Skillnad att åka på längre skidor

JS86

Ny medlem
Jag har tidigare åkt på ett par Salomon 1080, 161 cm långa och har nu gått över till K2 Public Enemy 179 cm långa och undrar om Någon vet hur stor skillnad det är att köra på så mycket längre, för jag har nämligen alltid åkt på korta skidor!
Tack på förhand!
PEACE / stålis

ja hoppar du så tycker jag ju att de blir stabilare i luften med långa. men mer vet jag inte. de e coolare också:D fina skidor du har då.. lika som August (de vill säga mej)

Ok, tänkte mest hur det känndes att åka med dom :) Det ska nog funka, annars får man juh vänja sig :) peace

DEt blir svåare i pisten men fett mycket bättre flyt i offpisten, har man långa feta skidor kan det ge motsåd i rotationen. Ajg skulle ha kortare skidor om jag bara åkte park och pist för då underlättare det,

/ghuldlock/

häldre långa skidor i parken enligt mig men de e ju olika.. jag trivs med att det blir stabilare i luften emd långa jaja dehar jag redan sagt:D

Den största skillnaden är nog inte längden utan styvheten. Det är ett rejält hopp från 1080 161 till Pe 179, ett hopp åt det positiva hållet om man tycker om åkning och inte bara flyga. Ser bara positiva saker med ditt byte, kanske kommer kännas lite mer tungjobbat de första åken, mne du vänjer dig fort.

Stora skidor är bäst

Hehe skillnad mellan slalom å super-g skidor känns verkligen de blir lite svårare å svänga hehe för mina SL-skidor e 140cm och SG-skidorna är 175cm så de känns att man måste trycka mer med SG skidorna men det känns nog inte så mkt med ca 10 cm om man ska åka i pisten...

långa skidor ger mer fart också. nej inte byta ner dig utan fortsätta med 179.. eller hur lång e du föresten.. Lee portåkning suger:P

Jo, det vet jag, vet bara inte om det kommer kännas helt för ovant! Jag är 185 cm, så det ska juh funka, men känns konstigt med så långa!

Långa skidor e fett mycket bättre i offpisten, självklart beror det på vilken åkstil man har kortare skidor för mindre svängradie osv. jag har längre skidor en mig själv.

Jo, alltså jag förstår det :) har åkt skidor i 14 år, dock bara på korta och jag undrade hur övergången från kort till långt skulle funka ;) Peace

js86: jag ahr inte åkt på dom änn emn förra året hade jag 168 skidor och var 171 så ungeför samma:D

august! jag kan inte fatta att du är 12 år och 180! rätt coolt fakstiskt själv är jag 13 och 163!

OK, cool! Men det låter som en bra ide att köra på 179, kanske går ner på 174, det får vi se :)

på heads hemsida säger dom att man ska utgå från sin gen längd på TT:s alltså om du är 185 ska dina skidor vara runt 185.. tycker dock själv att det verkar väldigt långt!

sw 5: jo värsta jätten. jp js86 du kan gå ner till 174 men jag tycker inte det. innan jag ahde mina 168 o var 171 hade jag 145 skidor o avr 165 de var väll inge fel ostabilt sen mina långa skidor o de vart genast lättare! HEUREKA!

Längre skidor är bra eftersom skillnaden är att man lär ha mer avstånd till tyskarna i liftkön.

har ni inte sett i vilken skidfilm som helst, vissa åkare har 10 cm längre än vad dom själva är:)

Jag tycker att det bara är fördelar med långa skidor. Jag gick från 160 till 174. och ja tyckte bara att det var mkt skönare. bättre stabilitet i luften, mkt skönare att landa. skönare i puder.
enda nackdelen är att dom knappt får platts i bilen. hhaha

sen är det ju mkt snyggare me längre skidor!

Peace

klart du ska ha 179, långa skidor ska det va, jorå agge e ganska lång för sin ålder :P! själv e man ju 16 och 161 och ska köra på 167 cm skidor! Kör på 163 nu, en vane sak! Skönt med långa lagg, fast bäst om de är mittmonterade!

Många klåpare på den här sidan. En kortare skida behöver definitivt inte ha kortare svängradie. Läs på! Själv är jag 180 cm lång och kär på ett par Ross 179, ett par Völkl 185 samt ett par K2 189. Tycker numera att mina 179or känns för korta.

Jag e 1,85 och har ett par head madtrix som är 1,91 och nu e de såhär att om du hoppar i små hopp med långa skidor blir de svårare me rotationer och sånt men dom är fan så mö stabilare å landa switch me ett par långa skidor än me ett par korta. Sägas ska också att de blir mycket fetare med feta skidor vilket säger sig självt. Men som sagt om du vill snurra som en tok välj korta om du vill köra me stil välj de långa.

Tillbaka
Topp