Skräddare som kan ta hand om en skaljacka

Mackan91

Medlem
Tjena!

Sitter såhär i jultider och letar efter en skräddare som kan ta hand om en skaljacka.
Det jag är ute efter är en skräddare i Malmö eller i närheten som kan korta armarna på en skaljacka.

Jag har aldrig sett problemet med att armarna är lite för långa, men i takt med att alla mina andra jackor börjar justeras av skräddare så märker jag verkligen hur gött det hade varit om även min skidjacka är rätt i armarna.
Jag har kikat på lite olika lösningar med att skicka iväg jackan till ett par ställen, men vill ju gärna prata med någon när jackan sitter på så att vi är överens om hur mycket som ska kortas etc.

Så, är det någon som haft samma problem och hittat en skräddare för detta ändamål?
De flesta jag har pratat med kan inte garantera att snö/vattentätheten finns kvar efter att de gjort justering, och då har jag ju hellre för långa armar.

Tack för hjälpen och god jul!

Har du hört med tillverkaren? Har hört att Norröna hjälpt till med liknande.
Sen undrar jag hur viktigt det är med att tätheten finns kvar i slutet på ärmarna?

Jag har kollat med tillverkaren och de refererade mig till några som tyvärr ligger i Stockholm, Oslo eller en bit utanför Köpenhamn tyvärr.
Tätheten just där spelar ju egentligen mindre roll, dock vill de jag pratat med inte ändra på det sättet utan de vill justera uppe vid axlarna, vilket gör det lite mer problematiskt om det inte längre är kvar.

Kolla på nätet efter en lokala syateljé/skrädare, jag gjorde så för mitt Stellar ställ.
Eftersom jag är underlång i förhållande till vikten... så var det enda alt.
Kortade jackan nästa 10cm, 5cm ovanför armbågsböjningen och 5cm nedanför.
Samma procedur gjorde sömmerskan med byxorna, jag är supernöjd!

Sömmerskan sa att tejpa sömmarna var svårt att få till, eftersom detta skulle utföras med värma och ett visst tryck, så hon ville inte göra det.
Men jag har inte märkt av att det blir läckage vid sömmarna.
Har provat att vara ute en heldag i fullt spöregn utan att det kommer in vatten.
Förmodligen sämre om det är uppe vid typ axlarna, då läcker det nog.
Annars så finns det att köpa på metervara tejp till goretex, om du vill fixa det själv.

Varför jag inte tipsade om min skräddare är för att hon finns i Luleå.

Tillbaka
Topp