Slipning & vallningstips av Mattias Hargin

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Mattias Hargin har en bra vlogg där han lägger upp mycket skidåkning från Engelberg och ibland Åre.
Nu lade han upp en bra video om hur man slipar och vallar sina skidor själv.
Jag brukar alltid lämna in över natten, men efter att ha sett denna så kanske man skulle investera i lite filar och vallningsstrykjärn.

Mitt tips är att istället för att droppa på vallan flödig och bli tvungen att sickla bort det mesta (slöseri + att det blir jäkligt skräpigt!) så kan man gnida vallaklossen på belaget, värma ut den lilla mängd valla som då finns på belaget och slutligen bara borsta belaget. Inget spill, (nästan) inget skräpande och går dessutom fort! Funkar utmärkt på ”allroundvalla” och feta vallor för varm snö. Kan vara svårare att göra på hårda vallor för riktigt kall snö….!

Väldigt konstig rekommendation att använda brynet på frihand och dessutom i fel vinkel. Det borde bara slöa ned kanten.
Jag sätter brynet på samma vinkel som filen för att få rätt vinkel och en skarp kant. Därefter ett fint avslut med gummisten för att få bort det lilla skägget som är kvar på kanten.

Kantfilen ska inte dras fram och tillbaks, den ska bara jobba i skärriktningen.
Om man nu ska vara petig.
Fast det här handlar nog mer om att få chansen att klanka ner på Mattias. Varför: jo därför att han är så mycket bättre skidåkare än vad jag är, och så har han en lägenhet i Engelberg.
Orättvist :cautious:

Tillbaka
Topp