Skistar igen - inte topptura

JAndersB

Aktiv medlem
Skistar utmärker sig igen. Tydligen enorm form man fått i Italien i vinter eftersom man är en säkerhetsrisk när man rör sig uppför i så hög fart mot andra åkare om man går i kanten av pisten. 50cm utanför ok får där kommer ju ingen, speciellt inte i Trollskogen.

I alperna klarar piståkarna tydligen av dessa problem, hm.

Tror snarare det svider i plånboken hos ägarna. Utan 4 personers boende, liftkort, hyrskidor och minst ett Experiumbesök under veckan än man ingen värdig kund.

En liten enkät. Hur länge tror ni det tar innan man inför att liftkortet egentligen är ett pistkort? Att ta betalt för toppturer har man ju redan infört på några ställen, inte bara hos Skistar. Över min döda kropp 😀

Senast ändrad:

FMP

Aktiv medlem
"Utan 4 personers boende, liftkort.... man ingen värdig kund"
Snarare ingen kund alls?

Tror inte bara det är i Åre man inte får tura uppför i markerade pister, utan tror det är en del av SLAOs riktlinjer. Varför toppturar du inte utanför pist istället?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
krävs det vanligt skipass för att skida uppför i Skistar anläggningar?
hur ser det ut på andra orter, är det fritt att skida uppför i systemet?

- Monterosa har ett speciellt upphill-pass som kostar kanske hälften av vanligt dagkort.
- Aspen som tar 190$ för ett dagkort har gjort speciella ski-touringleder som är gratis (!).

JAndersB

Aktiv medlem
"Utan 4 personers boende, liftkort.... man ingen värdig kund"
Snarare ingen kund alls?

Tror inte bara det är i Åre man inte får tura uppför i markerade pister, utan tror det är en del av SLAOs riktlinjer. Varför toppturar du inte utanför pist istället?
Därför att det är lättare att gå uppför i pist.

Och jo, vi är kund och Skistar har redan de senaste 5 dagarna tjänat flera tusen på oss. Men svenska fjäll håller inte för dagligt liftkortsköp och när ekonomerna som prissätter halvdagskort har totalt hjärnsläpp så...

FMP

Aktiv medlem
Därför att det är lättare att gå uppför i pist.

Och jo, vi är kund och Skistar har redan de senaste 5 dagarna tjänat flera tusen på oss. Men svenska fjäll håller inte för dagligt liftkortsköp och när ekonomerna som prissätter halvdagskort har totalt hjärnsläpp så...

Skriver under på att liftkorten generellt är dyra och halvdags- och heldagskort har väldigt högt pris i förhållande till andra varianter. Och håller med om att Skistar ofta försöker maxa inkomster. Men är inte riktigt med på problemet här.

Du vill gå uppför i pisten för att det är lättare, alltså drar du nytta av röjandet, snöläggandet och preparerandes som gjorts. Tror som sagt ändå inte det är unikt för skistar att man inte får gå upp i pist, utan att det är säkerhetsregler från SLAO som främst stoppar det, men ur affärsmässigt perspektiv låter det inte jätteförvånande att de vill att folk ska gå upp för egen maskin och åka ner i pisterna.

Huruvida du betalat för andra tjänster tidigare är väl (tyvärr) ganska irrelevant för ett förtag av skistars storlek kan jag tänka mig.

JAndersB

Aktiv medlem
Skriver under på att liftkorten generellt är dyra och halvdags- och heldagskort har väldigt högt pris i förhållande till andra varianter. Och håller med om att Skistar ofta försöker maxa inkomster. Men är inte riktigt med på problemet här.

Du vill gå uppför i pisten för att det är lättare, alltså drar du nytta av röjandet, snöläggandet och preparerandes som gjorts. Tror som sagt ändå inte det är unikt för skistar att man inte får gå upp i pist, utan att det är säkerhetsregler från SLAO som främst stoppar det, men ur affärsmässigt perspektiv låter det inte jätteförvånande att de vill att folk ska gå upp för egen maskin och åka ner i pisterna.

Huruvida du betalat för andra tjänster tidigare är väl (tyvärr) ganska irrelevant för ett förtag av skistars storlek kan jag tänka mig.
Tänker inte gå in på djupet i ekonomisk teori kring prissättning av tjänster, vi har redan haft den diskussionen när det gäller Skistars parkeringsavgifter.

Jag tycker detta är jämförbart. Många gör olika saker och kanske blandat i fjällen. Men var då ärliga och kalla det för intäktsbevakning. Någon säkerhetsrisk är det ju inte, lika lite som att förbjuda husbilar nattetid på parkeringarna är något större snöplogsproblem eller stugbilarnas parkering dagtid är ett miljöprolem utan ytterligare ett sätt att maximera (camping) intäkterna.

Till syvendes och sist handlar det om kundupplevelsen av dig som företag.

JAndersB

Aktiv medlem
Jag tycker precis tvärtom angående folk som går uppför i backarna. Sunt förnuft.
Går uppför sakta i kanten och ser uppför kontra skidåkare som står stilla var som helst. Säkerhetsrisk? Tycker inte jag och vad jag vet de flesta anläggningar jag åkt i i alperna. Där är det t. o. m. en sport, utför oväsentligt för dessa.

Sedan får vi väl då börja underbygga våra förnuft. Skall vi hålla oss primärt till skidmeriter? 😀

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Går uppför sakta i kanten och ser uppför kontra skidåkare som står stilla var som helst. Säkerhetsrisk? Tycker inte jag och vad jag vet de flesta anläggningar jag åkt i i alperna.

Kan bara hålla med. Folk som går uppför är nog den enda kategori åkare som jag aldrig någonsin svurit över. Och då utgår jag ändå från att om pd 2011 och pd 2021 skulle råka på varandra i backen så skulle det åtminstone tänkas svordomar.

fredw

Aktiv medlem
Reglerna verkar välmenande men något föråldrade. Borde gå att modifiera så att alla blir glada. Om någon hudar upp i kanten av en hyggligt bred backe så ser jag inga problem. Att sicksacka uppåt i en pist, vilket man iofs sällan sett, är väl mindre lämpligt.

Nu tycker jag vi tar varann i hand och enas om det kloka jag skrev här, annars plockar jag åter fram videon ”We shall overcome” med Bildt och Friggebo.
Mvh Konsensusknarkaren

JAndersB

Aktiv medlem
Reglerna verkar välmenande men något föråldrade. Borde gå att modifiera så att alla blir glada. Om någon hudar upp i kanten av en hyggligt bred backe så ser jag inga problem. Att sicksacka uppåt i en pist, vilket man iofs sällan sett, är väl mindre lämpligt.

Nu tycker jag vi tar varann i hand och enas om det kloka jag skrev här, annars plockar jag åter fram videon ”We shall overcome” med Bildt och Friggebo.
Mvh Konsensusknarkaren
😀 Nej, nej, nu skall vi utreda vem som har sunt kontra osunt förnuft. Förresten, kan man ha osunt förnuft?

Martin-J

Medlem
Tror det var i Jasna/Slovakien som det fanns skyltar med budskapet att om du turar uppför måste du gå i kanten. Helt rimligt och knappast farligare än nån som stannar och vilar i kanten. Tomtarna som vilar mitt i backen, gärna under ett krön är en annan diskussion.

Christiam

Aktiv medlem
Liftkortet ger rätt att åka lift och nyttja pDu betalar inte endast för liften. Bortsett från Nuolja, där betalar man endast för liften för pist finns det inte : ) .
För 4-5 år sen var det inga problem att gå uppför i Idre, i Bjurs har det heller inte varit problem så länge man frågar.
Jag förstår dock inte varför någon vill gå upp för en pist, speciellt inte när man sedan ska åka ner för samma pist. Jo- jag har själv gjort det några gånger.
Skimo tävlande kan ioch för sig syssla med det utifrån träning men för oss med bredd på skidorna och bullar i ryggsäcken så känns det onödigt tråkigt.

simhall

Medlem
Om vi vänder på frågan, hur mycket är du beredd att betala för att få utnyttja den röjda, snölagda och preparerade markbit som pisten utgör att gå uppför i?

Samma som för att utnyttja liften också är kanske lite magstarkt men förväntar du dig att det ska vara helt gratis?

JAndersB

Aktiv medlem
Liftkortet ger rätt att åka lift och nyttja pDu betalar inte endast för liften. Bortsett från Nuolja, där betalar man endast för liften för pist finns det inte : ) .
För 4-5 år sen var det inga problem att gå uppför i Idre, i Bjurs har det heller inte varit problem så länge man frågar.
Jag förstår dock inte varför någon vill gå upp för en pist, speciellt inte när man sedan ska åka ner för samma pist. Jo- jag har själv gjort det några gånger.
Skimo tävlande kan ioch för sig syssla med det utifrån träning men för oss med bredd på skidorna och bullar i ryggsäcken så känns det onödigt tråkigt.
Jag kan garantera att för tillfället går du inte uppför i sälenfjällen för att åka utför utanför pist.

JAndersB

Aktiv medlem
Om vi vänder på frågan, hur mycket är du beredd att betala för att få utnyttja den röjda, snölagda och preparerade markbit som pisten utgör att gå uppför i?

Samma som för att utnyttja liften också är kanske lite magstarkt men förväntar du dig att det ska vara helt gratis?
Ja. Om du har lite sunt förnuft i din prissättning av dina tjänster. Och där innefattas inte att ett dagskort kostar 495kr och halvdag 465 kr och 2 timmar 435 kr.

Och framför allt motiverar du inte det med att det är en säkerhetsrisk. Vilket pistören som stoppade oss helt höll med om.

fredw

Aktiv medlem
Kanske dags för ett "pistkort" som en billigare variant på liftkort. Låter som en "win-win".

PS Om ni ser någon som tältar och plockar svamp i pisten i Tänndalen så är det nog PC (med hänvisning till allemansrätten) ;)

Nu är jag just nu på så bra humör att jag inte vill elda på några småirriterade diskussioner, men om pisten inte är inhägnad (vilket de inte brukar vara) gäller inte då Allemansrätten? ;)

På den här pdfen, som heter Allemansrätt och skidåkning, så står det så här:

SKIDBACKE
Vid skidbackar räknas de markerade nedfarterna vid skidanläggningar som arbetsplats, och ingår därför inte i Allemansrätten.

simhall

Medlem
Ja. Om du har lite sunt förnuft i din prissättning av dina tjänster. Och där innefattas inte att ett dagskort kostar 495kr och halvdag 465 kr och 2 timmar 435 kr.

Och framför allt motiverar du inte det med att det är en säkerhetsrisk. Vilket pistören som stoppade oss helt höll med om.
Att pistören stoppade er beror på att nuvarande regler inte tillåter turande uppför. Jag kan hålla med om att det är en konstig regel som bör ändras men det är inte upp till en enskild pistör att bestämma, hen får helt enkelt jobba utifrån de regler som finns.

Jag förstod inte riktigt den andra delen av ditt svar, kanske var jag oklar i frågan. Jag tycker inte att den som går uppför ska betala skipasspriser utan något slags pistkort som föreslås. Vad skulle du vara beredd att betala för ett pistkort?

JAndersB

Aktiv medlem
Att pistören stoppade er beror på att nuvarande regler inte tillåter turande uppför. Jag kan hålla med om att det är en konstig regel som bör ändras men det är inte upp till en enskild pistör att bestämma, hen får helt enkelt jobba utifrån de regler som finns.

Jag förstod inte riktigt den andra delen av ditt svar, kanske var jag oklar i frågan. Jag tycker inte att den som går uppför ska betala skipasspriser utan något slags pistkort som föreslås. Vad skulle du vara beredd att betala för ett pistkort?
Inte beredd att betala något för det. Avstår hellre. Detta är en nödlösning. Vi åker normalt i norden en blandad kompott av liftburen pist, längd och topptur, normalt i Norge. Topptur i Sälenfjällen är ett substitut för att betala för mycket för dåligt pistkörning, något som vi generellt undviker. Likaså undviker vi att betala för längdåkning. Skistar skall ha en uppskattning för att den är gratis än så länge. Tycker den bör ingå i "totalpaketet" för fjällupplevelsen, precis som parkering och husbilsparkering. Leder ändå till en hel del intäkter.

FMP

Aktiv medlem
Likaså undviker vi att betala för längdåkning. Skistar skall ha en uppskattning för att den är gratis än så länge.

Även längdåkning kostar hos Skistar. Men gör den väl hos de flesta svenska orter som aktivt preparerar spår och gör konstsnö tror jag?

JAndersB

Aktiv medlem

Även längdåkning kostar hos Skistar. Men gör den väl hos de flesta svenska orter som aktivt preparerar spår och gör konstsnö tror jag?
Nej, inte i Sälen. Finns dessutom många olika sätt att generera intäkter. Att ta betalt för grillplatser, som ju var på tapeten i parkeringstråden tidigare, är ju kanske att suboptimera.

Christiam

Aktiv medlem
Konstruktivt förslag. Även du verkar betalningsvillig. Aktieägare i Skistar? Vi är det.
Det finns mycket jag inte gillar med Skistar och därför besöker jag dom inte. Lättaste lösningen på ”problemet”. Vill jag nyttja något så betalar jag ( oftast) och nej, jag är inte aktieägare.
Är det inte bättre att ta upp detta på nästa aktieägar möte?

TailGunnar

Aktiv medlem
Och vad, i enlighet med forumreglerna, vill du antyda med det. Du verkar i alla fall betalningsvillig. Aktieägare i Skistar? Dessutom svarade du inte på min senaste fråga till dig.
Alltså bara baserad på dina kommentarer här på din Freeride och din yrkesprofil runt skatteplanering var det ganska enkelt att dra en slutsats om din betalningsvilja när det gäller spåravgifter.

JAndersB

Aktiv medlem
Måste säga att freeride.se förvånar mig nuförtiden. Från att ha tidigare varit befolkat av ganska roliga, akademiska vilda unga så vimlar det idag av parkeringsavgifts-, längd- och topptursbetalningsvilliga storstadsbor. Eller?

JAndersB

Aktiv medlem
Det finns mycket jag inte gillar med Skistar och därför besöker jag dom inte. Lättaste lösningen på ”problemet”. Vill jag nyttja något så betalar jag ( oftast) och nej, jag är inte aktieägare.
Är det inte bättre att ta upp detta på nästa aktieägar möte?
Eller så försöker man påverka till det bättre. Vilket tror du du har mer glädje av framöver? Finns ju inte så många alternativ i norden.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Som det är någon som redan har skrivit så är det inte Skistar som har bestämt att det är förbjudet utan det är SLAO med andra ord i alla backar som är anslutna till SLAO skall det vara samma regel om detta.

Topp