Slit o slängskidor, åka med kidsen

Leafy

Aktiv medlem
Ni andra i samma sits som mig, en liten vild grabb på snart 4 år som ska få åka skidor för första gången, skidskola under en veckas tid.

Skidskolan är någon timme på förmiddagen så det kommer nog bli att man får leka lite med han i barnbacken på eftermiddagen sen.

Mindre sugen på att lattja rundor med mina nya QST106 i barnbacken dels för topsheetets skull men samtidigt för att det är enklare med något smalare.

Tänkte leta lite på begagnatmarknade och funderar lite på om man inte ska gå på ett par parktwintips så det blir lite enklare med baklängesåkning etc. Eller ska man leta upp ett par smala pistlagg som är lätta att styra han med om han åker mellan mina skidor.

Hit me up för era bästa tips ni som varit i samma sits. Kortare längd t.om. kanske?
Denna skida kommer inte vara min primära skida utan enbart för lattjande med grabben i barnbackar, trollstigar m.m.

Nu ska han ju gå skidskola så han åker väl själv sen, men är det nåt jag ångrar är det att jag inte köpte smalare och kortare skidor när det skulle plogas med barn bredvid. Det är såå jobbigt för knäna med för stora skidor! Hos mig sprack det på gripwalksula och dåligt begagnatutbud med såna bindningar och ville inte köpa nytt. När man stod i nån brantare blå och knäna värkte hade jag lätt köpt nya oavsett pris 😄

Jag letade framförallt en svängvillig parkskida för mesta möjliga lek då!

Ja drömmen hade varit 5 dagar sen kör vi bredvid varandra i backarna men det är nog i en drömvärld, till en början räknar jag med att det blir lite plogsväng och ge han lite snö oach fartkänsla.

Jag är 185 lång så jag tänker mig nån parkskida i längd mellan 180-185 eftersom man står mittmonterat så blir det inte så mycket tip som är i vägen heller.

Kör 160-170 i skidskolan med barn och är 198 om det säger något... Så även 180 är för långt. Köp så lätta skidor som möjligt med ställbar bindning, ganska lätt att sälja de vidare efter att ungen har utvecklats och ni börjar åka lite ordentligare.

Kör 160-170 i skidskolan med barn och är 198 om det säger något... Så även 180 är för långt. Köp så lätta skidor som möjligt med ställbar bindning, ganska lätt att sälja de vidare efter att ungen har utvecklats och ni börjar åka lite ordentligare.
Perfekt svar, jag har inget att jämföra med så därför jag vände mig hit för att hitta er som har erfarenheten :)

Kommer du aldrig att åka ngt som du själv vill samma dag som du har grabben i backen eller har du då tänkt att släpa med två par skidor varje dag och byta när/om det ges tillfälle att åka ngt själv?

Håller inte riktigt med om att det ska vara så kort och lätt som möjligt, då kan du ju lika gärna köra på snowblades. Jag kör QST92 i 177 (är själv 172/63) som "pappaskida". Den modellen har funkat alldeles ypperligt att lära två barn att åka skidor i såväl backe som rodelbanorna i skogen och har den fördelen att de är helt ok bra att åka iväg och ta några åk på egen hand utan att behöva känna att jag skulle haft ngt annat under fötterna.

Och kom för allt i världen ihåg att det är vi vuxna som begränsar barnens kunskap, inte de själva så låt honom prova på det han vill prova på.

Jag håller dock med snej också. Det funkar väll att lära barnen oavsett vilken skida du själv står på. Tänkte mer om du skulle köpa en specifikt för att bara hänga i barnbacken. Sen utgör långa skidor logiskt sätt större risk att du ramlar över barnet, om din skida kommer på barnets så spelar det ingen roll vilken skida det är… Men lärde syrrans barn åka på 188cm långa skidor och sele. Att folk bryr sig om att bevara skidorna så de ser nya ut har jag aldrig förstått. Jag köper skidor för att använda dom och ser dom använda ut, ja då har dom gjort sitt jobb. Framförallt det sista snej skrev. Barn kan lära sig otroligt fort. Det behövs inte många skiddagar för ett barn att kunna ta sig ner för en röd backe även om föräldrarna ”tycker det är för läskigt”.

Senast ändrad:
Du ska ha en skida som du behärskar så bra som möjligt oavsett längd på dig eller skidan.
Jag kör med en Völkl bridge, och har gjort det under 5 år både med egna barn och som skidledare. Jag gillar att ha twintip.
Har en ledarkollega som kört flera år på en cham 105 och det går hur bra som helst.
Jag tycker man ska ha en skida man är orädd om, barn kommer köra över den och samtidigt inte vara av senaste modellen så ungdomar får för sig att man måste ha en ny skida för att åka. Visa upp att det går jättebra med en äldre skida också.
Lycka till, du har en underbar tid framför dig.
Glöm inte det viktigaste när man lär barn åka. FIKA!

Klart jag kommer åka själv med samtidigt och ja jag kommer ha med mig flera par skidor. Jag kan hantera vilka skidor som helst i regel men jag tänkte helt enkelt att ett par mindre lätta smidiga skidor är samtidigt smidigare att ha när jag åker med lilleman. Ett par slit o slängskidor som får följa med vart han än vill åka o göra helt enkelt. Men självklart ska jag kunna ta ett par varv i systemets pist med om det blir så.

Ja jag är rädd om min utrustning och mina huvudskidor vill jag gärna inte slänga runt bland stock och sten om det är dit han vill åka.

Fika är väl viktigast för oss alla 😊

Här försöker jag hitta en riktigt bra anledning att köpa mer skidor och så stänger ni ner mina ideér direkt 😂 Trodde alla på freeride ville ha så mycket skidor som möjligt 😊.

Det verkar finnas fler läger iaf så jag får fundera lite. Kanske dags för ett par rena pistlagg ändå så...

Jag håller helt med DzB.
Köp ett begagnat par skidor så kan du sälja dem vidare utan att förlora så mycket. Första åren med barn blir din egen åkning kraftigt lidande, men så ska det ju (tyvärr 😉) vara….
Ingen vits att kasa runt på långa breda plank.dessutom kommer ni ju förmodligen kanske mest hålla till i pist så har du köpt ett par korta pistskidor kan det bli njutbart även när du lyckas få till ett ströåk här och där!
Sätt av tid med junior och gör det njutbart. När du sedan får tid för egen åkning så hämtar du dina riktiga skidor ur bilen/stugan om du får chans att smita ut i lössnö eller liknande….

Jag har kört med mina 189 cm 132 mm midja Hellbent och det har faktiskt gått bra haha men det är inte optimalt 😅 Nu åker hon själv, det tog faktiskt inte mer än typ 5 dagar å ta sig dit. Nu vill hon köra skog å gupp. Underbart att få göra det du älskar med dem du älskar! Jag har kört rätt mycket bredvid henne och med en stav som hon kan hålla. Är du ok med att köra switch kan du åka iväg några meter när barnet fått lite balans och ta emot när barnet kommer. Viktigt att staven endast är som ”säkerhet” och att barbet inte lutar sig med all vikt mot den och tappar balansträningen. Lycka till!

Jag har kört med mina 189 cm 132 mm midja Hellbent och det har faktiskt gått bra haha men det är inte optimalt 😅 Nu åker hon själv, det tog faktiskt inte mer än typ 5 dagar å ta sig dit. Nu vill hon köra skog å gupp. Underbart att få göra det du älskar med dem du älskar! Jag har kört rätt mycket bredvid henne och med en stav som hon kan hålla. Är du ok med att köra switch kan du åka iväg några meter när barnet fått lite balans och ta emot när barnet kommer. Viktigt att staven endast är som ”säkerhet” och att barbet inte lutar sig med all vikt mot den och tappar balansträningen. Lycka till!

Här försöker jag hitta en riktigt bra anledning att köpa mer skidor och så stänger ni ner mina ideér direkt 😂 Trodde alla på freeride ville ha så mycket skidor som möjligt 😊.

Det verkar finnas fler läger iaf så jag får fundera lite. Kanske dags för ett par rena pistlagg ändå så...
Det är ju perfekt att skidorna börjar se slitna ut (även om det bara är på ovansidan), då då får man ju tillfälle att köpa nya fina skidor oftare :).

Tillbaka
Topp