Skogsåkning Chamonix

PatricCham

Ny medlem
Skogsåkning Chamonix
Hej kamrater! Jag ska säsonga i Chamonix i vinter, och efter förra säsongen i Serre Chevalier som fick mig förälskad i skogsåkning så undrar jag helt enkelt hur skogsåkningen är i Chamonix och var den är bäst? Tips tack! :)

Skogsåkning Chamonix
Grands Montets - "Drömskogen"? Swisch. Swisch.

Edit:
Den är ganska fantastisk. Hur den står sig mot Tabuc, blir väldigt subjektivt.

Senast ändrad:
Skogsåkning Chamonix
Nu är det visserligen länge sedan jag åkte där men det går att kliva av på mellanstationen till Aiguille du Midi, skråa en liten bit skiers right och ned genom skogen och ned till byn. Ganska brant bitvis.

Skogsåkning Chamonix
Som Jibberisch säger så hittar man åkning i den så kallade "drömskogen" vid Grand Montets, denna skog är lokaliserad mellan Plan Roujan-liften och Retour-Pendant-liften. Åkningen avslutats oftast vid en stig/väg som är omöjlig att missa. Desto mer i mitten då åker desto mer måste du vandra för att komma tillbaka till liftarna, detta betyder självklart att desto mer i mitten du åker, desto mer ospårad snö lär du hitta. Man kan åka vidare ner mot dalen i någon av alla lavinrännor, vilket jag kanske inte skulle rekommendera för någon som inte varit där innan (om du inte är sugen på äventyr). Droppar du ner fel kan du stöta på väldigt brant terräng samt klippor, men prickar du rätt kan du hitta en ospårad ränna. Dessa rännor rekommenderas på dagar då liftar som tar en högre upp är stängda.

Det finns även en del skogsåkning vid Flegére men den är mindre självklar. Från liften Evettes kan du hitta lite fina linjer, dock ganska tätt mellan träden på en del ställen.

Folk åker även ner på olika ställen från kabinbanan vid Flegere samt "första" liften vid brevent. Dock bör man nog ha nån polare med sig som varit där innan då det är ganska mycket klippor.

Sen åks det ju skog överallt vad jag vet, från Montenvers, Plan d l'aiguille, Les Houches, le tour osv osv. Det är bara att utforska! Ner kommer man alltid.

Skogsåkning Chamonix
Finns ju även en härlig körning från Pendatliften (Grands Montets) ner till bostadsområdet Le Lavancher. Därifrån tar du skidbussen hem och trycker i dig varma mackor.

Tillbaka
Topp