Skillnad mellan olika bindningar

DSvedin

Ny medlem
Tjena tjena jag har undrat en hel del vad skillnaden är emellan vanliga typ skidbindningar
och jibb bindningar är?

Sj ska jag kanske köpa ett par och undrar vilka bindningar som är bra till jibbing så om ni kunde ge några exemplel vore det perfekt.
Tack på förhand.

Beror ju på... Om du ska hoppa i jättestora hopp så äre ju bra å ha nåra som inte löser ut, men annars tror jag inte du kommer märka nån skillnad.

Finns inget som heter jibbindningar. Så svaret blir ingenting, dock så har dom lättare Markermodellerna (10-12) en säkerhetsutlösning som gör att dessa inte lämpar sig för baklängeslandingar.

Vissa bindningar heter något med "jibb", men detta är - precis som Utter säger - ingen särskild jibbindning. Bara målarfärg alltså.

Generellt sett så följer det med lite väl klena bindningar till många skidor, så snåla inte på bindningarna. Ett par bindningar som inte är anpassade för ens åkning kan vara farliga. (Å andra sidan ska man inte köpa för bra heller, typ marker M.30...)
Personligen gillar jag bindningar från LOOK/Rossignol och Salomon.

de är ju hur dom löser ut..

vet inte om de är så på vanliga alpinbindningar men looks jib bindningar har en liten platta fram under tårna som kan glida åt höger å vänster så att dom kan lösa ut vid konstiga landningar å vurpor på rails å sånt.. alltså dom löser inte ut på samma sätt som en vanlig alpinbindning

de är så jag fattat det?

Jeppe, alla Rossignols och Looks bindingar har den där lilla glidplattan. Tyrolia har en liten matta som är som ett larvband med samma funktion. Så du har absurt fel! ;-)

Det som jag tror är anledningen till Looks namngiveri är att den har lite bredare skistoppers... Twintips är oftast bredare än 80-85mm i midjan så vanliga skistoppers fungerar därför inte. En chansning...

Om man däremot vill ha bra jibbbindningar skall man se till hälfunktionen på bindningen (och givetvis DIN-skalan om man kör hårt). Anledningen till varför Tanner och alla icke-Salomon och Headsponsrade åkare kör med P18 och FKS-bindningarna stavas pivot. Racebindingarna från Look/Rossi kan vrida sig lite och flexar därmed en bit istället föra att lösa ut.

För övrigt kul med lite prylsnack nu i midsommartider... Jag försökte konstant snacka om huruvida det påverkar att ha en bindning dragen i botten eller att ha den inställd på mitten av dinskalan på den midsommarfest jag var på, men ingen var intresserad av sånt... Konstigt.

Har absolut inget med rails och hopp att göra utan är ett sätt att skona knäna vid en sidovridning. (mycket vanligt)

Jibbing (som för övrigt jag tycker är ett väldigt opassande ord) är ju hett i dagens skidåkning, det vet skidtillverkarna om. Så självklart döper de sina bindningar till jib eller något annat tufft och vips så måste alla småungar ha de, oavsett om de är bra eller inte.
En korrekt benämning för ett par bindningar som är ämnade till hopp, pipe, rails, klippor m.m. borde istället vara "fullmetall med minst DIN 15."

Carled: Vad är dina tankar i frågan då?
Botten och ett halvt varv tillbaka tror jag bara är något som låter tufft att säga. Personligen har jag mina FKS150/P18 på "lucky 13" på samtliga skidor och de har aldrig någonsin löst, precis som jag vill ha det. Skulle de verkligen behöva lösa ut tror jag att de gör det oavsett om de står på 11, 13 eller 15.

Senast ändrad:
En bindning som är skruvad i botten fungerar tyvärr inte som den ska iom att fjädern är för hoptryckt för att sköta sitt jobb, det finns rödmarkering på dom av en anledning.

Exakt, en fjäder har inte tillåtelse från högre instans att skippa fysikens lagar... Är den ihoppressad kan den inte flexa på samma sätt som en som är under halva trycket. En odragen binding, dvs. en slapp fjäder orkar inte släppa iväg pjäxan då den saknar energin för det. Men bindingarna lär ju vara konstruerade på så sätt att de har tillräckligt med energi för att fungera bra i odraget läge, och fortfarande ha lite kvar trots att de är dragna i botten...

Jag har haft mina Rossi 140 på runt 10 i år, främst på grund av låga hastigheter i samband med lärande, men även på grund av diverse railförsök... ;-) 10 funkade skitbra, tror nog att jag kan gå upp till 12 utan att jag skulle tveka på bindingen...

Carled sa:
Jag har haft mina Rossi 140 på runt 10 i år, främst på grund av låga hastigheter i samband med lärande, men även på grund av diverse railförsök... ;-) 10 funkade skitbra, tror nog att jag kan gå upp till 12 utan att jag skulle tveka på bindingen...
Din teori om att bindningen fungerar bra vid DIN-12 stämmer precis, körde med de bindningarna i vintras på just 12 (fast med rossignol-målarfärg då), fungerade utmärkt...

Vad jag sedan tycker om dessa bindningar utöver hur de fungerar rent säkerhetsmässigt ska vi lämna utanför denna diskussion. Jag är då evigt tacksam till Ola Melin som köpte skiten av mig ;)

Jo. Look står när dom andra faller heter det ju.. Och dom e bra till jibbing.
Annars så har jag ett par skitbra helt nya "JIBB" bindningar till salu. ett par movement 8-16 årets modell. Kom och köp

Patrik_L sa:
Annars så har jag ett par skitbra helt nya "JIBB" bindningar till salu. ett par movement 8-16 årets modell. Kom och köp
Movements bindningar görs väll av vist? och där har jag ju hört att "Vist löser de ut". Riktiga skitbindningar om jag får säga mitt.

KalleKax sa:
Patrik_L sa:
Movements bindningar görs väll av vist? och där har jag ju hört att "Vist löser de ut". Riktiga skitbindningar om jag får säga mitt.
Har du hört eller har du testat?. Jag har hört att månen e gjord av ost och att skägg bara e för fjollor och längdåkare..

Patrik_L sa:
KalleKax sa:
Patrik_L sa:
Har du hört eller har du testat?. Jag har hört att månen e gjord av ost och att skägg bara e för fjollor och längdåkare..
Ok jag har testat. Månen är gjord av ost och skägg är manligt.
Men Vist är de en skitbindning.. eller varför åker du på Look?

Jarle sa:
Vad jag sedan tycker om dessa bindningar utöver hur de fungerar rent säkerhetsmässigt ska vi lämna utanför denna diskussion. Jag är då evigt tacksam till Ola Melin som köpte skiten av mig ;)
Vad har du för bindningar nu då? Salomon? Gillade du inte penetreringen som uppstår om man inte orkar stå upp?

Angående Vist så håller jag med Kax, men jag har bara fått berättat om det. Herr Hendryx själv hade slägt på ett par 614 på ett par Funkalistics eller vad de nu heter och han sa att han kunde vrida ur pjäxan ur bindningen när han stod stilla. Dock är jag skeptiskt då han halvminuten senare la upp storslalomsvängar som han med lätthet kunde få axelskrap i...

Carled sa:
Vad har du för bindningar nu då? Salomon? Gillade du inte penetreringen som uppstår om man inte orkar stå upp?
...
Precis! De där j*vla dildosarna har gjort så att jag antagligen inte kommer sitta ner förrns nästa säsong!

Men helt allvarligt så är det mindre muntert att försöka få på sig skidorna en fluffig dag på en brant sluttning. Dessutom tycker jag att salomon fungerar mycket bättre på alla sätt och vis, kanske inte om man är jibber, då kan dildosarna kanske ara bra att hålla i när man släpar skidorna efter sig ;)

Tillbaka
Topp