Slipper man tull? (USA)

Rydellen

Ny medlem
Slipper man tull? (USA)
Jag vet att om man beställer från USA får betala skatt, tull och diverse avgifter om man ska ha det ur landet. Det jag undrar över är detta med "giftpacks"...
Sedan tidigare vet jag att om man skickar något som en gåva blir det ingen tull på grejerna. TEX: så har backcountry.com ett tillval "Gift Box" för en billig peng. Innebär detta att man bara får grejerna snyggt paketerade eller att man kommer undan tullen??

Som privatperson funkar det ju men jag har svårt att tro att en seriös firma inte skulle vara under luppen av diverse myndigheter för att se till att dom får sin tull betald när grejorna skeppas ut ur landet. Right?

Någon som har beställt som "gift-pack" och sluppit undan?

Emil

Senast ändrad:
Slipper man tull? (USA)
TEX: så har backcountry.com ett tillval "Gift Box" för en billig peng. Innebär detta att man bara får grejerna snyggt paketerade eller att man kommer undan tullen??

Gift=Gåva Och om dom skickar det som en gåva till dej så slipper man tullen. Så sa Saga att dom skulle skriva på mitt packet men dom skrev fel på adressen ist :)

Slipper man tull? (USA)
Gåva funkar ju inte alltid, i vissa fall slipper det igenom tullen som gåva och ibland så får du betala tull lik förbannat, men det är väl kanske 8/10 ungefär. Så du har ju statistiken på din sida i varje fall.

Slipper man tull? (USA)
WilheIm sa:
TEX: så har backcountry.com ett tillval "Gift Box" för en billig peng. Innebär detta att man bara får grejerna snyggt paketerade eller att man kommer undan tullen??

Gift=Gåva Och om dom skickar det som en gåva till dej så slipper man tullen. Så sa Saga att dom skulle skriva på mitt packet men dom skrev fel på adressen ist :)
fyfan, har du fått kläderna än eller?

Slipper man tull? (USA)
Är ni säkra på att det verkligen funkar? Varför har inte alla företag såhär då? Har svårt att tro att dom får någonting "tillbaka" för att dom skeppar vanligt och ärligt.

Slipper man tull? (USA)
eller så frågar man Tullverket som troligtvis går att fina på den fantasktika sidan: www.google.se .

Slipper man tull? (USA)
Gift funkar ofta men ibland får man ett samtal från tullen där de frågar. även om man säger det är en gåva kan de rycka upp skiten å kolla.

Slipper man tull? (USA)
Gift box lär betyda att du får det inslaget som en schysst present, inte att du slipper undan tull.

Såvitt jag vet funkar bara det här med att märka ett paket som present när det skickas mellan privatpersoner. Värdet på innehållet måste dessutom vara under 500 kr. Räkna med att betala tull. Glöm inte att tull-avgiften beräknas även på vad frakten kostar.

Slipper man tull? (USA)
Rydellen sa:
Är ni säkra på att det verkligen funkar? Varför har inte alla företag såhär då? Har svårt att tro att dom får någonting "tillbaka" för att dom skeppar vanligt och ärligt.
Dom får verkligen någonting tillbaka! Fler köpare givetvis, eftersom dom behöver betala mindre!

Slipper man tull? (USA)
Peter_K sa:
Gift box lär betyda att du får det inslaget som en schysst present, inte att du slipper undan tull.

Såvitt jag vet funkar bara det här med att märka ett paket som present när det skickas mellan privatpersoner. Värdet på innehållet måste dessutom vara under 500 kr. Räkna med att betala tull. Glöm inte att tull-avgiften beräknas även på vad frakten kostar.
Jag tror nämnligen också att det är såhär... Men enligt folk på Teton-forumet ska det bero på vilket fraktbolag man använder också!? De flesta sa att UPS var skit på alla sätt och att dom oftare än andra krävde tullkostnad för att du skulle få paketet när dom står i dörren.

Slipper man tull? (USA)
Robint sa:
Rydellen sa:
Dom får verkligen någonting tillbaka! Fler köpare givetvis, eftersom dom behöver betala mindre!
Jo men det är lite som att mcdonalds skulle sälja sina burgare utan moms för att konkurera ut Burger King och kalla sina burgare gratis (gåva)...Tror det hade blivit en del ramaskri från diverse skatteverk då..

Slipper man tull? (USA)
Rydellen sa:
Men enligt folk på Teton-forumet ska det bero på vilket fraktbolag man använder också!? De flesta sa att UPS var skit på alla sätt och att dom oftare än andra krävde tullkostnad för att du skulle få paketet när dom står i dörren.
Alla fraktbolag jag råkat ut för hittills har själva skött förtullningen (nu snackar jag hur det funkar i Schweiz). De har en deal med staten som innebär att de kräver dig på tullavgiften och betalar sen den till staten. Antingen vill de ha pengar direkt när du får paketet eller så får du en räkning hemskickad några veckor efter...

Jag gissar att det funkar på samma sätt i Sverige.

Slipper man tull? (USA)
Om en privatperson skickar till dig från USA som gåva så ska det funka. men om avsändaren är ett företag då kollar tullen upp noggrannare.

Ring tullen och tala om vad Du ska beställa så talar de om vilken tullsats som gäller.

Jag beställde ett svindyrt instrument från USA, och det var helt tullfritt./Erics pappa.

Slipper man tull? (USA)
Ok tackar! Men jag gissar ganska säkert att kläder är något man måste tulla för. Det är väl bland det vanligaste folk beställer från staterna.

Liknande trådar

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp