Skydda ansiktett?

Kronan

Ny medlem
Skydda ansiktett?
Hej!
Jag och tre kompisar var uppe i sälen tre dagar i början på lovet. vi var alla någorlunda avancerade åkare och självklart använde vi hjälm och skidglasögon och jag använde även ryggskydd för att känna mig säker när jag hoppar. Det tråkiga var att dag 2 så slog min kompis upp hela ansiktet i pipen i tandådalen och dag tre hoppade jag och fick en rejäl smäll i ansiktet av mitt eget knä så min näthinna lossnade på ena ögat och jag e nu blind på vänster öga. Men operationen gick bra och jag kommer nog få tillbaka synen om ca 4 veckor. Men min fråga är nu hur gör ni för att skyda ansiktet? eller är det bara vi som har haft ovanligt otur?

Fungerar det att ha en "fullskyddshjälm" eller vad det kallas när man hoppar? eller blir den för tung och klumpig?

tacksam för svar! skulle kännas onödigt om det hände igen.

Skydda ansiktett?
kan du inte använda en sån hjälm som man ser att tex anja använder, med ett böjt stål rör snett ner framåt.

Skydda ansiktett?
fan du hade nog otur. eller ni. men testa med en sån både som flateric säger, det borde ju hjälpa lite iallafall. och krya på dig.

Skydda ansiktett?
Sådan där båge är inte speciellt bra att ha när man tex ska åka i skogen, lätt att den fastnar i grenar å dylikt, å då kan man ju strypa sig. Skulle hellre köra med integralhjälm då.

Det är bara å ta smällarna, förra året så försökte jag "käka upp" staven vilket resultarade med att jag fick sy sex stygn i läppen å limma hakan.

Skydda ansiktett?
tack för era svar
det verkar som om en intergralhjälm kanske skulle vara något att investera i så om ni har några tips på en sådan, var man köper den och vad det kostar skulle det vara snällt.

Skydda ansiktett?
sebastian_wincrantz: fabrikations fel:p

nee men trist de som hände.. du får skaffa en sånn hjälm som en del ski cross åkare har.. dom ser ut som en crosshjälm fast lite mer anpassad för skidåkning.. klart inte världens snyggaste men ändå..

Skydda ansiktett?
näthinnan sitter typ på baksidan av ögat men du menar säkert honhinnan?? lr vad vet jag :P jajja tråkigt de som hände men krya på dig/er.

Skydda ansiktett?
hej hehe ne jag menar näthinnan för när jag fick smällen skakade huvudet/ögat till så att glaskroppern i ögat slet loss näthinnan som sitter på baksidan av ögat. men men har ni något tips om "helskyddshjälm", var man köper de och vad de kostar?

Skydda ansiktett?
AJJ!!! galet otur krya på dej grabben d fixar sej!

shit ja hhatar o läsa om såna där saker då blir man lite eftertänksam typ :)

ne ja tror inte sånt där händer ofta direkt men du kan ju typ skaffa dej en downhill hjälm för cykel d lär skydda rätt bra

Skydda ansiktett?
Oh fan det lät inte roligt :S Det finns Många olika fullface hjälmar, och dom väger knapt nått dom nyare!

Skydda ansiktett?
de är inte helt bra att köra med hjälm som har nån tyå av båge för munnen/hakan/ ansiktet landar du på ansiktet kan den bågen bidra till att du bryternacken om den fastnar i snön lr då får slag i den, de är rätt många som brytit nacken på detta set så......

Skydda ansiktett?
Man kan åka i paintballmask, det har jag sett en del som gør. Annars ær nog det enda alternativet att skaffa sig en hjælm med hakskydd! Ni har sækert också haft ovanligt otur.

Jag skriver från køpenhamn, dærfør har jag dessa bokstæver!

Krya på dig hårding!

Remember: Sommaren ær bara før veklingar!

Skydda ansiktett?
Om det stämmer som Gustav_Guss_Hallen säger så låter ingen hit med en hjälm med "båge"... Det är så att man inte 100% kan undvika skador, så det är väl bara köra med vanlig hjälm och hoppas på att man inte ska ha en sådan otrolig otur som du... Har i alla fall inte hört någon annan som skadas som du...

Tillbaka
Topp