Slipa magnetraction och dags att planslipa?

jakeplisken

Aktiv medlem
Halloj!

Gav mig på att slipa kanterna för första gången igår viket landade i 2 frågor!

1.
Har läst på lite om att slipa Magnetraction kanter och förstått att ska man göra det ska man göra det med en kort fil.
Använde mig av Swix edger 2x2

http://www.swixsport.com/Products/W...e-Holders-Files-Stones/Swix-Edger-2x2-pocket2

som har en 40 mm lång fil. Fick det dock bara att ta ta där kanten buktar ut. Förvisso främst här stålkanten kommer bita, men funderar på om det går att slipa i "dalarna" också och hur man bär sig åt för det?
(Använde även en sidewall cutter som även denna bara tog på "kullarna")

2.
Sedan försökte jag slipa baskanten då det var ett kombinerad verktyg. Lyckades inte få det att ta någonting varken på 0.5 eller 1.0 grad. Betyder det att det är dags att planslipa?

Kanten på belag sidan går inte att slipa om man inte planslipar skidan/brädan, man kan öka vinkeln på hägningen utan att planslipa. När man planslipat kommer man åt kanten och kan slipa den till vilken vinkel man nu vill ha.

Senast ändrad:
Jag tror att hänga kanterna på bräda kan vara lite overkill. Det räcker nog ganska bra att bara ta sidorna. (Välkomna alla inlägga som säger att man måste hänga kanterna!)

Dessutom om man använder "lösfil", alltså vinkelhållare, fil och klämma, så borde man kunna vinkla filen så pass mycket att det borde funka även på magne-traction.

Tillbaka
Topp