Skor till en liftskötare, tips?

magnus_wallin

Ny medlem
Hej!

Är det någon av er där ute som har jobbat som liftskötare om i så fall vad hade ni då på fötterna när ni jobbade? Jag skall till Vail-colorado och jobba och står nu handfallen inför valet av skor. Kan ni tipsa mig?

Tack

/Magnus

Tjock sula. Ullstrumpor. Extra innersula.
När det är riktigt kallt brukar jag ha plastpåsar på fötterna för att inte fukta ner skon.
Sen är det vanliga skoterkängor som gäller som skor.
Lundhags har också en bra stövel som du du inte fryser i.
När det varit lite varmare och man inte bara ska stå i liften utan kanske också ha lektioner så har jag använt mina scarpa denali pjäxor. Det funkar men är lite påfrestande på knäna om man har dom mer än någon dag i veckan...

Liftwaffe är inget kul, men det kommer du nog på efter ett tag ;-) Enda som är roligt är att köra pistmaskinen!

Seriositeten är nu låg. Skärpning! Någon som jobbat som liftskötare och kan ge mig tips på ett par rejäla kängor som jag kan inhandla?

Jag kan försöka rota fram märket på mina... Tyvärr undanpacakde i nån låda i väntan på bistrare väder (Halmstad är lite väl ljummet för den typen av stövlar ;-)

Kolla in Sorel, de har bra skor.
Jag använde dessa när jag jobbade som liftwaffe för ett par år sedan. Jag klarade sig med ett par vanliga tunna tubsockar i dem fastän det var -27grader, och stillastående.

Skor som jag helt klart kan rekommendera.

/Daniel

Går som militär på dagarna och knatar då runt i ett par Meindl kängor, de är fan inte gratis men de är en gåva från han där uppe.
Bekväma som as att gå i, varma om man vårdar dem bra och har ett par ordentliga strumpor närmast huden (läs skidstrumpa) och sen ett par rena ullstrumpor utan på dem, dessa leder nämligen bort fukten från fötterna då.
Se bara till och smörj kängorna ordentligt så de inte tappar isolerings/vätsketålighetseffekt.

Annars har även Lundhags liknande kängor, mina är sådana så de går upp en å en halv deci över fot knölen ungefär.
Men de ligger på runt 3 välstrukna laxar i pris.

Hoppas de gav dig tips!

/Eddy

Kolla som sagt in Sorel. Hade såna i vintras & det funkade klockrent. Sen att vi fick köpa dom asbilligt gjorde inte saken sämre.

om det kryper ner till gränsen för liftstängning så skaffa ett par från alaska annars är ju givetvis pjäxor som gäller , nedfarterna måste ju inspekteras, helst en gång i halvtimmen. Se till att hamna i en lift där ni är 2 pers.
Gör inte som jag och köp nåt skräp i stockholm utan köp det på plats.

Tipset :
se till att lägga några liggunderlag där du står. Så att du bryter köldbryggan.

gå till närmaste skoteraffär å köp ett par skoterstövlar med typ en dm gummisula så står du dig i alla väder :)

jag har jobbat som liftwaffe bra länge, och vet att ett par sorel kangor är det enda rätta!!! finns i olika prisklasser, efter köldtålighet, finns bla på naturkompaniet!!! God tur!!! Glöm inte solbrillorna!!

Tillbaka
Topp