Skillnad mellan årsmodellerna?

Nautilus

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en Salomon Shade 155, modell 2003. Hur mycket skiljer sig denna modell från nyare årsmodeller av samma bräda? Hur är Shade-brädan i övrigt? Vad jag förstår är den ganska lättåkt (beginner/intermediate) vilket passar mig bra. Vilken kvalitet håller Salomon-brädorna rent allmänt? Vill gärna ha en freeride-bräda som tål lite tuffare tag.

Jag har åkt på en 165 cm-bräda ett tag nu och har precis lärt mig att hantera brädan ordenligt i varierande terräng (kan även hoppa i viss mån). Jag tycker dock att 165 cm-brädan känns lite klumpig i hopp och i opistad terräng. Jag är 185 cm lång och väger 80 kilo. Är det ett bra val att gå ner till en 155 cm-bräda? Hur stor skillnad är det att åka på en 10 cm kortare bräda?

Många frågor, men jag är ju rookie. ;)

Hur är Stadiums eget märke Warp? Det klingar B-aktigt i mina öron...

Tacksam för svar!

jahar en salomon symbio och den är ja mkt nöjd med!
min går till näsan och det tror jag väl att dom ska göra..

Salomons kvalité är nog helt ok vad jag har hört iaf.. Du skriver att du vill ha en freeride bräda och du verkar åka i varierande terräng, jag tycker absolut inte att du skall gå ner till en 155 om du inte bara vill ha en ren park bräda (En lite längre bräda känns stabilare i backcountry kickers och stora boxar och de enda du tappar enligt mig är snabbheten i snurrar). Du skriver också att 165an känns klumpig i opistad terräng men enligt mina erfarenheter kommer det att bli ännu svårare att köra opistat med en kortare bräda.

Salomon Shade 03 är förmodligen exakt samma bräda som Shade 05 fast med annan grafik. De stora brädfabrikanterna brukar inte lägga så mycket krut på att utveckla eller förändra brädorna i det billiga segmentet.

Att gå ner 10 cm är en stor förändring och med din längd+vikt och det faktum att du säger att du vill ha en friåkningsbräda som tål tuffa tag så tror jag att det är ett misstag att gå ner så mycket i längd. Satsa på nåt runt 160 om du känner att 165 är för långt och köp en riktigt bra bräda som är betydligt lättare och spänstigare än en lågprisbräda. Om du har kommit så pass långt i din åkning som du säger finns det ingen anledning att satsa på något annat än något högkvalitativt.

Se till att du köper av någon som vet vad de talar om. Se till att köpa en bräda som passar din skostorlek och se för allti världen till att skaffa bra bindningar och skor också.

Peace!

Tack för tipsen!

Hur upplever man skillnaden mellan en 165:a och en 155:a i pistad terräng? Jag hoppas kunna ta mig fram lite bättre i knöliga men uppåkta skogsslingor i anslutning till huvudpisten (små stickspår). Rent teoretiskt tycker jag att en kortare bräda borde vara lättare att manövrera i trånga utrymmen och gropiga pistar.

Det är ju inte bara brädans faktiska längd som avgör hur lättmanövrerad den är. Den effektiva kantlängden och svängradien påverkar detta i hög grad. En 155:a med 9 m i svängradie är svårare att manövrera än en 159 med 7,8 m och en 155 med 123 cm i effektiv kantlängd är inte lättare att manövrera än en 159 med samma kantlängd. Stirra dig inte blind på den totala längden utan kolla in andra specifikationer som påverkar. Dock är det ju helt klart att en kortare bräda är ostadigare i högre farter och den bär sämre när du vill åka puder.

Jag är själv 187 och åker aldrig kortare än 168. Min fru är 162 och åker 151. Generellt sett så är 155 kort om man är 185 och vill åka annat än renodlad park/jibåkning. Runt 160 är väl rätt mycket standard med din längd och över 165 anses som ganska långt.

Tack! Då har jag någonting att gå på i alla fall. Det är ju helt klart inte världens lättaste grej att sätta sig in i alla faktorer som påverkar åkningen. Finns det någon bra referens/guide online som man kan kika på? Känner att jag måste ha pejl på det här om jag ska kunna välja en bra bräda...

Vad jag vet finns ingen guide. Det är sånt man får lära sig med tiden, genom att åka mycket själv och genom att sätta sig in i vilka faktorer som påverkar hur en bräda beter sig.

Det finns säkert nåt på Dödsstjärnans, förlåt Burtons, sajt där man kan räkna ut vilken Burtonbräda som passar ens storlek och åkstil bäst, men det blir ju inte så värst objektivt.

Haha. Du gillar inte Burton märker jag. Snowboardvärldens Microsoft? ;)

Apropå märken. Hur står sig Stadiums eget märke Warp kvalitetsmässigt? Inledningsvis hypades det ju en hel del från Stadiums sida men nu verkar man ha lagt konceptet bakom sig.

Vad är det, rent konstruktionsmässigt, som skiljer en lågprisbräda från en dyrare bräda? Material och sammansättning?

Warps brädor håller väl ungefär samma kvalitet som brädor i lågprisklass från de flesta stora drakarna. Generellt skulle jag säga att en bräda Warpbräda för 2500 håller samma kvalitet, både hållbarhetsmässigt och materialmäsigt som brädor från tex Elan, Salomon, Burton och Ride som kostar ca 1000 kr mer.

En lågprisbräda har en standardträkärna, standardepoxy, standardglasfiber och standardbelag. I en dyr högkvalitetsbräda har tex inget krut sparats för att hitta den optimala materialsammansättningen för varje enskild längd av brädor i en viss serie. Ofta används kolfiber och/eller aramid för att brädan ska få perfekt flex och vridstyvhet. Olika glasfibervävar och bästa möjliga belag används och träkärnan har en mer avancerad konstruktion.

Tillbaka
Topp