Slipa kanter

MartinaK

Medlem
Slipa kanter
Åker till 90% i pist.

Vad behöver jag tänka på när jag slipar kanterna?
Vilken vinkel/grader vill jag slipa på?
Slipar jag likadant över hela brädan?

Tacksam för svar.

Slipa kanter
Kom bara ihåg att hänga kanten, den sida som ligger mot snön dvs. Ca 1 grad brukar va ok för att kanten inte ska ge känslan av "på räls". Mer grader = bättre drift/surf känsla och lätt sladdar.

På skidor gillar 88/1 grader för allmän åkning. Dock aldrig åkt bräda men principerna är ju de samma. Kan gå 87 för extra bett.

Slipa kanter
ChasingPow sa:
Kom bara ihåg att hänga kanten, den sida som ligger mot snön dvs. Ca 1 grad brukar va ok för att kanten inte ska ge känslan av "på räls". Mer grader = bättre drift/surf känsla och lätt sladdar.

På skidor gillar 88/1 grader för allmän åkning. Dock aldrig åkt bräda men principerna är ju de samma. Kan gå 87 för extra bett.
Vad menas med häng? Hur gör jag det?

Slipa kanter
MartinaK sa:
ChasingPow sa:

Vad menas med häng? Hur gör jag det?
Om man tänker att en kant från fabrik är slät med belaget så är det 0 graders vinkel, då biter kanten i direkt man vinklar skidan lite. Då blir det ofta jobbigt att åka för det blir svårt att sladda lösen. Typ samma princip som att folk i parken inte vill ha "vassa" kanter. Anledningen att man ska hänga kanten ganska ordentligt är att både hårda som s**an skidor tillslut bågar sig lite och då själstyr skidan lite gran och upplevs väldigt orolig.

Samma tänk gäller för brädor men eftersom jag aldrig åkt bräda kan jag inte exakt rekommenderar hur mycket man vill hänga dem men gissar att 1 grad iaf tar bort det värsta beteendet

Slipa kanter
Nuförtiden baskanter på brädor är "hängda" färdigt, och nästan allt för mycket. Några park-brädor kan ha 3 graders häng!

Vad jag gör, är att slipa bara sidkanter, normalt använder jag helt enkelt 89 grader. Så, slipa bara sidokanter till 89.

Tillbaka
Topp