Skistar tar klövsjö till nästa nivå

Intressant diskussion om skidsporten, eller alpina idrotten, som kanske är värd en egen tråd. Men jag fick feeling och fortsätter här.

Som engagerad tränare och förälder i en av de större klubbarna utanför Stockholm, ser jag stora utmaningar inom idrotten. För att vara konkurrenskraftig som klubb måste du tidigt få upp din lokala backe. Idrotten kan idag bedrivas och utvecklas där följande förutsättningar finns:

- stabila ihållande minusgrader (inte nödvändigtvis stora naturliga snömängder) relativt tidigt, gärna mitten av november
- en hyfsat stor befolkning i upptagningsområdet (säg 100.000 upp till 5 mils radie)

Samhällets storlek har betydelse då det krävs stora ideella insatser för att driva backe idag. I många mindre klubbar på mindre orter är det några fåtal familjer som skapar förutsättningarna. Detta är inte hållbart. I större samhällen finns större möjligheter att dela på bördan.

Jag har endast mina och andras observationer som grund, men för 30-40 år sedan fanns det en lokal backe med klubbverksamhet i varje liten ort. De slet säkert redan dåförtiden, men idag klappar de ihop. Det är för tungt att driva backe ideellt med krav på snö från slutet av november.

Alpinidtotten har minskat också av andra anledningar. Familjer jag är i kontakt med där barnen/ungdomarna inte kommer in eller av annan anledning inte kan gå på olika gymnasier med alpin inrikting (både RIG och NIU) finns ingen möjlighet att fortsätta utöva idrotten. De allra flesta, om inte alla, som inte går en alpin inriktning på gymnasiet slutar. Alltså vid 14-15 års ålder. Inte stora möjligheter för late bloomers här inte. Detta är utmaningar även inom andra idrotter, speciellt individuella. Men alpinidrotten är dessutom klimatkänslig på ett sätt som exempelvis friidrotten inte är.

Där de kommersiella aktörerna bedriver verksamhet är det fortfarande vinter. Men där är befolkningsunderlaget ofta för litet för att bedriva föreningsliv och klubb-/tävlingsverksamhet. Föreningar drivs av bofasta, och kommersiella aktörer lever av turism. På några orter kan man leva symbiotiskt (Kungsberget, Åre) och på andra orter tär man på varandra (Borlänge/Romme).

Jag har den stora lyckan att bo där vi har goda förutsättningar, både klimatmässigt och med ett skapligt upptagningsområde. Det finns nog några sådan städer/regioner kvar - Falun, Gävle, Sundsvall, Östersund samt kanske någonstans i Småland och Värmland. Längre norrut finns klimatförutsättningar som möjligtvis kan kompensera för en mindre befolkning.

För övrigt har nog skidturism länge ansetts vara lyxkonsumtion. Däremot tycker inte jag att alpin klubbverksamhet ska behöva vara lyxkonsumtion, om man råkar ha möjlighet att leva nära en fungerande alpin idrottsförening (utanför storstadsområdena dårå).

Nej tack.

Har inte kallat dig ett enda ”epitet” i mitt inlägg.
Då kan vi avskriva att jag driver en "extrem politisk agenda", det stjäl fokus från huvudsyftet. Kan också tipsa om att läsa ekonomisk teori, det ger en bättre förståelse för vilka utmaningar den liftburna utförsskidåkningen som folkrörelse står inför. Marx är en av statsvetenskapens genom tidernas störste tänkare så han är ett gott exempel. Om man inte vill läsa så får man fortsätta leva i ovisshet, men pådyvla inte din missuppfattning som andras påståenden när du inte förstår.

Jag har drivit tråden i en riktning som inte kanske var trådstartarens mening men jag anser ämnet värt att nyansera då det annars är lika ointressant som vilken färg det blir i badrummen. Skistar bygger mer boende? Vi kan lika gärna diskutera om det blir snö i vinter.

Senast ändrad:
Det är väl fritt fram för de kommuner och/eller föreningar som Sunnes och Almåsas anläggningar/backar tillhör att försöka driva verksamhet där - om det finns lokalt demokratiskt stöd och engagemang för det?

Den som hänvisar till Marx får vara beredd på reaktioner, och om reaktionerna är negativa så beror det nog oftast på att de är välgrundade.

Senast ändrad:
Detta har ju med samhällsutvecklingen som helhet att göra. Det gäller inte bara en sport utan nästan alla sporter. Dock är påverkan stor på alpinskidåkning pga de saker som tas upp i tråden. Ser vi till ekonomin som helhet har vi under lång tid haft stora förändringar som reallöneförsvagning stigande bostadspriser/hyror samt dyrare kommunikationsmöjligheter. Idag har en familj 2st förvärvsarbetande som båda gärna jobbar övertid och äger ett för dyrt boende och en för dyr bil. Det slår mot fritidsintressen. Där färre har tid att vara volontär.
Problemen har lätt till att vi har för lite tid helt enkelt. Viket gör att Skistar kan komma in och leverera en efterfrågad vara med högre kvalite än tidigare. Dock kanske utan charm.

Kan tänka mig att de flesta här inne har mellan 25-75 skiddagar om året. Men det har ju inte de flesta skidåkare. Vilket gör att man väljer de större orterna för att vara säker på att man får -bang for the buck. Tycker det är ganska surt när man har bokat en skidweekend långt i förväg. Sen är de flesta liftarna och backarna stängda. Då blir man missnöjd och väljer ett säkrare alternativ nästa gång. Vilket slår mot de mindre anläggningarna.

En sak som är intressant i denna tid av hållbarhetstänk är att kommunikationerna på de flesta skidorter är pissdåliga (ej Åre). De vill att man ska åka tåg och boka boende utan för komplexen som ägs av liftbolagen men då finns ingen buss. I Idre finns t ex ingen kommunikation från byn till anläggningen. I Tänndalen går det 2 bussar om dagen. Detta är ett typ exempel på att utbud och efterfrågan inte går ihop.

Detta har ju med samhällsutvecklingen som helhet att göra. Det gäller inte bara en sport utan nästan alla sporter. Dock är påverkan stor på alpinskidåkning pga de saker som tas upp i tråden. Ser vi till ekonomin som helhet har vi under lång tid haft stora förändringar som reallöneförsvagning stigande bostadspriser/hyror samt dyrare kommunikationsmöjligheter.
Varför skriver du ett sådant fullständigt falskt påstående?
Svenska löntagare har sedan 1995 varje år haft kontinuerligt stigande reallöner. Det är bara det senaste året som vi har haft reallönesänkningar pga den plötsligt uppkomna inflationen.
År 2021-2022 hade Sverige de högsta reallönerna någonsin.
Jämfört med 1960 är våra reallöner 270% högre.
1703801396905.png

Varför skriver du ett sådant fullständigt falskt påstående?
Svenska löntagare har sedan 1995 varje år haft kontinuerligt stigande reallöner. Det är bara det senaste året som vi har haft reallönesänkningar pga den plötsligt uppkomna inflationen.
År 2021-2022 hade Sverige de högsta reallönerna någonsin.
Jämfört med 1960 är våra reallöner 270% högre.
Visa bilaga 28812
Ok dåligt uttryckt då man i normalt pratar om stigande reallöner. Men ser man till löneutveckling i olika yrkesgrupper i västvärlden har Sverige släpat efter. Framförallt när man tar hänsyn till kronans utveckling. En annan fråga är kring hur man mäter inflation vilket ibland blir felaktigt.
Finns en utredning kring detta.
Så vår köpkraft har ökat starkt men inte jämfört med närliggande länder. Sett till köpkraftsjusterad BNP.

Så vår köpkraft har ökat starkt men inte jämfört med närliggande länder. Sett till köpkraftsjusterad BNP.
Det beror på vårt dåliga folkomröstningsbeslut att inte gå med i Euro-samarbetet. Men sett till vår egen svenska köpkraft så har vi aldrig haft det ekonomiskt bättre än för 1-2 år sedan.
Hade vi gått med i Euron efter folkomröstningen så hade vi som folk antagligen varit ca 20% rikare än vad vi är idag.

. I Idre finns t ex ingen kommunikation från byn till anläggningen. I Tänndalen går det 2 bussar om dagen. Detta är ett typ exempel på att utbud och efterfrågan inte går ihop.
menar du att Dalatrafik slutat med buss från Idrebua till Idre fjäll? Låter lite skumt då jag åkte den bussen förra året och i höstas var då bussststionen vid fjället kvar.
En snabb koll i appen visar detta.

Bilagor

• IMG_2026.png
    IMG_2026.png
    82.7 KB · Besök: 69
Vi som har litet längre egenupplevt tidsperspektiv kanske ska påminna om att det fanns en ganska lång period efter guldåldern med Stenmark då skidturismen av olika skäl förde en något blekare tillvaro i Sverige. Sen kom det ett uppsving som nu kanske planat ut till en period med konsolidering och en del konkurser.
Under den tid som svensk folkmängd ökat från 7-8 miljoner till 10 (dvs 25-30%) tror jag att svensk skidturism ökat betydligt mer. Plus att en del av den folkökningen beror på invandring där andelen skidåkare är färre.
Så det gäller att ha rimliga förväntningar.

Vi som har litet längre egenupplevt tidsperspektiv kanske ska påminna om att det fanns en ganska lång period efter guldåldern med Stenmark då skidturismen av olika skäl förde en något blekare tillvaro i Sverige. Sen kom det ett uppsving som nu kanske planat ut till en period med konsolidering och en del konkurser.
Under den tid som svensk folkmängd ökat från 7-8 miljoner till 10 (dvs 25-30%) tror jag att svensk skidturism ökat betydligt mer. Plus att en del av den folkökningen beror på invandring där andelen skidåkare är färre.
Så det gäller att ha rimliga förväntningar.
Lite OT, men ändå inte; Har inte skidturismen ökat på bekostnad av Thailandturismen de senaste åren?
De slog mig nu i mellandagarna att man inte hör om Thailandsturismen lika mycket som man gjorde förr.
Nästa år är det 20 år sedan Tsunamin 2004. Då kändes det som halva Sverige där och det var en enorm händelse som påverkade hela landet; alla kände någon som var påverkad.

Hade Tsunamin skett idag vettetusan om den hade haft samma påverkan på det nationella psyket?

Lite OT, men ändå inte; Har inte skidturismen ökat på bekostnad av Thailandturismen de senaste åren?
De slog mig nu i mellandagarna att man inte hör om Thailandsturismen lika mycket som man gjorde förr.
Nästa år är det 20 år sedan Tsunamin 2004. Då kändes det som halva Sverige där och det var en enorm händelse som påverkade hela landet; alla kände någon som var påverkad.

Hade Tsunamin skett idag vettetusan om den hade haft samma påverkan på det nationella psyket?
Screenshot 2023-12-29 at 12.57.58 PM.png

Men för h…..e, detta är ett skidforum.
Finns det inte några admin/moderatorer här eller?
Dra erat politiska åskådningstjavs i ett annat forum.
Ja, det håller jag faktiskt med om.
Det är mycket politiskt åskådningstjafs på forumet. Det beror nog bl a på att det startas klimatpolitiktrådar och annat av en del medlemmar.
Redaktionen är nog inte oskyldig heller, en del artiklar har emellanåt haft innehåll/vinkling med klimat-/miljöpolitiskt innehåll.

Det blir mitt Nyårslöfte att skriva mindre politik på forumet (även om jag redan till övervägande del bidrar med inlägg om skidåkning och restips här).
Och du @farsan56 , du skrev ditt inlägg kl. 02.30, borde du inte sova :sleep: då så att du orkar upp tidigt på morgonen nu när ni har så fina snöförhållanden i Åre?❄️🎿;)

Gott Nytt År!🎆🎇

Vi har alltid fina snöförhållanden i Åre 😃

Om jag nu gick upp för att pudra näsan när jag skrev det då?
Men oavsett, jag är kvällsmänniska!
Då jag var tvungen att styra upp lite inför nyår var jag inte i liften förrän kl11.
Så: 11-15 allmänhetens åkning inkl skogsmys.
Byte till pistskidor.
15-16.30 piståkning med inriktning på teknikträning.
Hem och svidande om till längd.
10km längd med hustrun.

Det var min Fredag det.
Hur var din åkning idag?

Vi har alltid fina snöförhållanden i Åre 😃

Om jag nu gick upp för att pudra näsan när jag skrev det då?
Men oavsett, jag är kvällsmänniska!
Då jag var tvungen att styra upp lite inför nyår var jag inte i liften förrän kl11.
Så: 11-15 allmänhetens åkning inkl skogsmys.
Byte till pistskidor.
15-16.30 piståkning med inriktning på teknikträning.
Hem och svidande om till längd.
10km längd med hustrun.

Det var min Fredag det.
Hur var din åkning idag?
Kvällsmänniska? Snarare nattsuddare. ;)
Jag är också kvällsmänniska, det är helt OK.

I Skåne var det 7 plusgrader och kraftig blåst idag, inte så mycket skidåkning då tyvärr. Var igår på Spa-hotell med frun i stället.
Jag är glad för din skull att du har fin skidåkning varje dag, det missunnar jag ingen. Jag är kvar i arbetskarriären och har bara sex veckors semester/fritid per år, men jag åker på skidsemester lite då och då i stället.

Jag önskade dig Gott Nytt År, synd att du inte kunde ta det utan tvunget skulle svara lite oförskämt i stället. Eller tolkade jag ditt svar fel?
Önskar dig Gott Nytt År igen från en plats mitt emellan Åre och Alperna.🎆🎇

Senast ändrad:
Det är mycket politiskt åskådningstjafs på forumet. Det beror nog bl a på att det startas klimatpolitiktrådar och annat av en del medlemmar.
Redaktionen är nog inte oskyldig heller, en del artiklar har emellanåt haft innehåll/vinkling med klimat-/miljöpolitiskt innehåll.
Det ät ju väldigt olyckligt att klimatet blivit kidnappat av politiska partier. Egentligen är det bara en fråga om vetenskap och den är betydligt mer enad än politiken.
( ursäkta nu blev det politiskt igen.) Kul i alla fall att vi har så mycket fin snö så tidigt i år så vi kan få åka i alla de småanläggningar som fortfarande snurrar vårt avlånga land.

Men för h…..e, detta är ett skidforum.
Finns det inte några admin/moderatorer här eller?
Dra erat politiska åskådningstjavs i ett annat forum.
Tror du inte skidåkning har med politik att göra?

Det vore ju fantastiskt om man kunde leva i en villfarelse att skidåkningen existerar oberoende av politiken. Förstå vad lite man skulle behöva oroa sig? Men jag är inte sådan. Vi måste ta ansvar för vår sport.

"Om du somnar kan du du väckas av en helvetesbrand
och den brödlöses sorg skall bli din." -Dan Andersson, ur Visa vid kolvakten.

Jag bor i Åre och du tror att jag inte förstår att politik har med skidåkning att göra.
Men nu har vi både Marx och Dan Andersson med i diskussionen.
Underbart!
Du som har koll på bitarna, åkte dom lagg?

Jag bor i Åre och du tror att jag inte förstår att politik har med skidåkning att göra.
Men nu har vi både Marx och Dan Andersson med i diskussionen.
Underbart!
Du som har koll på bitarna, åkte dom lagg?
Marx hade en sådan dålig hygien att han hade utslag överallt. Känns inte som en "luftturist".

Tillbaka
Topp