Smal fot, vilken pjäxa?

-David-

Aktiv medlem
Smal fot, vilken pjäxa?
Börjar äntligen gå i banorna av att köpa en pjäxa som faktiskt passar som den ska, men hur gör man?

Klart svaret på frågan är att gå till en skidbutik och få hjälp där, men av att själv mäta upp fötterna och jämföra med mått online så ser det klurigt ut. Mina fötter är ungefär 91mm breda, och 155-157mm långa.

Tyder på en storlek 25 alltså, men även smala pjäxor ligger ju på 97-98mm där, blir inte det för stort gap??

Smal fot, vilken pjäxa?
Jag har typ samma size och jag har Nordica promachine 130. Tror Nordica dobermann är ännu lite smalare

Smal fot, vilken pjäxa?
Om du ska köpa något annat än en "vanlig" pjäxa utan gåläge är det rätt kört. Jag har själv 252/253mm långa same 92mm breda och det ändå jag någonsin "suttit" fast i, riktigt bra dvs., är ett par riktiga alpina racepjäxor med 92mm läst.

Alla 98mm breda (smala pjäxor, or so they say...) är för stora. Bästa jag uppnått (i ett par 98mm läst) är att köpa ett par zipfit-innerskor som går att göra tightare genom att fylla på material. Dessa går numera att köpa med gåläge.

Sen tycker jag dessutom de flesta 25.5 är för långa, så nu kör jag med ett par 24.5 som jag tryckt lite på längden för att få en rimligare storlek.

Smal fot, vilken pjäxa?
Mina fötter är ungefär 91mm breda, och 155-157mm långa
Om du är över 3 år gammal har du nog mätt fel längd.

Edit: för att förtydliga, Pjäxorna anges i Mondostorlek. Där är Storleken = ca längd i cm. Om du har mätt rätt har du Mondo 15.5, vanligt EU storlek 25. Min 3 åring har storlek 28, Mondo 18.5.

Men du kanske menar 255 mm?

Smal fot, vilken pjäxa?
Om du ska köpa något annat än en "vanlig" pjäxa utan gåläge är det rätt kört. Jag har själv 252/253mm långa same 92mm breda och det ändå jag någonsin "suttit" fast i, riktigt bra dvs., är ett par riktiga alpina racepjäxor med 92mm läst.

Alla 98mm breda (smala pjäxor, or so they say...) är för stora. Bästa jag uppnått (i ett par 98mm läst) är att köpa ett par zipfit-innerskor som går att göra tightare genom att fylla på material. Dessa går numera att köpa med gåläge.

Sen tycker jag dessutom de flesta 25.5 är för långa, så nu kör jag med ett par 24.5 som jag tryckt lite på längden för att få en rimligare storlek.
Har du zipfit i dina 24.5?
I så fall, vilken storlek har du på dem med tanke på att du har tryckt skalen på längden?
Orsaken till frågan är att jag funderar på att skaffa zipfit och har tryckt skalen lite på längden och är rädd för att det ska vara trångt för tårna med samma storlek på zipfit-innerskon som skalet. Eller är tåboxen på zipfit väldigt töjbar så att den inte begränsar för tårna?
Fast det känns ju också fel med en storlek för stora innerskor.

Smal fot, vilken pjäxa?
Har du zipfit i dina 24.5?
I så fall, vilken storlek har du på dem med tanke på att du har tryckt skalen på längden?
Orsaken till frågan är att jag funderar på att skaffa zipfit och har tryckt skalen lite på längden och är rädd för att det ska vara trångt för tårna med samma storlek på zipfit-innerskon som skalet. Eller är tåboxen på zipfit väldigt töjbar så att den inte begränsar för tårna?
Fast det känns ju också fel med en storlek för stora innerskor.
Innerskorna kör jag i 25.5, Jag tycker de anger fel storlek på skalen till många moderna pjäxor då jag ofta har 1.5-2 fingar shell fit i en 25.5. (I mitt tycke en rymlig 25.5 eller mer åt 26.5 hållet)

Smal fot, vilken pjäxa?

Att gå ner en storlek låter ju inte helt tokigt, om butiken vill hjälpa en trycka ut det som behövs. Får ju både lägre volym och läst då ja 🧐

Men ja, problemet är att jag behöver gåläge, har varken pengar eller fraktmölighet för två par pjäxor

Smal fot, vilken pjäxa?
Läst anges normalt i referensstorleken 26.5, det skalas sedan, i regel, 2mm per storlek. En 25.5 läst 98mm är alltså 96mm.

Jag har 94mm (smalare foten) läst på 27Xmm (längre foten) långa fötter. Det finns inga pjäxor förutom raceskor med andra ord. Jag har 25.5 på samtliga av mina pjäxor för att få ner lästen och volymen så att jag sitter fast och arbetar fram den platsen jag kan på längden. Jag kan inte påstå att det är rätt väg att gå för alla eller att jag har gott om plats för mina tår men det är i princip den enda chansen jag har att sitta fast i en pjäxa.

Jag har däremot aldrig (nåja, förutom en gång) haft ont i tårna, fått blånagel eller liknande. Det viktigaste är att foten sitter ordentligt fast, gör den det spelar det inte längre så stor roll hur mycket plats tårna har eftersom dessa inte kan röra sig i längsledd och slå i skalet.

Läst och längdmått (med både belastad och obelastad fot) är en del av informationen som behövs för att göra ett informerat pjäxköp. Hur foten beter sig under belastning med eventuella snedställningar, rörlighet i fotled, fotens generella form, volym osv. är alla viktiga parametrar.

Smal fot, vilken pjäxa?
Jag har själv väldigt smala fötter och även smalben. Det jag sitter absolut bäst med är en Intuition inerskor med mycket volume, tex Power Wrap. Den har både tjock sula och mycket volume. Jag har haft dessa i både två och tredelade pjäxor och sitter stenhårt.

Smal fot, vilken pjäxa?
Med gåläge är Scarpa quattro den smalaste/lägsta för foten jag testat. Hawx ultra xtd är dock mycket smalare runt fotled och benet. Jag är några mm bredare än dig och har problem med att de flesta pjäxor med gåläge är för hög volym och du kommer ha det ännu värre tyvärr. Tjock liner eller påbyggnad på linern kommer antagligen behövas.

Zipfits är bara tjocka i bakre delen men tunna där fram. Inte säkert att det är rätt för dig med så smal fot, om du nu inte går för 96/92 läst alpinpjäxa med eventuellt en storlek ner.

Smal fot, vilken pjäxa?
Ja jag har kikat på zipfits också, gara hv verkar passa användningsområdet. problemet då är att man kommer upp i dryga 11-12k för pjäxorna xd.

Alternativt begagnat skal + zipfit, är det en dum ide?

Senast ändrad:
Smal fot, vilken pjäxa?
Läst anges normalt i referensstorleken 26.5, det skalas sedan, i regel, 2mm per storlek. En 25.5 läst 98mm är alltså 96mm.

Jag har 94mm (smalare foten) läst på 27Xmm (längre foten) långa fötter. Det finns inga pjäxor förutom raceskor med andra ord. Jag har 25.5 på samtliga av mina pjäxor för att få ner lästen och volymen så att jag sitter fast och arbetar fram den platsen jag kan på längden. Jag kan inte påstå att det är rätt väg att gå för alla eller att jag har gott om plats för mina tår men det är i princip den enda chansen jag har att sitta fast i en pjäxa.

Jag har däremot aldrig (nåja, förutom en gång) haft ont i tårna, fått blånagel eller liknande. Det viktigaste är att foten sitter ordentligt fast, gör den det spelar det inte längre så stor roll hur mycket plats tårna har eftersom dessa inte kan röra sig i längsledd och slå i skalet.

Läst och längdmått (med både belastad och obelastad fot) är en del av informationen som behövs för att göra ett informerat pjäxköp. Hur foten beter sig under belastning med eventuella snedställningar, rörlighet i fotled, fotens generella form, volym osv. är alla viktiga parametrar.

Låter som väldigt mycket jobb, eller?
Är skidbutiker villiga att göra så grova justeringar?

Smal fot, vilken pjäxa?
Låter som väldigt mycket jobb, eller?
Är skidbutiker villiga att göra så grova justeringar?
Det är definitivt mer än normalfallet. Jag kan inte svara för alla skidbutiker, så klart, men de jag varit involverad i har varit måna om att pjäxor ska sitta bra. Ibland innebär det en del jobb mer än vad jag - och andra- väntat sig. Om någon har fötter som det inte finns pjäxor till har det åtgärdats inom rimliga gränser utan ersättning (utöver eventuell materialåtgång). Har någon haft fötter som det finns pjäxor till men haft önskemål om specifika pjäxor har det också åtgärdats, då mot ersättning.

I mitt fall handlar det om tryckta tåboxar, lite fräsande i hälen, relativt styv sula och lite förändring av foten vinkel i skalet (beroende på pjäxa).

Smal fot, vilken pjäxa?
Det är definitivt mer än normalfallet. Jag kan inte svara för alla skidbutiker, så klart, men de jag varit involverad i har varit måna om att pjäxor ska sitta bra. Ibland innebär det en del jobb mer än vad jag - och andra- väntat sig. Om någon har fötter som det inte finns pjäxor till har det åtgärdats inom rimliga gränser utan ersättning (utöver eventuell materialåtgång). Har någon haft fötter som det finns pjäxor till men haft önskemål om specifika pjäxor har det också åtgärdats, då mot ersättning.

I mitt fall handlar det om tryckta tåboxar, lite fräsande i hälen, relativt styv sula och lite förändring av foten vinkel i skalet (beroende på pjäxa).
Kul, bra intryck ändå när fokus ligger på att få kunden i rätt pjäxa, även om det innebär att affären inte får en försäljning.

I runda slängar hur mycket över pjäxans pris handlar det om, i arbete?

Råkar någon av de butikerna ligga i Stockholm? Annars är det alpingaraget som rekommenderas antar jag?

Smal fot, vilken pjäxa?
Kul, bra intryck ändå när fokus ligger på att få kunden i rätt pjäxa, även om det innebär att affären inte får en försäljning.

I runda slängar hur mycket över pjäxans pris handlar det om, i arbete?

Råkar någon av de butikerna ligga i Stockholm? Annars är det alpingaraget som rekommenderas antar jag?
Personligen tror jag att man vinner mer på en nöjd pjäxkund i längden än en missnöjd sådan och det finns mer än en butik i landet som håller med mig om det :)

I mitt fall gör jag allt själv men jag tog en snabbtitt på vad det hade kostat att göra mina Lupo:
Hälkil: ~150:-
Sulor: ~1200:- (flera butiker har rabatt om man gör sulor i samband med pjäxköp, kostnaden för uppbyggnad av extragrejor eller racesulor etc. kan variera)
Tryck på längden och fräsning: Här kan det säkert variera en hel del mellan butiker, finns det som sagt inget annat val än att gå ner i storlek finns det butik(er) som löser det utan ersättning. Vissa har jag sett bjuder på en tryckning per sko men det kan säkert variera ganska friskt på den punkten.
Hälgrepp: (blå cellplast): ~350-500:-/par
Booster strap: ~1000:- (+ eventuell montering)

Booster strap är ju valfritt och hälgreppet vettetusan om jag inte hade klarat mig utan egentligen men då min häl inte sitter fast som den bör används det också för stabilisering.

EDIT
Butiken ligger inte i Stockholm men jag har hört mycket gott om Alpingaraget. Trevligt gäng dessutom :)

Smal fot, vilken pjäxa?
Atomic Hawx Ultra XTD med XTD Mimic Professional-innerskon kanske kan vara något? Till den innerskon går det dessutom att komplettera med en lite tjockare tunga, för att minska volymen ytterligare.
...men då rusar det förstås iväg lite med totalpriset.
csn-budgeten är tyvärr inte oändlig, ska helst finnas kvar utrymme för att faktiskt använda pjäxorna också :LOL:

Smal fot, vilken pjäxa?
Personligen tror jag att man vinner mer på en nöjd pjäxkund i längden än en missnöjd sådan och det finns mer än en butik i landet som håller med mig om det :)

I mitt fall gör jag allt själv men jag tog en snabbtitt på vad det hade kostat att göra mina Lupo:
Hälkil: ~150:-
Sulor: ~1200:- (flera butiker har rabatt om man gör sulor i samband med pjäxköp, kostnaden för uppbyggnad av extragrejor eller racesulor etc. kan variera)
Tryck på längden och fräsning: Här kan det säkert variera en hel del mellan butiker, finns det som sagt inget annat val än att gå ner i storlek finns det butik(er) som löser det utan ersättning. Vissa har jag sett bjuder på en tryckning per sko men det kan säkert variera ganska friskt på den punkten.
Hälgrepp: (blå cellplast): ~350-500:-/par
Booster strap: ~1000:- (+ eventuell montering)

Booster strap är ju valfritt och hälgreppet vettetusan om jag inte hade klarat mig utan egentligen men då min häl inte sitter fast som den bör används det också för stabilisering.

EDIT
Butiken ligger inte i Stockholm men jag har hört mycket gott om Alpingaraget. Trevligt gäng dessutom :)

Tack för alla utförliga svar! Då blir det nog en sväng till garaget, så får jag se vad de har att säga.

Smal fot, vilken pjäxa?
Angående separat köpta innerskor (som jag länge funderat på) antar jag att deras livslängd (och därmed kostnad) kan slås ut på ganska många skiddagar i typfallet?

Smal fot, vilken pjäxa?
Förstår. Som ett par vanliga skor som man köpt men inte gillar typ? Håller otroligt länge! :)
Inte helt rättvisande, innerskor med högre densitet brukar vara obekväma (till en början) och ta tid att åka in men hålla betydligt längre.

Jag åker i regel på innerskor från intuition och mina pro wrap tar ganska många fler dagar att åka in jämfört med mina tour wrap. De sistnämnda börjar tröttna efter ca 50 dagar

Tillbaka
Topp