Skistar jobb skidinstruktör lr liftvärd

hannahelfv

Medlem
Hej! Är 19 år och gör inget hellre än åker skidor, vissa kallar det besatthet. Hade tänkt söka mig till whistler men har inga vänner att dra med. Vill ändock säsonga och undrar över några saker.

Om man söker sig till en skistarort, går det att söka både liftvärd OCH skidinstruktör då?
Jag har gått steg 1, finns det efter det ngn chans att få jobb inom skistar?
Vågar man dra ner till alperna helt själv som liten tjej utan varesig boende lr jobb? Är det värt det?

Enormt tacksam över svar
/hannah

Vad gäller Skistar-jobb så ska du definitivt söka både som liftvärd och skidinstruktör. Det ökar dina möjligheter om du är beredd att jobba med lite allt möjligt.

När det kommer till alperna så är det bara att köra. Du är fortfarande ute i god tid för att fixa både bostad och jobb inför kommande säsongen.

Oavsett om du väljer Whistler, alperna eller någon svensk skidort så är det definitivt värt det!

/Mårten

När jag sökte så hade du ett förstahandsval och ett andrahandsval. Kolla på ansökningsformuläret så kommer det upp.

Lycka till.

Om du bara har steg 1 så är det väldigt liten chans att få jobb i Åre, pröva Sälen då istället eller ta 2:an snabbt.
Men precis som Mårten skriver, sök, sök sök sök... det är totalt värt det!

Kula82 sa:
Om du bara har steg 1 så är det väldigt liten chans att få jobb i Åre, pröva Sälen då istället eller ta 2:an snabbt.
Men precis som Mårten skriver, sök, sök sök sök... det är totalt värt det!
Då får utbildning av Skistar så din nuvarande utbildning gör det är inte svårare/lättare att få jobb i Åre kontra Sälen.

Nej du får inte utbildning av skistar, För att bli snbinstruktör i Åre ser vi helst att du ar 3:an för snowboard eller en väldigt massa erfarenhet.
De flesta som blir anställda som skidinstruktörer kommer från skidlärarlinjen eller Scott och också har minst 3:an.
Vet inte riktigt vart Jet har fått sin info ifrån, (KAN vara så att han vet nåt jag inte vet...jag är inte allvetande)

Men jag vet att Sälen har anställt flera som inte har utbildning eller låg utbildning.

Senast ändrad:
Jag vet att man testade konceptet med just en sådan 50/50 tjänst i Lindvallen för några år sedan, men man tyckte inte riktigt att det fungerade som man hade hoppats på. Dock så har det varit hög efterfrågan på en sådan tjänst under mina två säsonger jag arbetat i vallen, så vem vet inför denna säsong.

För övrigt så tror jag det är större sannolikhet att få jobb som skidlärare i Lindvallen kommande säsong om man jämför med förra säsongen då det ser ut att kunna bli lite utav ett "generationsskifte".
Man säger väl att medelsäsongaren i Sverige gör 2-3 säsonger innan den ser sig omkring för annan ort eller yrke.
Förra säsongen var 80% av skidskolan i lindvallen återkommande säsongare, men i år kommer som sagt möjligheterna vara större för de som söker sig till Lindvallen.

Jag hade ingen utbildning alls när jag åkte upp min första säsong, och självklart var dessa inte gratis när jag väl tog dem, men däremot fick vi dem till reducerat pris. Så när det gäller Sälen så tror jag definitivt att dina chanser är högre om du har 1:an, men det du har på pappret spelar egentligen en ganska liten roll.
Det är framför allt hur du är som person som väger allra tyngst!

Om du inte lyckas ta dig till Whistler så finns ju alltid Sverige kvar, så sök!

Kula82 sa:
Nej du får inte utbildning av skistar, För att bli snbinstruktör i Åre ser vi helst att du ar 3:an för snowboard eller en väldigt massa erfarenhet.
De flesta som blir anställda som skidinstruktörer kommer från skidlärarlinjen eller Scott och också har minst 3:an.
Vet inte riktigt vart Jet har fått sin info ifrån, (KAN vara så att han vet nåt jag inte vet...jag är inte allvetande)

Men jag vet att Sälen har anställt flera som inte har utbildning eller låg utbildning.
När jag gick Steg 1+2 gjorde jag det tillsammans med säkert 30 pers som blivit nyanställda i Åres skidskola. Men det var ju 2007.

Ja just den säsongen var jag ju inte där så den kan jag inte uttala mig om.
Och om det var 30 pers så var ju det nästan hela skidskolan så då verkar dom ju ha varit lite desperata.
Men som sagt, det var ju nästan 6 år sedan.

Senast ändrad:
Hur går det för dig :)??? Jag och en polare är också sugna på Whistler, annars Sälen ;) Vi har båda sökt liftvärd på skistar!

Tillbaka
Topp