SL-skidor barn

SL-skidor barn
Hej,

Jag har en dotter på 9 år som ska börja träna slalom, så nu är jag ute efter ett par vettiga SL-skidor åt henne. Hon har tidigare kört ca 8 dagar per år, men nu blir det 2 ggr per vecka under vintern. 138 cm/33 kg.

Vilka märken/modeller bör man kika på? De får gärna vara prisvärda men viktigast är ju att de hjälper henne att utvecklas och ha kul i backen.

//Fredrik

SL-skidor barn
Eftersom att hon ska börja träna, så antar jag att det är i någon slalomklubb?
I så fall borde det bara vara att prata med tränare om det så fixar dem fram ett par åt henne. Slalomklubbar brukar även får rätt bra priser på grejerna.

Om det inte är i en slalomklubb brukar det alltid finnas en i varje backe, så kolla annars med dem

SL-skidor barn
Om du bor i Stockholms-trakten, kolla Sollentuna slalomklubbs köp och sälj.
Du vill ha en SL-skida (alt. multi-event) 125-130 cm. Kolla så att det är en "riktig" race-modell och inte en barnskida med rejs-lack. Alla tillverkare gör bra jr race-skidor, spelar ingen större roll vilket märke.
Min dotter började med en multi-event. En Elan RCX 130 cm. Finns andra märken också, multi-event skidorna heter ofta något med X och idén är att man ska hålla ner material-hysterin lite och klara sig på ett par skidor i början. Dom har en eller två meter extra i radie jämfört med motsv. SL.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp