Skydd - Egen risk/Ansvar

Math1

Ny medlem
Skydd - Egen risk/Ansvar
Hej.
Då presenterar jag mig här på Freerid med min första tråd och hoppas jag inte skjuter mig själv i foten.

Jag har ett tag legat och läst på detta eminenta forum men inte haft någon anledning att registrera mig för än nu då jag började läsa tråden: Ryggskydd, ren skit?
Skall redan nu erkänna att jag inte läst alla 130 svaren (tror inte jag är ensam om det) och skapar en ny tråd om en fundering jag fick:

Många (inprincip alla) anser att man använder/inte använder ryggskydd pga eget val eller egen risk om man så vill. Håller absolut med. MEN...

Vilket ansvar har man mot sina kompisar man åker med?
Om jag blir skadad vad utsätter jag mina medåkare för?
Vi leker lite med exemplet skada som ev hade kunnat undvikas med ryggskydd (pga nämnd diskussion).

Jag och två kompisar har planerat ett tag på att göra Åket med stort Å. Vi går upp tidigt. Knallar en bra bit (kommer ifrån lift/annan logistik). Påbörjar åket och allt går så fint ända tills jag blir okoncentrerad och faller.
Jag har tur att jag åkte först mina kompisar kan omedelbart komma fram till mig bara för att konstatera att jag har slagit i ryggen på en utstickande sten och kan inte röra mig (använde inte ryggskydd eller ryggsäck).
Att jag själv är skadad är en sak men vad har jag nu utsatt mina kompisar för? Och naturligtvis har ingen täckning på mobilen. Vad har jag då utsatt dem för?
Jo tre val:
1. Transportera ut mig själva.
2. Låta en åka efter hjälp.
3. Lämna mig ensam och åka efter hjälp.

Inga lätta val. Val som kanske inte hade behövts göras.

Vet att jag ställt det på sin spätts men tycket själv det var ett tydligt exempel. Principen är väll den samma vare sig man åker puder eller jibbar (även om logistiken är jävligt mycket bättre i en park).

Så efter mycket om och men... Vilket ansvar har jag när jag väljer att använda/inte använda tex ryggskydd.

Hoppas inte jag stört diskussionen med att vara för uppstyrd.

Kan väll tillägga att jag åker med ryggskydd (o hjälm) men att det inte har att göra med ansvar inför andra utan att det kanske kan skydda när olyckan är framme.

Mvh
MArcus

Skydd - Egen risk/Ansvar
Problemet är nog så att många inte nåt en sån mognadsgrad som du verkar uppnått (där man inser att livet inte kretsar bara runt just mig) och därför inte kan ta beslut om varken ryggskydd eller hur man skriver vettiga inlägg på forum.

Skydd - Egen risk/Ansvar
Jäkligt bra tanke faktiskt, har aldrig tänkt så förr. Använder bara för att skydda mig, men nu har jag en till anledning :)

Skydd - Egen risk/Ansvar
Uppstyrt är bra! För den åkningen du beskriver är det väl självklart att alla i gänget har den utrustning som krävs för att kunna ta hand om varandra? Transa, spade, sond, hjälm, ryggskydd, förstahjälpenkitt, mobiltelefon... Samt att alla är tränade/förberedda på att olyckor kan och kommer att hända förr eller senare.

Sedan kan man ju anpassa utrustningen efter den åkning/aktivitet som skall utföras den dagen...

Senast ändrad:
Skydd - Egen risk/Ansvar
LoBoMan: Om du hade läst innan du svarat hade ditt svar nog sett annorlunda ut...Dessutom handlar inte allt om utrustning, finns ingen utrustning i världen som kan rädda ditt liv.

Mitt synsätt på det hela är att mina medåkare har ett ansvar att kunna rädda mitt liv. Låter kanske hårt men i 10 fall av 10 värderar jag mitt liv högre än kompisens, och väljer mina åkkompisar därefter, tvingas jag åka med någon som saknar sond/spade lånar jag ut mina egna, de flesta blir glada och bara ett fåtal reagerar efter ett tag på att jag inte längre kan gräva upp dem om något skulle hända...
Jag anser inte att jag har ett ansvar att bära så mycket skydd som möjligt, för att kompisarna ska slippa rädda mig. Däremot har alla i gänget ett ansvar att kunna rädda varandra. Ta exemplet lavin. De flesta här tycker väl att en transa är ett måste, men varför? Oroväckande många motiverar transan med "så att jag kan bli hittad i en lavin". De människorna väljer jag att inte åka med, jag håller mig hellre till de som svarar "så att jag kan hitta min kompis".
Så ser jag på säkerhet
//Tompan

Skydd - Egen risk/Ansvar
Tompan14: Må vara att jag läste lite slarvigt men det jag skrev motsätter väl inte det du säger? Om jag får dra en liten parallell; Jag är hårt drillad i säkerhet när det gäller teknisk dykning och där dyker jag INTE med folk som har fel attityd, fel utbildning, fel utrustning, är dåligt tränade osv. Där går man tom ner på nivån där man ser vilken knop han har använt för att knyta fast backuplampan i karbinhaken (sjukt). Det är helt enkelt för att jag inte vill ha med mig clusterfucks när det går åt helvete, jag vill att teamet ska kunna dra ut mig ur vraket... Å andra sidan så kanske vrakdykning och skidåkning inte går att jmfr. men grundtanken måste gå att applicera. ALLA i gruppen är ansvariga för att ALLA ska han en möjlighet att komma hem... Kan ni inte som grupp enas om detta så kanske gruppsammansättningen är fel och ni har olika mål?

Situationen med spaden hade renderat till att den personen fått "sitta kvar i båten" den dagen om du förstår hur jag tänker. Men en utrustningsdetalj går alltid att fixa (köpa, låna eller hyra) värre är det med attityd..

Skydd - Egen risk/Ansvar
Tompan14: Tycker du säger emot dig själv. Har alla verkligen ansvar att rädda varandra när du lånar ut din utrustning. Hur skall du då ta dit ansvar att rädda honom? Läs igenom och förtydliga kanske bara jag som missförstår?

LoBoMan: Håller helt med om att grundtänket borde gå att applicera även utanför dykningen. Även om dykningen nog kommit längst i säk tänket jämfört med allt annat jag hålt på med, med back up på allt, 1/3 regeln för gas och det konstanta övandet mm.

Men åter: Vilket ansvar har jag för att inte utsätta mina kamrater för onödiga risker?

Några fler frågor: Vad skulle krävas för att lösa situationen i exemplet? Vilken utrustning? Vilka förberedelser?
Hur skulle ni göra?

God fortsättning (på Julen)

Marcus

Skydd - Egen risk/Ansvar
det finns absolut ingen anledning alls att åka utan varken ryggskydd eller hjälm.. det är dom billigaste och bästa livförsäkringarna du kan få när du åker!

visst finns det massor med motargument.. men i slutändan så är det alltid "Saftey first" som pizzaaugust skulle sagt!

Skydd - Egen risk/Ansvar
Tompan14: Du värderar alltid ditt eget liv högst, men när någon annan gör det genom att ha transciever för att kunna bli hittade snarare än att hitta andra vill du inte åka med dem? Låter lite dubbelt för mig.

jeppenator: Allt är en billig livförsäkring, jag avskyr det uttrycket. Att skuldsätta sig upp över öronen för att köpa en ny stor Volvo istället för sin gamla Nissan Micra är definitivt värt det den dag du kör in i en bergvägg.

Men för att hålla mig till frågan tycker jag att så länge gruppen vet vad alla har för utrustning är det OK. Men man ska inte behöva ta ett beslut som i exemplet om man klargjort innan att "på denna turen krävs ryggskydd"

Skydd - Egen risk/Ansvar
Nu har jag inte läst svaren men tanken slog mig.
Om jag slår knät och inte kan röra benet, borde inte jag ha ansvar att bära knäskydd då?
You get it.

Skydd - Egen risk/Ansvar
Hogizz sa:
Nu har jag inte läst svaren men tanken slog mig.
Om jag slår knät och inte kan röra benet, borde inte jag ha ansvar att bära knäskydd då?
You get it.
Tycker man har ett ansvar att se till att man är så säker som möjligt utan att det går ut över åkningen. Två knäskydd skulle nog förstöra åkupplevelsen en del... Sen är det inte rimligt att man ska ha skydd över hela kroppen för att man har ett ansvar gentemot sina kompisar.

Skydda det viktigaste vilket enligt mig är skallen och ryggen/nacken.

Tompan14, dubbelmoral?

Skydd - Egen risk/Ansvar
Som motocrossförare har jag fått lära mig den hårda vägen dethär om jordens dragningskraft och hur den kan bita dig i arslet.

Det är självklart att använda skydd!

Kan fan inte förstå att så många snowboardåkare kör utan hjälm?! Hur fan har de råd att riskera något sådant.

Skydd - Egen risk/Ansvar
Mxrider6 sa:
Som motocrossförare har jag fått lära mig den hårda vägen dethär om jordens dragningskraft och hur den kan bita dig i arslet.

Kan fan inte förstå att så många snowboardåkare kör utan hjälm?! Hur fan har de råd att riskera något sådant.
Därför att snö är mjukare än jord och sten?

Intressant frågeställning i den här tråden. Min personliga åsikt är att det är upp till var och en om man vill åka med hjälm och ryggskydd. Personligen åker jag inte med ryggskydd och jag använder hjälm ca 3/4 dagar, då jag tycker det är drygt med hjälm när man går på tur. Kör också med mössa när jag vet att jag ska köra lugnt - tex lite vårcruising med sämre skidåkare. Jag tycker det är bekvämare och en friare känsla med mössa nämligen.

Sedan, beträffande huruvida man har ett ansvar till sina kompisar gällande att man skall bära ryggskydd i backcountryt håller jag inte med om. Det finns andra riskbeteenden som är av MYCKET större vikt, som man bör se över, innan man börjar tvinga på sina kompisar ryggskydd i lavinterräng.

Och till tompan14: Din egosim och dubbelmoral skiner igenom. Du sätter ditt eget liv i första hand i 10 av 10 fall och låna gladeligen ut din spade och sond till nybörjare som inte ens kommer kunna använda skiten. Tror du verkligen att bara för att du ger din spade till nån stackare så kommer han kunna hitta dig i tid? En person som inte har nån spade/sond kan garanterat inte heller använda sin tranciever. Du har helt fel utgångspunkt i den här situationen. Ditt tankesätt borde istället vara att "Nu tar jag mitt ansvar som den mest erfarne i gruppen, väljer säkra vägar och är alltid beredd att rädda en kompis i nöd".

Synd att du bara tycks förutsätta att alla andra skall vara beredda och villiga att rädda dig, medans du själv skiter i de andra i gruppen. Hoppas det går bra i ditt väljande av åkkompisar, mig åker du iallafall inte med.

Och du, svaret på varför man har en transa är faktiskt BÅDE att man själv skall kunna bli hittad och kunna hitta andra.

Senast ändrad:
Skydd - Egen risk/Ansvar
men det är ju som att säga att det är dålig stil att ta självmord på en offentlig plats framför massa andra, de mår ju dåligt av vad dom sett då

Skydd - Egen risk/Ansvar
Eller så väljer jag att åka med människor som kan hantera situationen. Om alla i gruppen har samma tänk blir säkerhetsnivån väldigt hög, men det var visst ingen som orkade tänka så långt...
Jag förstår fortfarande inte vad som är dubbelt med min moral. Egoist och egoist, tja när det handlar om liv eller död väljer jag mitt liv och din död och det tror jag inte att jag är ensam om...

Skydd - Egen risk/Ansvar
Lukass sa:
men det är ju som att säga att det är dålig stil att ta självmord på en offentlig plats framför massa andra, de mår ju dåligt av vad dom sett då
Ja det är dålig stil, fruktansvärt egoistiskt att t ex kasta sig framför ett tåg.
Man kan diskutera självmordet men oavsett så behöver man inte utsätta andra för traumat.

Skydd - Egen risk/Ansvar
hehe tompan14, förstår du inte eller vill du inte förstå?

du vill att andra ska svara att de ska "kunna hitta andra" och inte svara för "att bli hittat själv". men du själv räddar hellre ditt eget skinn (visst, det förstår jag). men det du inte verkar förstå är att du talar emot dig själv :P som ca 4 personer innan mig försökt poängtera

Senast ändrad:
Skydd - Egen risk/Ansvar
balanselius sa:
Lukass sa:
Ja det är dålig stil, fruktansvärt egoistiskt att t ex kasta sig framför ett tåg.
Man kan diskutera självmordet men oavsett så behöver man inte utsätta andra för traumat.
hur ska man göra då om man mår så dåligt att man inte vill leva mer och måste ta självmord?

Skydd - Egen risk/Ansvar
jeppenator sa:
det finns absolut ingen anledning alls att åka utan varken ryggskydd eller hjälm.. det är dom billigaste och bästa livförsäkringarna du kan få när du åker!

visst finns det massor med motargument.. men i slutändan så är det alltid "Saftey first" som pizzaaugust skulle sagt!
Safety first!

Nej men ansvar eller inte, ett ryggskydd är en sådan liten sak, finns bra som inte känns att ha på sig, daineisse (stavnings) har en skön väst med revbens skydd med, Det är ju inget som stör. Bara ett bra skydd så varför inte liksom. Hjälm tycker jag är skönt bara. Visst hjälm kan vara jobbigt om man hajkar mkt och de e typ as varmt, Men att svettas är ju lätt värt om man kan undvika att slå i huvudet 10 ggr hårdare. man får prioritera vad man tycker är värt själv.

Jag skulle nog inte använda ryggskydd för mina kompisars skull, eller hjälm. Det är nog något man väljer själv. Sen måste man ju tänka på konsekvenser som kan uppstå om man inte har det.

Skydd - Egen risk/Ansvar
Lukass sa:
balanselius sa:
Lukass sa:
hur ska man göra då om man mår så dåligt att man inte vill leva mer och måste ta självmord?
BEGÅ! Kära nån, jag kunde inte hålla mig längre...

Skydd - Egen risk/Ansvar
Mxrider6 sa:

de flesta har nog inget å skydda, hehe! nä men skämt åsido hjälm och ryggskydd ska man ha om man åker park eller offpist, det är (oftast) ett måste!

Skydd - Egen risk/Ansvar
Math1 sa:
Men åter: Vilket ansvar har jag för att inte utsätta mina kamrater för onödiga risker?

Några fler frågor: Vad skulle krävas för att lösa situationen i exemplet? Vilken utrustning? Vilka förberedelser?
Hur skulle ni göra?
Jag funderade lite kring det här och så här långt har jag kommit i mina funderingar, bemöt gärna...

1. Att gruppen har samsyn på vad som gäller där ute.
2. Kommunikation med omvärlden borde vara avgörande? För vad/hur vi än gör så behöver vi få ner den skadade från berget.
3. Någon typ av utb. gällande laviner och 1:a hjälpen.
4. Att gruppen är samtränade gällande lavinsök, kamraträddning och omhändertagande.
5. Spade, sond, transa, 1:a hjälpenkitt, kanske en värmefilt i aluminium. Något annat är väl inte realistiskt att ta med? Ev. Dextrosol och vatten för att lindra chocken hos den skadade eller polare som krisar?
(6. En person som tar på sig ledarrollen och kan fatta beslut. Ni vet hur det kan bli annars alla står tysta åsså åker man... dvs. ingen har tagit beslut men åket är lika dumt ändå...)

Jag menar vem har med sig nackkrage, ryggbräda, quickspline, dropp, adrenalin och defibrillator, någonstans måste man ju dra gränsen för vad som är vettigt och hanterbart, man kan ju inte ha en hel dj. ambulans med sig på berget :)?

Skulle jag behöva välja en av ovanstående så skulle jag välja personer med rätt attityd

Skydd - Egen risk/Ansvar
Intressant diskussion. Använder själv ryggskydd & hjälm men tycker det är en ganska försvinnande liten detalj jämfört med kunskap om offpiståkning.

Tillbaka
Topp