Skunk Apes, KT-22 och liknande

Bejnan

Aktiv medlem
Är ute efter en allmountain bräda med lite längd på.. tänkt mig minst 165 men gärna längre.. Dom jag fastnat lite för är Smokin KT-22 och Lib-Tech Skunk Apes. Hur är dessa i högre fart? är dom stabil fast det är rocker på dom? Hur är vikten på dessa brädor? Har aldrig gillat Skunk Apes brädan tidigare då jag inbillat mig att det är en riktigt fläskbräda som man måste brottas runt med. Ni som åker nån av dessa har ni lite info åt mig?

Har en 159as parkbräda just nu så vilken av dessa 2 brädor som är bäst i parken är totalt ointressant. Det jag kommer göra är att fokusera på BC åkning.

Eller har ni kanske några andra tips på brädor som jag borde kolla in?

193cm, 88kg, 11 boots. Har "shrinkage tech" på bootsen.

Jag har kört båda. KT-22 har jag kört 166W (årets modell med ctx) och Skunk Ape har jag kört 167 (årsmodell 09 med btx och inte c2btx som den har nu).

Båda brädorna är hur stabila som helst och tål hårdkörning. Jag har storlek 11 på boots och har aldrig upplevt någon av dem som tröga eller sega.

Den största skillnaden är att KT-22 är tydligt direktionell både i flex och form med en klart större nos än tail samt setback på stancet. Skunk Ape är 100% twin med väldigt lite setback.

I piståkning är de ganska likvärdiga men i puder är KT-22:an klart bättre enligt mig. Det som är bättre med KT-22 är att den har styvare tail och ger en bättre kick ut ur svängarna samt att den större nosen ger bättre flyt i pudret, särskilt om du bakmonterar den. KT-22 har även ett lite snärtigare flex och känns loite med levande än Skunk Ape.

Jag kan lugnt rekommendera båda för de är riktigt bra!

Vad händer om man räknar in parken i det hela? Ingen utav dem kanske är optimal för park men om man ska ta med det i beräkningarna?

Är man 193cm lång funkar nog en 169 i parken också.
Skunkapan är ju twin dessutom så då går det att slänga den där switchcorken om man känner för det :P

Min personliga åsikt kring det där är att jag hellre har en twin än en större nos än tail. Mest för att jag hellre vill ha en allroundbräda snarare än olika brädor för olka ändamål och då tycker jag en twin ger mer möjligheter.

Att åka transportsträckor är ett helvette och då är det skönt att kunna slänga runt och åka fakie för att anstränga lite andra muskler ett tag. Sen när pudret tagit slut och man är hänvisad till pist så blir det ju monogtråkit att bara åka regular hela tiden. Då är det skönt att köra fakie. Sen är det ju hippt att åka fakie i puder också har man ju sett i de häfta filmerna i bildradion.

De bästa brädåkarna har som ambition att vara lika bra regular som fakie. Mitt mål är att vara lika dålig på regular/fakie antar jag (eftersom jag inte är nåt proffs direkt)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp