Skulle denna resa fungera?

xaedon

Ny medlem
Hej!

Jag och min brorsa håller på att planera in en Alpresa vecka 1 eller däromkring och vi vet som sagt inte vart vi vill åka. vi är endast ute efter bra skid/puderåkning och man kan som sagt inte veta på förhand när det kommer att snöa.

Det vi tänkte göra är då att vi nu bokar flygbiljetter ner till Geneve i Schweiz och hyr en bil. Jag antar att det blir billigare att boka bil + flygbiljett nu än om vi skulle göra det 2 veckor innan avresa. Hursomhelst så planerar vi att veckorna/dagarna innan vi flyger ner hålla oss uppdaterade på snöförhållanden, nederbörd, väder etc för att på så sätt veta vart den bästa snön kommer att finnas. Vi skulle därefter (någon dag/dagar) innan vår avresa boka boende på någon ort som vi tror kommer ge bra skidåkning.

Mina frågor är.

1. Kommer denna sorts resa att fungera? Någon som försökt detta och lyckats/misslyckats?

2. Kan man i princip garantera att man får ett boende någonstans eller brukar ALLT boende som är acceptabelt (syftar inte på någon högklassig hotellstandard) vara uppbokat?

3. Är detta prisvärt eller kommer boendet bli extra dyrt då det är med så kort varsel? Skulle det kunna bli billigare om vi tar med en till person så vi blir, låt oss säga, 3-4 sammanlagt?

4. Sista frågan jag kommer på för tillfället. Tycker ni att det är värt att göra detta eller ska man bara boka en vanligt resa ned till en specifik ort så att man har allting klart redan innan (och hoppas på att det finns bra med snö där just den veckan).

Anledningen till min oro är på grund av den resa jag gjorde år 2008 till Val Thorens vecka 8 och det hade inte snöat på över 3 veckor och solen hade gassat på under denna tid. Vill helst inte upprepa detta, även om det var acceptabel skidåkning.

edit: Vad skulle en sådan resa kosta i runda slängar om man vill komma undan så billigt som möjligt men ända ha en trivsam levnadsstandard? Pratar vi om 5,10 eller 20000kr per person inlusive skidhyrning, mat, liftkort etc?
Tack på förhand!

Senast ändrad:
1. Bra plan har inte haft precis det upplägget själv men det är definitivt inte fel. Alternativt kan ni flyga till Bergamo. Då har ni relativt nära <4 timmar till t.ex. La Grave, Chamonix, Cevinia, Alagna, Andermatt, St Moritz, St Anton (drygt 4 h). Jag vet inte vilket som är bäst lite smaksak.
2. Tror att du hittar boende överallt dock inte över nyår då det nog är svårt att hitta boende till bra pris någonstans.
3. Det blir nog lite dyrare i synnerhet om ni planerar att byta ort efter några dagar vilket ofta är lockande. Veckokort är rätt mycket billigare och likaså boende. Bilkostnaden är självklart lägre om man delar flera på bilen. Räkna med 500 kr per dag för bil + soppa.
4. Tycker att det är värt det. Det är roligt att se sig runt lite och jaga fin snö, MEN det är risk att en del energi växlar över från skidåkning till bilåkande och logijakt. Om man vill slappa och festa kan en specifik ort vara bra men då bör man nog undvika dom första veckorna i januari då snöläget ofta kan vara lite dåligt. Å andra sidan när det dumpat är snön aldrig så bra som i januari.
Lycka till!

ok, tack för svaret. Det var precis ett sådant svar jag var ute efter :)

Kom gärna med fler kommentarer till detta. Jag tycker själv att denna sorts resa verkar "för bra för att vara sann" då den kommer nästan garantera oss bra skidåkning, ELLER? Det måste ju finnas mycket snö på någon alport runt denna tid på året, tycker man.

Tar gärna emot nackdelar med detta också så att jag kan väga för- och nackdelar mot varandra.

Senast ändrad:
går att flyga billigt till zürich i central-schweiz. Då har ni engelberg, andermatt och massa centrala orter nära. Lite lugnare och inte samma hets som om ni åker till tex st anton eller chamonix.

ni har nog en del att välja på när det gäller boende om ni inte åker vecka 1

vecka 1 är ju nyårsveckan o då åker folk, kanske v2 oxå men sen är januari i princip turistfritt i alperna =)

egen erfarenhet är att det kan vara mycket dyrare att boka på plats för bara någon dag om ni ska åka vidare iofs förmodligen dyrare att boka för en helvecka på plats med. skulle nästan försöka boka boende hemifrån, fast då har ni problemet att ni fast om ni valde fel ort i snösynpunkt. däremot om ni hittar bra billigt boende är ju en riktigt bra tanke för en resa.

Jag har inte läst alla ommentarer nu, men ska själv dit v1 antagligen. Vi ska bara stanna en vecka och de bästa dealen har Nortlander (prisexempel Chamonix inkl allt utan mat 5k med buss, 6k med flyg) Men om ni vill hyra och åka runt själva är ju detta inget superbra alternativ. Vi åker nog till Serre Chevalier eller Val Thorens och ber snöguden Ullr om mycket snö..

Husbil låter som ett klockrent förslag tycker jag, skulle själv vilja åka runt med de ett bra tag där nere, mer flexibel kan man ju typ inte vara =)

Tillbaka
Topp