Smala fötter

Titlis

Ny medlem
Smala fötter
Hallå skidälskare!

Jag är ute efter ett par riktigt bra pjäxor. Åker i princip endast off-pist och är hyfsat duktig. Dock har jag problem att hitta riktigt bra pjäxor. Mina fötter är långsmala och dessutom är jag ganska smal över hälen, vilket gör att jag ofta i lössnö och puckel tycker att pjäxan sitter för dåligt. Foten rör sig i pjäxan när jag frestar på den.

Jag hade Salomon XWAWE förut men de töjde sig och blev alldeles för stora. Då började jag hyra pjäxor i några år för att hitta rätt, men det har inte blivit klockrent. Jag hyrde ett par Rossignol i Val d'Isère för två år sen som satt bra. Kanske vore det nåt för mig?

Jag söker alltså ett par avancerade pjäxor som tål aggressiv åkning, mestadels off-pist. Jag är 183 cm och väger ca 75 kg, fotstorlek 42-43. Pjäxorna får kosta vad de vill bara de är bra.

Vore grymt tacksam för hjälp!

Smala fötter
Dina fötter låter ungefär som mina.
Jag kör på lange freeride 120, jag upplevde dem som för mjuka, men som gammal raceåkare kan det lätt bli så! många andra tyckte att de har perfekt flex!
hur som helst, denna pjäxa är byggd på deras racingmodeller något bredare men ändå smala och med mer komfort.
jag upplevde att min häl satt lite löst på ena foten i början men det fixade jag med lite tät skummgummi och silvertejp, blev riktigt bra! jag är lika tung/lätt som dig och en cm längre.
annars så sitter pjäxan riktigt tight om mina långsmala fötter!
testa dem!

Senast ändrad:
Smala fötter
Jag har också långa och smala fötter. När jag var på pjäxjakt för ett par år sedan fick jag höra att Rossignol och Lange är smalast. Det var iofs för dampjäxor men jag gissat att samma gäller för herrar. Jag fastnade för ett par Rossignol Bandit-pjäxor och trivs väldigt bra med dem.

Smala fötter
Om du vill ha en pjäxa som sitter riktigt bra så spruta en! Lite dyrare men det är värt var enda krona. På Alpingaraget finns Salomon Falcon 10 skal för sprutning vilka jag i ditt fall kan rekommendera. Flexet på dom ligger ursprungligen på 110 men dom kommer att bli ytterligare lite styvare i och med att du sprutar dom, så i slutändan hamnar dom väl på ca 120-125 i flex. Priset ligger på 5650:- om jag inte missminner mig och då ingår även en formgjuten sula.

Vill du ha några billigare alternativ kika på Salomon Falcon Race eller Salomon Falcon Pro Mod Gun.

Salomons Falcon-läst är gjord just för långsmala fötter.

Annars prova även det som Reine och E-T tipsat om.
Langen är tightare än deras "normala" pjäxor fast fortfarande inte lika smal som Falcon. Misstänker även att Langen är rätt låg över vristen men är inte helt hundra när det gäller just den modellen.
Rossen är även den rätt smal men har en lite speciell passform. Den är rätt hög över vristen. Förmodligen är det B-16 Karbon du är ute efter.

Lange har generellt sett varit smala tidigare men är det inte längre, tvärt emot är dom nästan breda idag. Dom är däremot låga över vristen så om du har höga fotvalv så är nog inte Lange någonting för dig.

Samtliga modeller som nämnts ovan finns på Alpingaraget (www.alpingaraget.se).
Åk dit, prova och jämför. Det är trotts allt bara du som kan säga vad som sitter bäst just på din fot. Men som sagt mitt råd är att spruta en Falcon 10.

Lycka till!

Smala fötter
Tack för många bra tips! Bor i Malmö men ska till Stockholm i tjänsten imorgon och går då till både Alpingaraget och Alpint. Snackade med Alpint idag och det lät lovande.

Om två veckor blir det Hemsedal. Ser ut att vara gott om snö. Någon som har något kul tips?

Förresten Reine, mycket fina bilder!

Smala fötter
Alla pjäxtillverkare har idag breda o smala läster (från runt 95mm i 26,5 till runt 106mm i 26,5)

Dom flesta raceskalen borde duga åt dina fötter, dom är ungefär som bredast 98mm och går ner enda till 95.
En normal läst ligger ungefär runt 100mm.
Och det är just i 26,5, har aldrig fått något bra svar för hur mycket bredare/smalare dom blir i andra skalstorlekar men men.
Så det är igentligen bara att pröva dom olika racelästerna från alla märken och se vilken som passar dig bäst.

Lycka till!

Smala fötter
Var på Alpint vid S:t Eriksplan häromdagen och blev under det besöket övertygad om att sprutning är det jag ska göra. Jag fick ett kanonbra mottagande av väldigt kunnig personal, och Henke, som jobbar där, kör själv med sprutade pjäxor och han säger att han aldrig mer kommer att åka i något annat. Tyvärr hann jag inte fixa ett par pjäxor just då men det ska bli snarast. Funderar på ett par Nordica Speedmachine 10. Synpunkter?

Smala fötter
Jag håller med Reine om att du ska prova ett par Lange 120 FR. Jag har inte åkt i dem men de passade verkligen bra för ett par smala fötter (mina) när jag provade dem på GoSports på Serglegatan för ett par dagar sedan. Just nu har de ganska bra pris på dem, 3800,- har jag för mig, inkl en Superfeet-sula.

Senast ändrad:
Smala fötter
nordica speedmachine funkar bra för mej med formgjuten sula men jag har ganska breda fötter. om du har smala fötter är knappast nordica som passar bra för normalbred till bred fot det bästa valet. instämmer med föregående talare om att lange och ross. båda ska visserligen ha blivit bredare sägs det men det var smärtsamt smala för mej.

ett annat tips är att köpa dem en halv eller en helstrolek för små (berorende på skalet). visserligen lite mer smärta det första dagarna men sen sitter de...

Smala fötter
Smal fot - Lange i alla väder.
FR 120 är grym som offpistdojja. Om den är för bred (vilket jag betvivlar) spruta
en sån. Du får världens bästa skal nu när den är baserad på Molaroskalet
som ju är Langes råracingskal.

Smala fötter
jag har också långsmala fötter, och salomon är nog sämsta alternativet för det. lange är det märke som alltid haft nästan uteslutande väldigt smala modeller (fram till för två år sen då en bredare modell lanserades). kolla upp langes freeride serie, tex Freeride 120, annars passars racing serien bra till allt. och så får du ju förstås inte glömma formgjuten sula vid inköp. köp ca två storlekar mindre pjäxa än skostorlek. lite ont ska det få göra för maximal känsla. tar väl kanske två veckor och köra in, men det är det värt. lycka till!

Smala fötter
Måste vara nyskapande här och rekommendera Lange comp 120 FR. Jag är inne på andra året med fjolårsmodellen och så nöjd har jag aldrig varit med ett par pjäxor. Har "normalbred" fot.

Smala fötter
Så, nu har jag varit på Snö&Sjö på Limhamn. Joen, som har butiken, gjorde en rejäl fotanalys på mig och det visade sig att mina fötter är relativt normalbreda, 100 mm. Dock är jag smal över hälen, vilket är skälet till att pjäxor alltid sitter dåligt på mig. Dessutom har jag ganska mycket pronation.

Nu ska Joen spruta ett par XWAWE 9 i 27.5 åt mig, med en Conform'able innersko, samt bygga sulan ordentligt. XWAWE 9 är 115 mm och då blir det 3 mm att spruta på efter innerskons 12 mm. Vi diskuterade även Falcon 10 men den hamnade i så fall på 4 mm minus och då måste man alltså utvidga skon på nåt sätt.

Vad tycker den samlade forumexpertisen om detta?

Tillbaka
Topp