SLAO regler

jarnebring

Aktiv medlem
SLAO regler
Såg tråden här om en liten tjej som blev påkörd, förfärligt trist. Ville inte kapa så startar en egen. Skulle gärna höra lite synpunkter om reglerna angående väjningsplikt och att inte ställa sig gömd nedanför ett krön. Vems fel är det egentligen om man kör på någon som ställt sig regelvidrigt?
Och hur drar man gränsen mellan att stå still och att åka? Man kan ju åka väldigt sakta nedanför ett krön, så att man i praktiken utgör samma "risk" som någon som stannat (dold) mitt i backen.
Är det ett clear cut case? Någon som har erfarenhet av något sådant och hur man har "resonerat"?

Senast ändrad:
SLAO regler
Hmm. Eftersom reglerna beskriver anpassning av fart vid terräng och väjningsplikt först så borde ju man vara ansvarig att kunna stanna snabbt när man kommer över krönet. Annars har man ju inte anpassat farten efter synfältet och terrängen... Hoppas jag har fel. Annars får man ju åka sakta hela tiden.

Är ju skillnad i parken.

SLAO regler
Låter logiskt kan jag hålla med om. Att parkera nedanför ett krön är inte ett regelbrott i så fall. Utan man uppmanas att undvika det.

SLAO regler
Frågan är väl mest om reglerna har nån sorts tillämpning och ifall det finns några sanktioner? Om inte så har de ju inte så stor betydelse annat än som riktmärken för att folk lättare ska kunna samsas i backen.

SLAO regler
Tycker personligen att dom har stor betydelse oavsett om regelbrott potentiellt kan leda till juridiska åtgärder eller ej. Det är ju trots allt de regler vi försöker åka efter och med det följer ju ett moraliskt ansvar.

Senast ändrad:
SLAO regler
ja jo så är det ju. Och det är jättebra att alla försöker följa dem så långt det är möjligt men att göra djuplodande tolkningar blir kanske lite overkill om de inte är tänkta att uttolkas så ingående från början

SLAO regler
Man tar sig långt med sunt förnuft. Hoppar ju inte en osedd klippa så varför dundra över ett krön utan sikt eller spotter om.man inte är säker på det är frittfram :-) kan ju stå en skoter där helt plötsligt.

"Vårdslös utförsåkning kan medföra skadeståndsansvar." Enligt SLAO.

Senast ändrad:
SLAO regler
Tror alla skulle må bra av att få SLAO-reglerna upprepade för sig daglig dags nu när det vankas sportlov.
Jag gör mig väl ibland skyldig till att inte anpassa farten eller avståndet vid passering enligt somliga.
Själv vill jag bara gå hem och lägga mig när folk verkar ha stelopererat nacken vid start och stopp i backen. För att inte tala om alla dessa stopp bakom krön...:mad:

SLAO regler
SLAO sa:
Utförsåkarens trafikregler

1. VAR UPPMÄRKSAM – VISA HÄNSYN
Uppträd så att du inte riskerar att skada någon annan.

2. ANPASSA FARTEN
och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet.

3. VÄLJ ÅKRIKTNING
Du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig

4. STARTA FÖRSIKTIGT!
Kontrollera – uppåt och nedåt, att backen är fri innan du börjar åka.

5. STANNA BARA DÄR DU SYNS
Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig.
Kör du omkull – lämna nedfarten fri så snabbt som möjligt.

6. KÖR OM MED MARGINAL
Håll så stort avstånd att omkörd åkare har tillräckligt utrymme.

7. KLÄTTRA UPP VID SIDAN AV NEDFARTEN
Klättra alltid upp vid sidan av nedfarten. Det är särskilt viktigt vid dålig sikt.

8. RESPEKTERA SKYLTAR
Regler och anvisningar i backen är till för din och andras trivsel och
säkerhet. Följ dem!

9. HJÄLP TILL
Du måste hjälpa till vid olycksfall. Är du inblandad i en olycka måste du
uppge namn och adress.

10. ANMÄL TILL PERSONALEN
Gör anmälan till personalen om du upptäcker något hinder, fara eller
olycksfall i lift eller i nedfarterna.

Den som bryter mot reglerna kan ställas till ansvar för detta!
Regel nr.4 tycker jag är det folk skiter i mest. Alla pekar på Regel nr.3, och sen struntar dom fullkomligt i nr.4. Precis som fotgängare som kastar sig ut i gatan framför bilar, och bryr sig inte om att titta först.
När jag började åka för sex säsonger sen, så blev jag varnad för barn, för dom var jobbiga att passera och hade noll koll på omgivningen. Men det är inte ungarna som jag tycker är värst, utan föräldern/arna som åker bakom. Där kan man snacka om skygglappar, tunnelseende, och total fixering på sin unge. Har inga som helst problem att kasta sig ut framför en som passerar, utan att ens kasta en minsta blick upp i backen. Sen så kryssar dom som gamar bakom ungen, och nästan anstränger sig att hela familjen ska fördela sig som en openetrerbar vägg över hela pisten.

Det enda dom gör är att öka risken för ungen, eftersom dom minskar utrymmet för förbipasserande. Särskilt som man tvingas till plötsliga undanmanövrar när dom kastar sig ut framför näsan på en, efter att ha stått stilla mitt i pisten och stirrat på sin unge en lång stund.
Det är ju snudd på att man hellre siktar på ungen, det är ju mjukare än föräldern att smälla in i. :D

Och ja, jag anser att föräldrar utgör den största trafikfaran på våra vägar också, och ser precis samma beteende i skidbackarna. Mållåsning på ungen, och NOLL koll på nånting annat.
När jag själv guidar nybörjare i backarna så försöker jag att minska platsen vi tillsammans tar i pisten, och framförallt håller jag koll uppåt, det är ju därifrån farorna kommer. Samma som när jag korsar gatan, det ligger ju i mitt intresse att hålla koll på ankommande trafik, att detta inte är självklart för alla är en gåta för mig. Dagens samhälle verkar skydda såna personer som Darwins lagar skulle sorterat bort för länge sedan, d.v.s. folk helt utan självbevarelsedrift. ;)

Men det är ju bara min obegåvade åsikt. Jag tycker att folk i allmänhet oftast pekar blint på Regel 3, men struntar själv helt i sitt eget ansvar vid Regel nr 4.

Senast ändrad:
SLAO regler
Intressanta inlägg. Helt klart värt en diskussion tycker jag. Håller med om att många slarvar med att slänga en blick uppåt innan de ger sig ut i pisten och att förvånansvärt många uppehåller sig mitt i pisten. Har själv aldrig blivit påkörd eller kört på någon, men det har varit nära någon gång. Gjorde en sidokollision för några år sedan där jag kom ikapp en åkare och höll så långt ut jag kunde åt sidan, vi åkte sedan ihop när vi båda var mitt i sväng (jag hade tekniskt sett passerat - han åkte in i baksidan av min axel - men vi var i princip jämsides). Båda höll ganska hög hastighet dock inga skador förutom att jag knäckte min stav när jag landade på den - föll framåt.

SLAO regler
Jag var faktiskt nära att köra på ett barn(typ 12års åldern) igår. Tur att en har kontroll på skidorna. Hen tittade inte alls uppåt utan bytte håll mitt i en sväng och började korsa halva backen för att ta sig till en förgrening. Helt ologiskt dessutom eftersom backarna gick till samma ställe.
Lyckades pressa ner hårt som fan och vände ca 10cm innan krock.
Hade jag inte haft mina nya, bra, pjäxor så hade det blivit krock... lite läbbigt ändå.

Och min sambo(brädåkare) bröt nyckelbenet nyligen, han väjade för en osäker åkare som bytte håll plötsligt utan att kolla uppåt(och som inte borde ha varit i den pisten alls). Min sambo hade hög fart och fick väja plötsligt, fick felskär och kraschade. Han valde ju det istället för att krocka, bröt nyckelbenet och den andra åkaren märkte väl knappt vad hens plötslig riktningsändring orsakade.

Klart den som kommer uppifrån har ansvar i huvudsak men vissa verkar ibland otroligt omedvetna om att andra människor finns i backen. Ingen aning om hur vi ska komma till rätta med problemet.

En annan sak jag sett apropå familjer som åker är föräldrar som byter sida på backen eller tar en annan förgrening än barnen. Jättefarligt, har sett det jättemycket nu och många av barnen tappar helt fokus på åkningen och letar efter föräldern istället...

Senast ändrad:
SLAO regler
Måste alla pister vara öppna för alla från kant till kant? Avlys delar av pister eller i vissa fall hela pister som lågfarts- eller högfartsområde. Det vore underbart om det fanns blåa högfartsområden likväl som svarta lågfartsområden.

SLAO regler
Om du ska passera någon så får du ju helt enkelt se till att ha marginaler och hastighetsövertag nog så att du kan vara säker på att hinna förbi, hur ologiska manövrar personen än gör. Det är ju ändå ditt ansvar. Klarar du inte av att planera åkningen så väl så åker du ju helt enkelt för fort.

På smala transporter brukar jag dock åka och klonga stavarna när jag kommer ifatt någon så att de ska höra att jag kommer. Jag kan ju dock inte presumera att de hör och förstår så jag måste ju fortfarande se till att jag har manöverutrymme nog.

SLAO regler
Pillard sa:
Om du ska passera någon så får du ju helt enkelt se till att ha marginaler och hastighetsövertag nog så att du kan vara säker på att hinna förbi, hur ologiska manövrar personen än gör. Det är ju ändå ditt ansvar. Klarar du inte av att planera åkningen så väl så åker du ju helt enkelt för fort.
Absolut är det så. Personen i singularis är dock sällan ett problem att hålla undan från. Problemet uppstår när det är flera som beter sig ologiskt. Som halvgod / halvkass åkare får man ibland titta ner för backen och konstatera att det är fler barn och fler som åker på tvären än vad den egna förmågan räcker till för att parera och så får man bli ytterligare en av de kryssar sig ner för att vara på den säkra sidan. Tyvärr är det dock inte alldeles ovanligt att halvgoda / halvkass åkare överskattar sin förmåga och är det då någon annan som råkar illa ut så är det sannolikt någon som har det goda omdömet att åka långsammare.

En uppdelning behöver inte vara mer avancerad än att det skyltas med att i den här backen gäller det att långsamma åkare håller sig till vänster och snabba åkare till höger.

SLAO regler
Problemet är nog inget man får bort. Lika lite som att lyckas få cyklister och fotgängare från att kasta sig ut framför bilar och lastbilar utan förvarning i blixthalka. Jag tycker bara det ska tryckas lite hårdare på att kasta en blick UPP i backen innan man startar, det är det nästan ingen som gör idag.

Och visst ska man ha marginal när man passerar, men pister är ibland smala, finns fler folk där, och såna här nötter står gärna mitt i backen. Sen när dom börjar åka så tar dom ju halva bredden med första slaget, så marginaler finns det inte så gott om alla gånger. Och man ska ju inte behöva stanna för varje person som står stilla i backen bara för att dom k a n s k e börjar åka ut framför näsan på dig utan att titta upp just när du råkar passerar. Då blir ju alla stillastående och till slut kan ingen åka.

Nä, mer tryck på uppsiktsregeln tycker jag, istället för att bara låta dom arrogant "hävda sin rätt" att skita i alla andra med ursäkten att dom som kommer uppifrån alltid har väjningsplikt.

Och det är inte ungarna som är problemet, utan de vuxna.

SLAO regler
Micke_P76 sa:
Säkrast å hålla sig offpist. Där är det ju oftast
bara lavinfara :-).
Håller med, ibland måste man ju åka pist mellan offpist och det är ju en livsfara.
Start å stopp och andra regler är inte säkert att andra kan så ta det säkra före det osäkra lita inte på dom andra. ☺️

SLAO regler
Vahca sa:
Jag var faktiskt nära att köra på ett barn(typ 12års åldern) igår. Tur att en har kontroll på skidorna. Hen tittade inte alls uppåt utan bytte håll mitt i en sväng och började korsa halva backen för att ta sig till en förgrening. Helt ologiskt dessutom eftersom backarna gick till samma ställe.
Hade jag inte haft mina nya, bra, pjäxor så hade det blivit krock... lite läbbigt ändå.

Och min sambo(brädåkare) bröt nyckelbenet nyligen, han väjade för en osäker åkare som bytte håll plötsligt utan att kolla uppåt(och som inte borde ha varit i den pisten alls). Min sambo hade hög fart och fick väja plötsligt, fick felskär och kraschade. Han valde ju det istället för att krocka, bröt nyckelbenet och den andra åkaren märkte väl knappt vad hens plötslig riktningsändring orsakade.

Klart den som kommer uppifrån har ansvar i huvudsak men vissa verkar ibland otroligt omedvetna om att andra människor finns i backen. Ingen aning om hur vi ska komma till rätta med problemet.

En annan sak jag sett apropå familjer som åker är föräldrar som byter sida på backen eller tar en annan förgrening än barnen. Jättefarligt, har sett det jättemycket nu och många av barnen tappar helt fokus på åkningen och letar efter föräldern istället...
This! Folk som åker irrationellt, och inte tittar ens hjälpligt åt sidan. Det enda alternativet för att undvika några risksituationer där är att alla åker i söndagstempo, och det är imo inte realistiskt. Det är väldigt sällan jag blir omkörd i pisten, men ändå tittar jag alltid över axeln när jag byter riktning. Lite som döda vinkeln-check när jag byter fil med bilen.

Enda olyckan jag haft på senare tid var när jag körde in i en unge i Tväråvalvet, och där hävdar jag med en dåres envishet att felet var hans. (Ska bli kul att se om någon annan har en annan idé).
Som de flesta säkert vet kan man åka rätt enkelt vid sidan om pisten. Det är i normalfallet inga hinder att prata om, snön är hårt packad osv. Sedan är det ganska kraftiga vallar till backen, ibland i samma höjd men ibland och som där olyckan hände ligger backen lite lägre än sidorna vinklade så att man inte direkt ser vid sidan av pisten. Backen var ganska tom och ja, jag brände på rejält. Ur ingenstans flyger det fram en unge som tydligen kört fram och tillbaka i backen, hoppandes på kanten på vägen tillbaka till pisten. Fokus givetvis till 100% på snövallen, inte folket i backen. Visst, jag kom ovanifrån och jag körde på honom. Men vems var felet egentligen? Nu gick det efter omständigheterna väldig bra tack och lov.

SLAO regler
Jag_alskar_skidor sa:
Vahca sa:

This! Folk som åker irrationellt, och inte tittar ens hjälpligt åt sidan. Det enda alternativet för att undvika några risksituationer där är att alla åker i söndagstempo, och det är imo inte realistiskt. Det är väldigt sällan jag blir omkörd i pisten, men ändå tittar jag alltid över axeln när jag byter riktning. Lite som döda vinkeln-check när jag byter fil med bilen.

Enda olyckan jag haft på senare tid var när jag körde in i en unge i Tväråvalvet, och där hävdar jag med en dåres envishet att felet var hans. (Ska bli kul att se om någon annan har en annan idé).
Som de flesta säkert vet kan man åka rätt enkelt vid sidan om pisten. Det är i normalfallet inga hinder att prata om, snön är hårt packad osv. Sedan är det ganska kraftiga vallar till backen, ibland i samma höjd men ibland och som där olyckan hände ligger backen lite lägre än sidorna vinklade så att man inte direkt ser vid sidan av pisten. Backen var ganska tom och ja, jag brände på rejält. Ur ingenstans flyger det fram en unge som tydligen kört fram och tillbaka i backen, hoppandes på kanten på vägen tillbaka till pisten. Fokus givetvis till 100% på snövallen, inte folket i backen. Visst, jag kom ovanifrån och jag körde på honom. Men vems var felet egentligen? Nu gick det efter omständigheterna väldig bra tack och lov.
Ok, bara så du inte tror att jag stalkar dig nu men jag bevakade den här tråden också :)

Jag kan inte riktigt förstå det här med söndagstempo/köra på folk. Jag kör sällan något direkt söndagstempo utan snarare ganska fort. Dock har jag aldrig upplevt att jag ens varit nära att krocka med någon. Visst, jag har fått väja ibland för att folk gör irrationella saker på transporter men har man tillräckligt mycket fartövertag så löser det sig ju.

Tänk såhär. En person som färdas i 10 km/h. Oavsett hur irrationellt denne svänger så kan den inte flytta sig i sidled mer än 10 km/h. Kör du samtidigt i 50km/h så hinner personen inte förflytta sig särskilt långt i sidled under tiden du befinner dig i "omkörning". Så på ett sätt är det bra att åka ganska fort. Sen självklart får man ibland bromsa ner rejält för att ormen framför en ringlar så att det blir helt tätt. Då får man helt enkelt vänta in sitt läge och sen smita emellan.

Om en unge kommer utflygandes från en plats där man omöjligt kunnat se denne så lär det inte vara ditt fel. Frågan är om det är så att det inte gick att se ungen eller om det är så att du inte hade så god uppsikt i periferin? Det är ju däremot svårt för nån som inte var där att avgöra...

SLAO regler
Pillard sa:
Jag_alskar_skidor sa:
Vahca sa:

Ok, bara så du inte tror att jag stalkar dig nu men jag bevakade den här tråden också :)

Jag kan inte riktigt förstå det här med söndagstempo/köra på folk. Jag kör sällan något direkt söndagstempo utan snarare ganska fort. Dock har jag aldrig upplevt att jag ens varit nära att krocka med någon. Visst, jag har fått väja ibland för att folk gör irrationella saker på transporter men har man tillräckligt mycket fartövertag så löser det sig ju.

Tänk såhär. En person som färdas i 10 km/h. Oavsett hur irrationellt denne svänger så kan den inte flytta sig i sidled mer än 10 km/h. Kör du samtidigt i 50km/h så hinner personen inte förflytta sig särskilt långt i sidled under tiden du befinner dig i "omkörning". Så på ett sätt är det bra att åka ganska fort. Sen självklart får man ibland bromsa ner rejält för att ormen framför en ringlar så att det blir helt tätt. Då får man helt enkelt vänta in sitt läge och sen smita emellan.

Om en unge kommer utflygandes från en plats där man omöjligt kunnat se denne så lär det inte vara ditt fel. Frågan är om det är så att det inte gick att se ungen eller om det är så att du inte hade så god uppsikt i periferin? Det är ju däremot svårt för nån som inte var där att avgöra...
Haha för all del, diskussioner är alltid kul och du har jäkligt bra konstruktiva inlägg.

Ja, du har såklart en poäng med att man med fartövertaget ofta inte har några större problem. Däremot kör man kanske då om lite väl nära och kanske orsakar följdproblem, vilket bryter lite mot SAOLs regel nr 6. 10km/h är för övrigt väldigt snabbt i sidled i en vanlig backe, där någon går från att köra i mitten till att vika av ut mot kanten.

Nej jag lutar åt samma håll, men vad jag vet råder ingen allmän väjningsplikt för folk som ska in i en pist (även om skyltar ofta visar på det när två backar går ihop). Just där var vallen såpass hög och det lutade dessutom nedåt, så där kunde jag omöjligt se ungen förrän han i princip var i pisten. Frågan är också om man verkligen ska behöva ha uppsikt i periferin utanför backen? Men självklart, hade jag kört långsamt nog hade det aldrig hänt. Och jag kom ovanifrån, inget snack.

SLAO regler
SLAOs regelverk är kanske inte (läs definitivt inte) utformat för att fastställa vems felet var vid en olycka utan för att ... ja just det ...så långt det är möjligt att undvika olyckor. Jag är övertygad om att de flesta kollisionsolyckor (såväl med rörliga som fasta objekt) går att undvika om man kör inom sina begränsningar och med god framförhållning (precis som i trafiken). Detta gäller båda parter och det är också precis det som regelverket riktar in sig på. Rimligtvis kan man ställa högre krav på duktiga och erfarna skidåkare än på barn och nybörjare, därför är det otroligt viktigt att vi med erfarenhet alltid kör omdömesfullt och är beredda på att mindre erfarna inte alltid beter sig som man ska ...

Himla pretentiöst det här, skrivet av en person som alldeles nyss uppenbart körde över sin förmåga och kraschade rejält, dessbättre inga "oskyldiga" i vägen, vilket var mer tur än omdömesfullt!

/MM

SLAO regler
Kan bara konstatera att Gästrappet var på egen risk idag. Socker isfläckar och som en myrstack då Lundsrappet var stängt pga av jvm. Konstigt nog såg man inga olyckor men flera nära ögat.

SLAO regler
Om nån åker in från offpist till pistad backe måste det alltid vara på dennes ansvar att se det går att åka in utan att personen ovanför påverkas i sitt åk tempo. Tänk huvudled princip.

Tillbaka
Topp