Skins för Völkl G4.

St3fan

Ny medlem
Skins för Völkl G4.
Vad för skins använder folket på sina G4:or? Har inskaffat ett par och borde småningom få lite friktion. Hur har ni fixat dem fast i ändorna då?

Skins för Völkl G4.
Du måste väl ha breda som du skär till?
Det följer väl med fästanordningar som du nitar fast längs bak eller nåt?

Skins för Völkl G4.
njaaa.. sku ogärna börja klippa o hålla på.. ja vet att colltex har 80mm breda men dom e bara 180 långa. De e väl kort om skidorna e 188... Fast ja, ja vet att bästa skinsen får man med att klippa, men ja undrade om de finns ett lättare alternativ, lat skit som man e...

Skins för Völkl G4.
Jag har Ascension nylon, 110 mm. Dessa tillskärs lättast genom att man fäster det främre fästet i toppen. Sedan klistrar man fast hela skinnet, lite förskjutet, åt sidan på hela skidan. Skär med skärverktyg, som numera följer med skinnen. Flytta sedan skinnet i sidled, åt andra hållet och skär längs skidan igen. På så sätt får man skinn, som ser ut som fabriksskurna, för just din modell. Inte alls svårt. Mät så att du får ungefär 3-5 mm, från kanten. Detta är viktigt då man går på skrå, att man har synlig stålkant, längs hela skidan.
Bakre fästen, i den mån de finns, tycker jag inte fyller stor funktion.

Skins för Völkl G4.
Jag kör också Ascension 110mm. Det är givet att du skall skära till så att skinnen passar skidorna. 110 mm räcker bra till g4orna. De är visserligen 118 i toppen, men det blir bara en liten bit där du får 4mm "glapp". Resten av skidan kör jag ca 2mm på varje sida. De kommer med ett speciellt skärverktyg och en utförlig instruktion har jag för mig. Fästet bak funkar väl sådär på den runda twintipen, men det har inget direkt fasthållningsfunktion ändå å länge limmet är fräscht. Fram går standardfästet över toppen, även på den lite klumpiga G41an.

Jag har gått lite med G41 198 och även om det är ett rätt tungt paket har det varit helt OK. Är det skare och jävligt, eller riktigt bra för den delen, är det skönt att ha skidor som klarar nedfärden med bravur, hur den må se ut.

HitMe

Tillbaka
Topp