tror att det delvis kan vara smuts som lättare fastnar.
Prova med en fibertex rengöringsduk innan rotborsten kanske. Brukar funka på barnens skidor som ju har de billigare belagen.
https://www.skistart.com/swe/vinter...r/rengoring/skigo-fibertex-rengoringsduk.html

Skidvård
10.000-kronorsfrågan tänker jag är; spelar det nån roll? Vad kan vit/grå belag orsaka för problem?

Nu svär jag ju i kyrkan här men jag har konstaterat att jag haft många skidor som inte ens varit i närheten av valla eller slipning, från att de var nya och flera år framöver, som fungerat alldeles utmärkt och oftast spöat andra på glidsträckorna.

Skidvård
Det vit/gråa i belaget är smuts eller annan materia som inte borde vara där... Problemet är i första hand att skitiga belag glider dåligt!

I grunden kan man säga att rena belag glider bra och skitiga belag glider dåligt. Enklast åtgärdat genom att borsta belagen efter varje åkdag.

För övrigt, följ MnOs råd!

/MM

Skidvård
Ok, d blir nog till att slipa dem o hålla efter dem bättre efter det.. man vill ju inte ha friktion som möjligt (i förhållandet till frun och underlaget :lol:)

Skidvård
Hej
Smuts vet jag inte om det är. Om man söker på "base burn" hittar man mycket.

The 'greying' is just oxidisation on the base & is a sign of lack of wax. It starts underfoot (cause that's were the pressure's the greatest), beginning at the edges & then works across the base & then towards the tips'n'tails. It's often accompanied by slight fuzziness of the base. To rectify just brass brush to clean out the structure grooves & then a few passes with a fiberpad to knock down the peaks & the fuzziness. Then hot wax, cool, scrape & brush.

The term 'base burn' is often missused. True base burn is what a plastic racer gets when the friction melts the base or what you get if your waxing iron is too hot. That type of damage has to be removed by a belt/stone grind.

Skidvård
Nej inte säkert att det är smuts, men då han hade borstat ur dem och vallade skidorna innan och det bara tog någon dags åkning innan det uppstod så borde inte vallan ha försvunnit så snabbt.
Har sett samma fenomen på barnens skidor och då jag har dragit av belagen med en plastsickel så ser jag att det är valla kvar (brukar inte sickla så noga på barnens skidor) så jag tolkar det som att det är smuts eller så är det helt enkelt nån utfällning i vallan eller liknande om det inte är smuts.
Får inte alls samma på mina skidor vilket kanske beror på att jag har ett helt annat tryck på skidorna när jag åker. Tendensen finns däremot lite på sambons belag också.

@Q105 , det du kan göra istället för att borsta rent skidorna är att du lägger på ett lager mjuk valla ( varmvalla- oftast gul) om du sicklar av innan den har stelnat helt, de ska bli som en sammanhållande massa när du sicklar. Detta drar med sig smutsen från belagen. Du kommer att se det på vallan du sicklar av. Efter det kan du i och för sig borsta och dra med en fibertex för att få bort det sista av vallan och smutsen. Sen kör du på ny valla.

Skidvård
Halvsmurfen sa:
Hej
Smuts vet jag inte om det är. Om man söker på "base burn" hittar man mycket.

The 'greying' is just oxidisation on the base & is a sign of lack of wax. It starts underfoot (cause that's were the pressure's the greatest), beginning at the edges & then works across the base & then towards the tips'n'tails. It's often accompanied by slight fuzziness of the base. To rectify just brass brush to clean out the structure grooves & then a few passes with a fiberpad to knock down the peaks & the fuzziness. Then hot wax, cool, scrape & brush.

The term 'base burn' is often missused. True base burn is what a plastic racer gets when the friction melts the base or what you get if your waxing iron is too hot. That type of damage has to be removed by a belt/stone grind.
Om jag söker på "Skidvård" hittar jag mycket.

Det vit/gråa i belaget är smuts eller annan materia som inte borde vara där... Problemet är i första hand att skitiga belag glider dåligt!

I grunden kan man säga att rena belag glider bra och skitiga belag glider dåligt. Enklast åtgärdat genom att borsta belagen efter varje åkdag.

För övrigt, följ MnOs råd!

Knappast troligt att belaget "oxiderar" efter ett par dagar utan valla ... ;-)

/MM

Tillbaka
Topp