Skolan varför hoppar man inte av?

• Trådstartare Trådstartare pontan
  • Start datum Start datum
P

pontan

Guest
Jaf går sista året på gymnasirt och har noll motevation att fortsätta plugga. man sitter dagarna i ända öch drömmer och trånar efter den dag man får gilda fram genom ett puder fält.

När man inte har en aning om vad man vill göra i livet förutom att åka bräda. Varför ska man då sitta och hänga i skolbänk hela dagarna. När man i stället kan dra till alperna och leva livet.

Och vad ska den så kallade utbildingen leda till. Jo! Att man ska få ett bra jobb och spara pengar på hög, men vad är det om man bra får åka 3-4 veckor/år

Det gjäler bra att våga ta klivet och inte låta samhällets krav och normer stoppa dig(föreldrar, släktingar och till med polarna), men det är lättare sagt en gjort.

Om du är i samma sitvation skriv och berätta.

Att du funderar på att hoppa av när du går sista året på gymnasiet är en tillräcklig anledning till att du skall stanna kvar i skolan och lära dig mer. Eller var detta ett skämt i stil med ChamDude?

>> RR <<

Man kan inte åka bräda hela livet och om man nu skulle vilja det så kanske man vill ha ett liftkort.......och har man inget jobb har man inga pengar och då får man inget liftkort !
Alltså jobb=a, pengar=b och åka snowboard/äta mat, dricka=c
a+b=c

Skulle du någon gång (kanske när du är 35 eller senare) vilja läsa vidare på någon form av utbildning så är ju gymnasekompetens ett måste, så skärp dig och gå klart gymnasiet!

Men om någon har ett bra förslag på hur man kommer till B utan att passera A så är ni välkomna att höra av er!

Känns som att vilka argument man än kommer på så ser du dem bara som pikar om vad som är rätt att göra....

Om jag funderar lite på vad valet innebär, dvs hoppa av eller inte så kommer jag fram till följande:

Ok. Du drar ner och gör en säsong nu i vinter. Blir antagligen asball och du är sugen på mer. När våren kommer så skaffar du jobb på Mallorca och stannar där över sommaren. Nästa vinter är det dags för en ny skidsäsong. Såhär kan det nog hålla på ett antal år. Problemet är bara att om du har någon avlägsen önskan om ett "normalt" liv med jobb och familj så är det svinbra att ha en gymnasieutbildning. Om du lägger några månader nu för att gå klart så slipper du kanske flera år på komvux senare. Gymansieutbildning är nästan ett krav för att få jobb idag.

Dessutom så är faktiskt månaden innan studenten jäkligt rolig och full av minnen. Massor av studentfestar, glädje över att ha fixat det!

Men visst det är ditt val...

Håller med föregående skrivare, det är kul så länge det varar men sen blir man sugen på andra saker i livet. Och börja plugga eller ta något skit jobb är inte kul när man är äldre. (fan vad jag låter förståndig :)

"When driving down the road of life,
and you see all these headlights coming your way,
don`t wonder why everyone else is going the wrong way."

jag går oxå sista året på gymnasiet.
o visst i stunder av otrolig dumhet har jag funderat på o hoppa av. men va fan skärp dig. du har gått två år, det sista kommer nog inte o döda dig. dessutom får du garanterat IV-stämpel om du hoppar av på sista året.
tänk, studentfester, en massa sprit, storbystade berit som du bara drömt om att få antasta hon blir helt plöstligt helvild med en 70is i blodet. du har chanser som inte får gå förlorade.....

menmen de är ditt beslut.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp