SL, GS - kantvinkel, 87 eller 88 grader för yngre tävlingsåkare?

sweethood

Ny medlem
Jag gick en skidvårdskurs för någon vecka sedan och instruktören berättade att 90 procent av de tävlande använde 87 graders vinkel på skidorna, 0.5 hängning, även U10 och yngre. För mig låter det skarpt och jobbigt fast det kanske inte spelar så stor roll om man alltid ligger på kant?

Är det stor skillnad mellan att åka på 87 eller 88?
Hur ska jag tänka?

Edit: ändrade rubriken

Senast ändrad:
Hur nu ett par skarpa skidor kan vara jobbigt vet jag inte. Tycker instruktören är inne på rätt spår även fast 0.5 är lite mycket för slalom.

sweethood sa:
För mig låter det skarpt och jobbigt

Hur ska jag tänka?
För skarpt för vad? För ren piståkning tycker jag det låter vettigt. Helt ok för friåkning oxå iofs, iaf 88 grader kant, men mer hängning kan vara på sin plats.

87 eller 88. Pass, eftersom du inte berättat vad du är ute efter för åkning...

Tänk inte, testa! Slipa 88-0,5. Teståk, utvärdera. För bettigt, öka hängning ytterligare i steg 0,25. För lamt grepp med 88-0,5, slipa 87-0,5 och kör igen. Problem med grepp är inte bara utrustningsrelaterat, hur är åktekniken?

Förlåt att jag är så otydlig. Kantvinkeln är till en -06 som precis ska påbörja sitt första tävlingsår. De kommer att åka SL och GS. Den andra åkaren är -09.
När jag pratade med 06-tränaren förra året så var det tydligen inte så noga. Nu under kursen, gick vi in ganska djupt i ämnet och jag fick en känsla av att det var superviktigt att man gjorde helt rätt. Ingen raketforskning direkt men jag hann inte ställa alla min frågor. Han sa även att det fanns olika skolor...?

Vasst är väl bra men jag tänkte att det blev jobbigt för de yngre som fortfarande plogar. Alla 06:orna har inte kommit upp på kant ännu och de ännu yngre har precis hittat till liften på egen hand. Det enda kravet jag får höra här hemma är att det ska vara snabbt, för att inte säga snabbast och den yngsta vill gära ha lila valla (tjej och för att jag inte har rosa). Hon står ofta bredvid och kontrollerar att jag gör rätt (som hon vill). :D

Instruktören sa inte att det skulle vara 0.5 hängning men jag antog det. När han visade hängningen (hur man gör) så drog han med filen på känn och sa, "för er som inte är så vana kan ni linda ett varv med tejp runt filen så blir det lagom." Samtidigt visade han en kombigrej som hade 0.5 och 1.0.

Ska det vara < 0.5 på slalom även för de yngre?

I år har jag gått över från 88 till 87 på mina Speed och det är skillnad. 06an säger bara att det biter bättre i svängen. Vi får väl höra vad som gäller senare men jag tror det blir bra så.

Jag är mest nyfiken på hur ni andra gör och tänker.

Senast ändrad:
amen vadfan, snackar vi kantvinklar åt barn som plogar och eventuellt inte kan åka lift själv... Slipa slött så blir det lättare att ploga i varje fall. Ta mitt råd och ta det lugnt så länge du kan med prylhetsen, gillar dina ungar att tävla alpint kommer du definitivt behöva lägga ner mer tid och pengar när dom blir äldre, spara energin.

Å han (instruktören) från Swix sa tvärt om, att det är viktigt med rätt vinklar (för alla). Jag tyckte att det lät lite väl avancerat och ville bolla med någon här om ni hade någon annan uppfattning. Jag har allt här hemma så för mig är det inga problem men jag tänker på de andra som var med på kursen och knappt visste vad en fil var. 

Jag kan tänka mig att det är viktigare med vassa kanter då de kör i banan, för där är det hårt. När det är friåkning så är det nog inte lika viktigt. 

06:orna har börjat komma på kant nu i år och där tror jag det är viktigare med vinkeln. Framför att det alltid är samma. Jag vet att de påpekar skillnaderna på skridskor (för de som spelar hockey) som har olika radie (skål) på skenan/slipningen, så nog känner de skillnad alltid. Bättre eller sämre, det får man bara veta om man frågar. 

De yngsta grupperna klarar liften själv och har t.o.m. börjat åka i bana. Mest på lek och för att det inte ska bli för stort senare. Det är ett j-la ös på dem och de lär sig snabbt, bara man matar dem med russin och kex i liften. :) 

(jag gillar att hålla på..)

Konstigt att Swixkillen tycker att det är viktigt med skidpreparering... :)

Jag personligen är ingen raceåkare, men anser mig har rätt bra känsla för hur skidor känns överlag. Jag tycker att det är större skillnad på ett par nyslipade skidor och exakt samma par efter fem åk än vad det är mellan 87 och 88 graders sidokant. Hängningen däremot om man jobbar mellan 0,2 och 1,5 grader däremot ger extremt stor effekt i jämförelse med sidokanten. Nu åker jag iofs mest breda skidor och där känns hängningen mer.

Han jobbar inte på Swix längre men är butiksägare, så, ja, han vill nog sälja. Jag hörde att han lyckades med några under kursen som tyckte att de behövde köpa grejer. Speciellt dyra rostfria vinklar, kantskärare och långa pansarfilar. Köper man beg. race-skidor så är det här oftast redan fixat till en tillräckligt bra nivå och det räcker med underhåll.

Jag kan tänka mig att det kräver lika mycket underhåll med 87° som 88°. Så här i början av deras karriär är det kanske bäst att köra med 88° för att spara på kanten så mycket som möjligt. Nästa hela gruppen (iaf killarna) har en tendens att missa backen och hamna i skogen så fort tränaren inte håller dem i kopplet. :) Då får kanterna en ofta smäll så här års och brynet räcker inte så långt.

När jag pratar med andra föräldrar (fd. raceråkare i klubben) så säger de att det räcker med att slipa kanten till en viss grad (87° eller 88° spelar kanske mindre roll?) och sedan underhålla med bryne under resten av säsongen. Sedan tyckte de att man skulle köra skidorna i planslipen någon gång/år. Medans andra föräldrar köper både SL och GS skidor och preppar mellan åken på KM.

(jag köper beg.)

Bra med engagerade föräldrar! Jag håller med mno, sidovinkeln har mindre betydelse än vad många ger den cred för. Senare, när barnen blir äldre, starkare och har bättre teknik så tycker jag det är extremt viktigt att underhålla basvinkeln under säsongen. Att verkligen se till att den håller samma vinkel, då krävs det planslipning med jämna mellanrum... För att inte tala om när skidan är ny, många märken säljer väldigt o-plana belag och det suger att åka på. Speciellt Atomics barnrace.

Jag vill gärna hjälpa till så mycket jag kan men utan att för den skullen överdriva (beror på vad/vem man jämför med). Det finns de som enl. min mening överdriver enormt (inte bara jag som tycker). Som du skriver
@bootfitta, hålla det på en lagom nivå (för mig). Jag tycker inte att materialet ska inte vara begränsningen för utövarens utveckling i den tekniska delen men för den sakens skull behöver det inte vara värstinggrejer (eller nytt varje år). Tycker åkarna att det är roligt så fortsätter dem och jag tror inte att det hänger på materialet så länge det inte är en begränsning. Just nu är det viktigt med lekar och bus (mot tränarnas förtvivlan ;) ), gruppen har jättekul även under försäsongen.

Jag gillar som sagt att hålla på i garaget så för mig är det ingen uppoffring att vaxa eller slipa kanter. Snarare känner jag att jag har gjort vad jag kan (med glädje) för att de ska ha förutsättningarna till att lyckas.

- Basvinkeln = Hängningen?
- Atomics barnrace = REDSTER Jr?

Hur ofta skulle du säga att man behöver planslipa på deras nivå (träning 2-3 dgr/veckan), räcker det kanske att hålla koll med "Prisma Straight Edge"?

Vilka skidor skulle du säga, håller en bra nivå?

Senast ändrad:
Ja precis, basvinkeln är väl kanske inget vedertaget begrepp, men jag tycker det är ett tydligare uttryck för vad man menar jämfört med hängning.

Redster jr. är ingen höjdare, vuxenredster är lika illa. Måste fasen slipa 70% av beläget för att det ska bli plant ibland. Tycker Fischer och head är bättre generellt.

En straight edge är grundläggande : )

Det var nära att jag köpte redster men tyckte att de kändes plastiga i butiken. Alltså, mer än vanligt. Som att det inte fanns någon själ i dem. Det blev Fischer för hela slanten. Köpte beg. och hittade många par till bra pris från Tyskland. Det blev ett stort paket på posten för något år sedan. Priset var så bra att jag köpte flera längder som räcker till nästa säsong. :).

Det där med längder är också ett kapitel. Alla tycker olika...

Om skidan inte är plan, hur märker man det på skidåkningen?

Senast ändrad:
Som sagt testa dig fram om 88 eller 87, skillnaden blir att det är lättare att få vasst med 87 än 88 + att kanten tar slut snabbare.

Det kan vara väldigt stor skillnad om skidan inte är plan, det är enkelt att kolla! Ta en fil eller något plant och rikta skidan mot något ljust då ser du om det är en ljusspringa.

Det blir lite olika känslor beroende på hur skidan är, tex om skidan är skålad så upplever jag att det blir ''svårare att komma ur sväng''

Ett tips som sparar in lite pengar är att köpa diamantbryne från tex Biltema, då sparar man några hundralappar per säsong :). (jag använder både swix och biltema).

Håller med många andra här. Överdriv inte! Det är barn det handlar om. 87 eller 88, 0,25, 0,5 eller 0,75, spelar sannolikt ytterst liten roll för de åldrar du nämner. Håll laggen vallade och slipade, planing/ strukturering Max 1-2 ggr/ säsong. Samla sen timmar på berget, alla fören, väder och temperaturer, mycket friåknining (...skogen?) allt det andra kommer senare (...vänta bara!).

Andra föräldrar? Lita på dom f d tävlingsåkarna mer än dom självutnämnda experterna som själva ofta inte ens kan prestera ett tekniskt vettigt åk!

Sunt förnuft alltså!

/Ace DG

Senast ändrad:
Ni har rätt och jag tar det ganska lugnt även om det kanske inte låter så. Jag har fixat kanterna, brynt av graderna och vallat. Mer än så blir det inte förrän snön ligger lite tjockare. Då åker de in i slipen sedan får det vara bra.

Synd att killen i butiken hetsar upp sig, det gör nog att många får panik.

Tack för alla kommentarer.

Kör mest på race lagg (FIS).
Slipar alla 0,5/87.
Mest för att inte behöva ställa om filhållare.
Tycker att 87 blir lagom vasst men lär hålla lite kortare.
Bryner några drag efter varje pass.
Har bara provat 0,5 så har ingen uppfattning om andra läggvinklar??

Klart att ungarna skall ha vassa kanter.
Extra viktigt då man har sämre teknik och väger lite.
Men visst duger det som tidigare sagts med 90 grader innan ungarna börjar carva lite mer.

Tips
Varför inte fortsätta slipa på det som redan är påbörjat.
Måla stålkanten med en tuschpenna och bryn lite så ser man vilken vinkel som slipats.

Lycka till

Graderna kanske inte spelar någon roll nu, bara kanten är vass så det blir lättare att få ett renare skär. Lägre grader = vassare kanter. Många WC åkare kör på 85 grader just för att få fast i en balkad backe.

En sak att tänka på är att inte hetsa in i någon bana. Friåkning kan man typ inte åka för mycket när man är ung tävlingsåkare! Tiden för att åka bana kommer komma senare. Ofta glömmer många klubbtränare bort hur viktig friåkningen är.

Ser ofta många yngre åkare som nöter bana och har en obefintlig utvecklingskurva. Många behöver hitta känslan på skidorna innan de har något att göra i en bana. Mycket lättare att jobba teknik och känsla i friåkning än när man kör bana och blir fokuserad på massor av käppar. Också många ungar som tappar suget när det endast är bana på schemat varje dag.

Som tränare är det mycket lättare att sätta upp en bana och sen stå och kolla när ungarna åker åk för åk, de problemet ser man även på gymnasienivå tycker jag.

sweethood sa:
Jag gick en skidvårdskurs för någon vecka sedan och instruktören berättade att 90 procent av de tävlande använde 87 graders vinkel på skidorna, 0.5 hängning, även U10 och yngre. För mig låter det skarpt och jobbigt fast det kanske inte spelar så stor roll om man alltid ligger på kant?

Hur ska jag tänka?

Edit: ändrade rubriken
jag är u14 raceåkare och jag tycker själv att 88 grader räcker bra på ett par storslalom och att man där har lite hängda kanter så att skidan inte blir lika aggressiv. men i slalom vill jag personligen ha vassare kanter och kör där med 87 grader, funkar otroligt bra förutom när det är greppig snö. för då är det lättare att få hugg i sväng:D

zupermac sa:
Jag tror klubbens tränare har väldigt bra koll på det där och jag sköter bara utrustningen.

När det gäller banträningen är det ganska hårt i backen och då krävs det bra grepp. Jag har sett barn som inte har slipade kanter och de sladdar/hasar bara omkring och har väldiga problem. Jag vet en förälder i samma grupp som fick bastning av en tränare. "Du behöver vässa din grabbs kanter". :)

Om det är 87 eller 88 grader spelar nog mindre roll men det ska nog vara ganska vasst, även för de minsta. Där tror jag nog att hängningen spelar roll. Slipar man 88/1,0 så blir det väl vassare än 87/0,5?
Tvärtom. Med hängning en mindre värde är vassare. Vinkel av hängningen mäts från horizontal axis. Med större hängingsvinkel får man en mindre "spetsig" egg. 88/1,0 = 89 gradar imellen de två kanter och 87/0,5 = 87,5 gradar imellan.

Jag kör 87/0,7 på allting, båda för mig och mina barn genom åren. Egentligen borde jag prova 87/0,5 för SL, men jag orkar inte. Det är lite svårt att ställa in min hängningsverktyg och den värsta man kan göra är att köra med fel vinkel. Samma vinkel = inga misstag eller strul.

@hyperkubb
Kan du beskriva / visa bild på ditt hängningsverktyg?
Varför vill du ha mindre hängning på sl laggen?

hyperkub sa:
Jag kör 87/0,7 på allting, båda för mig och mina barn genom åren. Egentligen borde jag prova 87/0,5 för SL, men jag orkar inte. Det är lite svårt att ställa in min hängningsverktyg och den värsta man kan göra är att köra med fel vinkel. Samma vinkel = inga misstag eller strul.
Hur kom du fram till just 0.7 grader? Kan tänka mig att det varit några år av labbande för att komma fram till just det.

Jag har tävlingsåkande barn, nu i U14. Hade ingen som helst koll i början men lärde mig snabbt.
Min erfarenhet säger att det inte spelar någon större roll om du lägger 88 eller 87, så länge du ser till att kanterna är hela och vassa. De flesta i vår klubb har kört med 88 på både SL och GS tills U12/U14 (11-12 år) då tränaren rekommenderade att gå på 87.
Vi gick över till 87 på SL och behöll 88 på GS och SG. Min tjej tyckte inte att det var någon större skillnad på 88 och 87 när vi bytte, men hon märkte å andra sidan inte när hon bytte från Elan till Rossi ("det känns ingen skillnad, dom är likadana...").
Hängning 0.5-0.7. Jag har inte rört underkanten på skidorna med annat än bryne och gummi. Det ligger där någonstans från fabrik på race-skidor. Min erfarenhet är att JR race-skidorna är mycket välbyggda och håller klart högre kvalitet än butiksrace-skidorna som säljs för betydligt dyrare pengar till oss vuxna ($uckers) icke-tävlande.

(Ang hängning: Mindre hängning gör att skidorna "hugger" snabbare/vid mindre kantning. Har själv råkat ut för att få helt ohängda skidor en gång av misstag. Dom högg av sig själv, helt random, utan att jag kantade alls.)

I åldrarna du pratar om ... jag skulle lägga 88 (vilket det troligtvis är från fabrik) och sedan bara se till att dom är hela och vassa för varje pass eftersom det blir hårt och isigt i banan. Värdelöst med allt annat än fräscha kanter.

Senast ändrad:
Tack för bra feedback. Han har 88 och på hängningen har jag endast kört bryne. Kan bara hålla med om vikten av att ha vassa kanter. Speciellt nu när de är väder som gynnar isen.

Igår fick vi andra problem då grabben ville åka på längre skidor. Han har tidigare åkt på racetiger som är väldigt lätta (skitskidor). De längre skidorna är något tynere och jag kan tänka mig att de känns tyngre för att de är längre. Han åker inte helt på kant ännu så jag tror vi fortsätter på de kortare. Undrar dock om det finns bättre korta race-skidor än racetigers plastbitar. Ett åk sedan är valla borta... eller så kanske det kan vänta...

Det finns 125 cm Elan RCX som är en riktig race skida, s.k. multievent för SL och GS. Den är bra att börja med som första raceskida för att lära sig att åka på kant. Tror att Rossi och ev. andra märken har liknande. Osäker på längder. Dom är tunga. Skulle säga att en grov tumregel är tunga=bra.
(tillägg)
Vikten har inte bara med längd att göra, utan främst konstruktion/material. Atomic Redster som nämnts tidigare har tydligen en mängd varianter - en del är "låtsas-rejs", dvs barnskidor med enkel tillverkning och samma lack som de "riktiga". Svårt att tro att deras JR-race är sämre (eller bättre) än andra märken. Har känt och klämt på de flesta märken vid det här laget och utan att vara någon expert är mitt intryck att alla är bra. Skiljer en del i styvhet, men inte i kvalitet.

Senast ändrad:

@sweethood
Att använda en brynsten för att hänga kanterna kan omöjligt bli bra. Jag har ingen tävlingserfarenhet men min känsla är att hängningen påverkar skidans egenskaper tydligare än kantvinkeln. Föreslår att du köper en eller två filhållare för hängning. Köper du en på 1 grad och en på 0,5 grad klarar du dig långt. Kostar en slant men håller en "livstid". http://www.swix.no/Produkter/Smoere...holdere-filer-bryner/Base-Edge-File-Guide-1.0

/MM

Jag försöker inte hänga med brynet utan gradar endast av om det finns något vasst som sticker ut. Kollar på en bättre variant av kantslip än den jag har nu. Kör med TOKOsig plastgrunka som har fyra olika kantvinklar och två olika häng. Tänkte inte så seriöst så här i början men anar hur det blir till slut. Antar att fasta vinklar is the shit?
Inom kort har jag nog hela verkstaden (garaget) full med skidprepp. Det står redan 7 par skidor, 3 kg valla och en nygjord vallabänk i garage. 2"4. Stadig som få och knappast bärbar alls. :)

Senast ändrad:

@sweethood
Missförstod dig (men det är jag expert på, missförstånd alltså ...). Fasta vinklar är en befrielse och håller i evigheter. Bästa investeringen du kan göra näst en flaska Champagne! ;-)

/MM

Jag hoppar in i vad jag tycker är en av de mest givande trådarna på ett tag...
Racefarsor/morsor och ni som letar efter kvalitet i kvantitet (och därför inte köper de dyra Swix-grejerna i Garagets glasmonter), var hittar man bra och prisvärd utrustning för kantprep på nätet?

Jag har alltid kört med en sån där ställbar historia (kant/häng) som jag tror alla i tråden har, men nu får det vara nog. Den är bra för att ändra vinklar och göra grovjobb men inte för att få till precisionen... Den duger för offpistskidorna men mina GS förtjänar bättre...

Det finns massor med märken på vinklar. Vad ska jag köpa för märke eller spelar det ingen roll?
Det blir iaf en 87 och en 88. Åttiåtta till barnen och åttisju till mig. :b

@Carled
Kolla garagets hemsida. Finns fler i olika prisklasser, frågan är bara vilken som är tillräckligt bra och håller en livslängd.

Senast ändrad:

@Carled
Jag tömde plånboken för några år sedan och gick "all in" på Swix fasta proffsvinklar, det har jag inte ångrat en sekund. De är löjligt dyra, men måste i det närmaste vara outslitliga för en "amatör".

/MM

Jag tänker att så länge det inte står Swix på men fortfarande är bra metallgrejer kan man spara 100:- per produkt och med 2-3 hållare och något diamantbryne kan man unna sig en kantskärare för de sparade slantarna.

Jag köper bryne på b-tema. Finns tre olika. Kollar på ski-man vinklar då han från Swix sa att det var lika bra som hans i vår situation. Fil = medium och en kantskärare är ett måste. Annars får man inte till vinklarna.

Senast ändrad:
Nej bryne är endast till för att bryna. Ska man hänga eller hänga om krävs en fil. Personligen har jag inte rört undersidan med fil, utan låtit dom vara och endast gått med bryne eller finsten där på frihand för att få dom blanka och släta.

Den här har jag blivit erbjuden. Någon som testat?

Här kör han med den:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp