SLAO sa:
Utförsåkarens trafikregler
1. VAR UPPMÄRKSAM – VISA HÄNSYN
Uppträd så att du inte riskerar att skada någon annan.
2. ANPASSA FARTEN
och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet.
3. VÄLJ ÅKRIKTNING
Du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig
4. STARTA FÖRSIKTIGT!
Kontrollera – uppåt och nedåt, att backen är fri innan du börjar åka.
5. STANNA BARA DÄR DU SYNS
Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig.
Kör du omkull – lämna nedfarten fri så snabbt som möjligt.
6. KÖR OM MED MARGINAL
Håll så stort avstånd att omkörd åkare har tillräckligt utrymme.
7. KLÄTTRA UPP VID SIDAN AV NEDFARTEN
Klättra alltid upp vid sidan av nedfarten. Det är särskilt viktigt vid dålig sikt.
8. RESPEKTERA SKYLTAR
Regler och anvisningar i backen är till för din och andras trivsel och
säkerhet. Följ dem!
9. HJÄLP TILL
Du måste hjälpa till vid olycksfall. Är du inblandad i en olycka måste du
uppge namn och adress.
10. ANMÄL TILL PERSONALEN
Gör anmälan till personalen om du upptäcker något hinder, fara eller
olycksfall i lift eller i nedfarterna.
Den som bryter mot reglerna kan ställas till ansvar för detta!
Regel nr.4 tycker jag är det folk skiter i mest. Alla pekar på Regel nr.3, och sen struntar dom fullkomligt i nr.4. Precis som fotgängare som kastar sig ut i gatan framför bilar, och bryr sig inte om att titta först.
När jag började åka för sex säsonger sen, så blev jag varnad för barn, för dom var jobbiga att passera och hade noll koll på omgivningen. Men det är inte ungarna som jag tycker är värst, utan föräldern/arna som åker bakom. Där kan man snacka om skygglappar, tunnelseende, och total fixering på sin unge. Har inga som helst problem att kasta sig ut framför en som passerar, utan att ens kasta en minsta blick upp i backen. Sen så kryssar dom som gamar bakom ungen, och nästan anstränger sig att hela familjen ska fördela sig som en openetrerbar vägg över hela pisten.
Det enda dom gör är att öka risken för ungen, eftersom dom minskar utrymmet för förbipasserande. Särskilt som man tvingas till plötsliga undanmanövrar när dom kastar sig ut framför näsan på en, efter att ha stått stilla mitt i pisten och stirrat på sin unge en lång stund.
Det är ju snudd på att man hellre siktar på ungen, det är ju mjukare än föräldern att smälla in i. :D
Och ja, jag anser att föräldrar utgör den största trafikfaran på våra vägar också, och ser precis samma beteende i skidbackarna. Mållåsning på ungen, och NOLL koll på nånting annat.
När jag själv guidar nybörjare i backarna så försöker jag att minska platsen vi tillsammans tar i pisten, och framförallt håller jag koll uppåt, det är ju därifrån farorna kommer. Samma som när jag korsar gatan, det ligger ju i mitt intresse att hålla koll på ankommande trafik, att detta inte är självklart för alla är en gåta för mig. Dagens samhälle verkar skydda såna personer som Darwins lagar skulle sorterat bort för länge sedan, d.v.s. folk helt utan självbevarelsedrift.
Men det är ju bara min obegåvade åsikt. Jag tycker att folk i allmänhet oftast pekar blint på Regel 3, men struntar själv helt i sitt eget ansvar vid Regel nr 4.